Staats- en bestuursrecht

Resultaat 1909–1920 van de 1923 resultaten wordt getoond

Wordt de spoeling voor dokters echt te dun of kan het geen kwaad om er wat meer op te leiden?

L.J.A. Damen

Rechtbank Utrecht 31 augustus 1994, nrs. AWB 94/2587 en AWB 94/2588VV, ECLI:NL:RBUTR:1994:ZF1506, Jurisprudentie bestuursrecht 1994, 255 (m.nt. F.A.M. Stroink), AB/Awb-katern 1994, 154 (mr. Slump) In deze uitspraak en de bijbehorende noot wordt ingegaan op het rechtskarakter van een bepaald ministerieel besluit. Indien dit een algemeen verbindend voorschrift is, is bezwaar en beroep niet mogelijk. Verder wordt er nog ingegaan op het bevoegde bestuursorgaan, de rechtsmacht van de administratieve rechter, vermeend detournement de pouvoir en de verhouding tussen de hoofdzaak en het treffen van voorlopige voorzieningen.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
januari 1995
AA19950043

Wordt wetgeving de bottleneck van ons klimaat- en energiebeleid?

M.A.M. Dieperink

Post thumbnail

Om de klimaatdoelstellingen te realiseren is effectieve klimaat- en energiewetgeving, die bijdraagt aan een tijdige reductie van CO2-emissies, essentieel. De huidige en in de pijplijn zittende wetgeving schiet hierin tekort. In dit artikel wordt verkend hoe de wetgever op een betere manier zijn essentiële rol op het vlak van klimaat en energie kan waarmaken. Daartoe wordt ingegaan op een projectgerichte aanpak, het creëren van samenhang door het benoemen van overkoepelende principes en het maken van maatwerkafspraken als tussenoplossing.

Bijzonder nummer | Recht & Natuur
juli 2022
AA20220544

Zelfstandige schadebesluiten

Criteria voor zelfstandig schadebesluit

I.C. van der Vlies

Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 6 mei 1997, ECLI:NL:RVS:1997:AA6762, nr. H01.96.0578/Q01, AB 1997, nr. 229 m.nt. PvB en JB 1997, nr. 118 m.nt. HJS. In deze uitspraak van de ABRvS, wat er één van de drie is rondom dezelfde problematiek, wordt ingegaan op de criteria rondom het zelfstandig schadebesluit. Ook wordt de competentieverdeling tussen de burgerlijke rechter en bestuursrechter besproken.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 1997
AA19970602

Zes is zes komma nul; toch geslaagd voor de rekentoets?

L.J.A. Damen

Centrale Raad van Beroep (CRvB) 24 september 2014, ECLI:NL:CRVB:2014:3122, nr. 13-5699 WSF-V

Annotaties en wetgeving | Annotatie
maart 2015
AA20150219

Zicht op wetgeving

Ph. Eijlander

In dit artikel wordt ingegaan op een nota van ministerie van justitie onder de titel 'Zicht op wetgeving'. Deze nota bevat een beleidsplan voor verdere ontwikkeling en uitvoering van het algemeen wetgevingsbeleid, gericht op de verbetering van de rechtsstatelijke bestuurlijke kwaliteit van het overheidsbeleid. In dit artikel worden enkele centrale thema's uit deze nota besproken. Achtereenvolgens komen aan de orde: de kwaliteit van wetgeving en de kwaliteit van de overheid, tekortkomingen in de wetgeving en oorzaken daarvan, de noodzaak van algemeen wetgevingsbeleid, wie hebben te maken met het algemeen wetgevingsbeleid, de concrete actiepunten uit de nota en ten slotte zal worden ingegaan op het advies van de Raad van State over Zicht op wetgeving en het nader rapport.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
juni 1991
AA19910493

Zigeuner: – 2. Een haveloos of slordig gekleed persoon;

E. Florijn, J.F.L. Roording

In dit redactionele artikel wordt een mogelijke ambtelijke spreek- en verschijningsplicht tegenover het parlement besproken. Deze wordt wel eens bepleit omdat beleidsvorming regelmatig moeilijk controleerbaar is, omdat zij zich aan het zicht van het parlement onttrekt.

Opinie | Redactioneel
februari 1989
AA19890094

Zitten met een hoofddoek

J.A.K. van den Berg, J.B. Spath

In dit redactionele artikel wordt ingegaan op het afwijzen van een hoofddoek dragen vrouw voor de functie van buitengriffier op grond van het feit dat de neutraliteit van de rechterlijke in gevaar is.

Opinie | Redactioneel
juni 2001
AA20010427

Zoeken naar zekerheid

Een onderzoek naar de vaststelling van feiten door hoor- en beslismedewerkers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst

R.W.J. Severijns

Op 9 oktober 2019 promoveerde Ralph Severijns aan de RU met het proefschrift 'Zoeken naar zekerheid. Een onderzoek naar de vaststelling van feiten door hoor- en beslismedewerkers van de immigratie- en naturalisatiedienst in de Nederlandse asielprocedure'. In dit artikel geeft hij een korte samenvatting van zijn promotieonderzoek over de vraag hoe in de Nederlandse asielprocedure wordt omgegaan met onzekerheid.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
september 2020
AA20200850

Zonneparken en duurzaam grondgebruik. Een warme relatie?

A.G.A. Nijmeijer

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 15 januari 2020, ECLI:NL:RVS:2020:80, zaaknr. 201900785/1/R1 (mr. Polak). Wro artikel 3.1 lid 1

Annotaties en wetgeving | Annotatie
maart 2020
AA20200278

Zorgplicht van scholen voor de kwaliteit van het onderwijs

B.M. Paijmans

Post thumbnail Op 17 mei 2013 promoveerde Brechtje Paijmans aan de Universiteit Utrecht op haar proefschrift De zorgplicht van scholen. De grondslag en reikwijdte van de civielrechtelijke zorgvuldigheidsnorm van scholen jegens leerlingen. Promotor was prof.mr. I. Giesen. In deze bijdrage schrijft zij over haar onderzoek.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
februari 2014
AA20140156

Zorgvuldige besluitvorming

Het hellende vlak tussen onomstotelijk bewezen feiten en algemeen aanvaarde wetenschappelijke inzichten

A.G.A. Nijmeijer

Post thumbnail Bestuursorganen moeten besluiten zorgvuldig voorbereiden. Het zorgvuldigheidsbeginsel is niet voor niets een ‘algemeen beginsel van behoorlijk bestuur’. Maar hoe ver gaat dat zorgvuldigheidsbeginsel eigenlijk? En hoe toetst de bestuursrechter in de praktijk of een besluit zorgvuldig is voorbereid? Van degene die twijfelt aan de zorgvuldigheid van een besluit, wordt door de bestuursrechter soms een zodanig vergaande wetenschappelijke onderbouwing verwacht, dat voortzetting van het bestuursrechtelijke geding illusoir wordt. 

Opinie | Amuse
oktober 2013
AA20130724

Zuinig motiveren maar wel uitleggen

Y. Buruma

Post thumbnail

Waarom motiveren rechters niet uitgebreider? Feitelijke oordelen worden niet noodzakelijk accurater gemotiveerd door meer gronden aan te voeren. En juridische oordelen moeten worden begrepen in het licht van de Europese traditie waarin het niet zozeer gaat om een argumentatie inzake de ‘beste oplossing’, maar veeleer om de interpretatie van de wet. Maar een en ander neemt niet weg dat de rechter wel degelijk wat meer mag uitleggen, niet bij wijze van rechtvaardiging van zijn oordeel, maar als toelichting op de betekenis van zijn uitspraak voor de betrokkenen en de samenleving.

Rode draad | Rechtsvorming door de Hoge Raad
februari 2015
AA20150150

Resultaat 1909–1920 van de 1923 resultaten wordt getoond