Staats- en bestuursrecht

Nogmaals: Is een wetsvoorstel onschendbaar?

C.A.J.M. Kortmann

Hoge Raad 19 november 1999, nr. C98/096HR, ECLI:NL:HR:1999:AA3374, RvdW 1999, 179 De noot bij dit arrest behandelt de vraag hoe de hoge raad ertoe komt dat de rechter niet het oordeel toekomt dat 'onrechtmatig is gehandeld doordat bij de voorbereiding en de behandeling van die wet (wet algemene regels herindeling) terzake gegeven procedurevoorschriften zijn geschonden.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
februari 2000
AA20000107

Non-binaire ontwikkelingen in het licht van het EVRM

I. van Oosterhout

Post thumbnail Een tijdlang leek er een tendens te zijn richting de wettelijke verankering van non-binaire geslachtswijziging. Recentelijk wijzen verschillende ontwikkelingen echter eerder op een stagnerende tendens, waaronder de recent aangenomen motie om het wetsvoorstel in te trekken dat geslachtswijziging voor transgenders moet vereenvoudigen. In dit artikel wordt besproken wat de stand van zaken is ten aanzien van non-binariteit en in hoeverre deze ontwikkelingen daadwerkelijk reden zijn tot zorgen.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2024
AA20240817

Nood breekt wet, maar dat is zelden nodig als je goed bent voorbereid

W.J. van Doorn-Hoekveld, H.K. Gilissen, F.A.G. Groothuijse, M.L. Lanz, M. van Rijswick

Post thumbnail In het Nederlandse overstromingsrisicobeheer is het voorkomen van overstromingen (door middel van het aanleggen en beheren van waterkeringen en het creëren van meer ruimte voor water) de dominante strategie. Toch kan de kans op een overstroming niet geheel worden weggenomen. Daarom bestaat er ook behoefte aan een systeem van calamiteitenbeheersing – inclusief noodwetgeving – waarmee wordt voorbereid op even­tuele overstromingen en de fase daarna. In dit artikel bespreken wij dat systeem en de positie daarvan binnen het bredere Nederlandse overstromingsrisicobeheer.

Bijzonder nummer | Crisis!
juli 2021
AA20210713

Nood breekt wet?

Over de onbedoelde en ongewenste gevolgen van een noodtoestand bij dreiging

S.C. Douglas, B.A. de Graaf, H.R.B.M. Kummeling, M. Noordegraaf, M.J.W.A. Schiffelers, N.M. Terpstra

Post thumbnail In geval van dreiging is het verleidelijk om de noodtoestand af te kondigen. Ofschoon de noodtoestand een juridische grondslag kent, is de uitwerking en doorwerking ervan niet op voorhand duidelijk. De auteurs laten zien dat de betekenis van noodmaatregelen van land tot land verschilt, en dat de noodtoestand vooral door politiek-bestuurlijke actie wordt gevormd. De maatschappelijke effecten zijn bovendien lastig te beheersen. Politieke bestuurders kunnen verstrikt raken.

Bijzonder nummer | Crisis!
juli 2021
AA20210704

Nooit meer slapen in de Nachtwakerstaat

L. Kaemingk, M.J. Kroeze

Redactioneel artikel waarin wordt ingegaan op de steeds grotere controle van burgers en de inperking van grondrechten en privacy die daarmee gepaard gaan.

Opinie | Redactioneel
maart 1993
AA19930156

Noot bij De Koppelingswet

P.E. Minderhoud

P.E. Minderhoud geeft vanuit rechtssociologische hoek zijn visie op de koppelingswet.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
september 1998
AA19980775

Normatieve voorkeuren en positief recht: een reactie op Roos

J.J.J. Sillen

Sillen gaat in dit opiniërende artikel in op een eerder in Ars Aequi verschenen artikel van Roos waarbij een wetsvoorstel omtrent het referendum wordt geregeld. Volgens Sillen geeft Roos in dat artikel te veel normatieve oordelen. Sillen opteert voor een meer objectieve en posivistische wijze van rechtsvinding en beoordeling van staatsrechtelijke vraagstukken. De auteur geeft een antwoordt op verschillende staatsrechtelijke vragen die eerder gesteld werden door Roos.

Opinie | Opiniërend artikel
april 2008
AA20080280

Normen en waarden ‘by heart’?

K. Schrijvers, J. Straesser

In dit artikel wordt door twee redactieleden ingegaan op, in navolging van het in de Verenigde Staten reeds gevolgde systeem van character education op basisscholen om zo het morele verval tegen te gaan. Ook wordt er een Engelse methode besproken.

Opinie | Redactioneel
februari 1997
AA19970070

Nota Handhaving Milieurecht: het opmaken van de tussenstand

M.P.J.G. Göbbels

In mei van dit jaar stuurden de ministers De Ruiter en Ginjaar de in april aangekondigde nota ‘Handhaving Milieurecht’ naar de Tweede Kamer. In deze nota proberen zij aan te geven welke de belangrijkste beleidslijnen zullen zijn met betrekking tot de handhaving van het milieurecht. De nota is in eerste instantie bedoeld als houvast voor de kamercommissie die de coördinatie van de opsporing van milieudelicten sinds 1976 in studie heeft.

Witte stukken
september 1981
AA19810488

Novelle: een reactie

H. Bevers

Reactie op een in het katern van september 1990 verschenen stuk over de novelle. In deze reactie gaat de auteur in op de toelaatbaarheid van de novelle bij wetgeving en de definitie ervan.

Opinie | Reactie/nawoord
maart 1991
AA19910228

Nucleaire wapens in het internationale recht

Numerus fixus: drempel tussen toelaatbaarheid en toegankelijkheid

M.T.A.B. Laemers

Post thumbnail Deze bijdrage gaat over de beperking van het aantal studenten voor een bacheloropleiding binnen het Nederlands universitair onderwijs door het vaststellen van een maximum voor het aantal toelatingen. Ingegaan wordt op de recente geschiedenis van het hanteren van numerus fixus, de (juridische grondslag van de) huidige procedure, de toepassing van numerus fixus bij rechtenopleidingen en aankomende wetswijzigingen ten aanzien van selectiemogelijkheden. De beoogde wetswijzigingen zijn bedoeld om de kansenongelijkheid te verminderen en de toelatingskansen zo min mogelijk te beperken.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2022
AA20221006