Staats- en bestuursrecht

Asiel uit zicht

Een reactie op: `Asiel in zicht? De Nederlandse asielprocedure: van aanvraag tot vergunning`

C.A.F.M. Grütters

In dit artikel wordt een reactie gegeven op het artikel van Winter over de asielprocedure uit de Vreemdelingenwet 2000.

Opinie | Reactie/nawoord
september 2003
AA20030638

Asiel? U komt (nog steeds) erg ongelegen …

C.A.F.M. Grütters

Post thumbnail Vriend en vijand is het erover eens dat de opvang van asielzoekers in Ter Apel bedroevend slecht is georganiseerd. Zelfs Artsen zonder Grenzen vond het noodzakelijk om handelend op te treden. Hoe komt dat? Is dat toeval of spelen andere factoren een rol, en zo ja welke? En hoe was de opvang van vluchtelingen vroeger georganiseerd? Zijn vluchtelingen welkom?

Verdieping | Verdiepend artikel
februari 2023
AA20230105

Auto weggesleept: geld toe?

L.J.A. Damen

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 21 september 2005, ECLI:NL:RVS:2005:AU2988, nr. 200501988/1 (mr. Vlasblom), AB 2005, 393 m.nt. F.R. Vermeer, JB 2005, 302 m.nt. Albers. Wanneer je auto wordt weggesleept is dat vervelend, zeker wanneer je niet kon weten dat je jouw auto daar niet mocht parkeren, dit was in casu in het geval. De Rvs is van mening dat B&W geen deugdelijke afweging heeft gemaakt op het bezwaar van de benadeelde die niet de kosten van het wegslepen wil voldoen. Bovendien besteed de Afdeling bestuursrechtspraak ook nog aandacht aan de mogelijkheid dat benadeelde een schadevergoeding krijgt omdat zijn auto is weggesleept.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
januari 2006
AA20060052

Autonome wapensystemen

Wat we moeten weten over de toepassing van het humanitair oorlogsrecht en de menselijke rol in militaire besluitvorming

M.A.C. Ekelhof

Post thumbnail

Autonome wapensystemen kunnen doelwitten selecteren en uitschakelen zonder menselijke interventie. Verschillende partijen vrezen dat hierdoor de menselijke rol in oorlogsvoering zal verdwijnen met als gevolg dat de inzet van deze wapens schendingen van het humanitair oorlogsrecht zal opleveren. Hoewel dit een begrijpelijke zorg is, staat vooralsnog autonomie niet gelijk aan het verlies van menselijke controle, maar blijft dit ook zo?

Verdieping | Verdiepend artikel
maart 2018
AA20180193

Autonomie aan banden ter voorkoming van staatloosheid

S.E. Bartels

In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de mogelijke staatloosheid van inwoners van voormalige Sovjet-republieken als gevolg van het verdwijnen van de Sovjet-Unie.

Opinie | Redactioneel
december 1992
AA19920761

Balanceren tussen neutraliteit en gelijkheid

De verstrekkende bevoegdheid voor publieke en private werkgevers om religieuze symbolen op de werkvloer te verbieden

L.G.G. Oosterveld-Haveman

Post thumbnail Het Hof van Justitie accepteert dat werkgevers (publiek en privaat) onder het mom van neutraliteitsbeleid religieuze symbolen op de werkvloer verbieden. Voor werknemers die vanwege hun geloofsovertuiging bijvoorbeeld een hoofddoek willen dragen op het werk, is een dergelijk beleid logischerwijs ingrijpend. Je kunt je afvragen of het Hof niet tekortschiet in de bescherming van hun fundamentele recht op gelijke behandeling.

Opinie | Amuse
januari 2025
AA20250006

Bangalijsten: de juridische aanpak van een maatschappelijk probleem

W.Y. Hu, B.C.J. van Kemenade

Bangalijsten brengen enorme schade toe, en de juridische aanpak is ingewikkeld door anonieme verspreiders en de snelle verspreiding via sociale media. In dit redactioneel worden strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke opties verkend, evenals de verantwoordelijkheid van technologiebedrijven. De auteurs pleiten voor meer samenwerking tussen de verschillende juridische domeinen.

Opinie | Redactioneel
oktober 2024
AA20240811

Beantwoording Rechtsvraag (193) geluidemissie burgerluchtvaartuigen

F.A. van Bakelen

Beantwoording van een rechtsvraag op het gebied van de toegestane geluidemissie van burgerluchtvaartuigen waarbij de van toepassing zijnde regelgeving en een uitgebreide opgave van jurisprudentie aan de orde komt.

Perspectief | Rechtsvraag
mei 1990
AA19900335

Beantwoording rechtsvraag (114) Bestuursrecht

P.J.J. van Buuren

Schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad

Perspectief | Rechtsvraag
maart 1980
AA19800189

Beantwoording rechtsvraag (121) Staatsrecht

F.H. van der Burg

Kamerontbinding in een periode van grote sociale onrust Vraag In 1993 is er in Nederland een minderheidskabinet aan de macht bestaande uit CDA- en VVD-ministers. Dit kabinet geniet de gedoogsteun van de kleinere christelijke partijen GPV en SGP. De CDA beschikt over 45  kamerzetels, de VVD over 25. De beide kleine christelijke partijen te zamen over 7 zetels. Bij de laatste verkiezingen was de opkomst zeer slecht: 55 %- Van deze lage opkomst hebben de kleinere partijen minder te lijden dan de grote. De PvdA heeft 40 zetels en D'66 18. De CPN beschikt over 7 zetels. PPR en PSP zijn samengegaan in een Radicaal Socialistische Partij die over 5 zetels beschikt. Voorts is er een Partij Nationale Kracht (PN KJ die zich verzet tegen de aanwezigheid in Nederland van gastarbeiders en niet-blanke minderheidsgroepen. Deze partij heeft 2 zetels. Een partij van woningzoekenden en krakers heeft I zetel. Er heerst grote sociale onrust. De lonen worden beheerst door een loonmaatregel. Er worden veelvuldig wilde stakingen gehouden. Het komt meermalen voor dat ook het overheidspersoneel staakt. Daarbij worden de regels van de in 1987 tot stand gekomen wettelijke regeling betreffende stakingen van overheidspersoneel niet steeds in acht genomen. Het is enige malen voorgekomen dat staatsbladen niet op tijd gepubliceerd werden vanwege stakingen bij het  Staatsdrukkerij- en Uitgeverijbedrijf. De vraag hoe het staat met de inwerkingtreding van de desbetreffende wetten, is bij de Hoge Raad aanhangig. De gewapende afdeling van de PNK houdt regelmatig demonstraties in de binnensteden van Amsterdam, Rotterdam, Hengelo en Enschede. Dit leidt tot vechtpartijen met aldaar woonachtige gastarbeiders. Voor Amsterdam, Rotterdam en Twenthe is de toestand van verhoogde waakzaamheid afgekondigd. Het kabinet heeft enige nederlagen geleden met betrekking tot een nieuwe nota toneelbeleid en een structuurschema kernenergiecentrales. Bij de behandeling van de nieuwe wettelijke regeling voor het voortgezet onderwijs (middenschool) weigeren de gedogende partijen het kabinet te steunen omdat de in deze wettelijke regeling vervatte planprocedure te weinig ruimte biedt voor scholen van vrij gemaakt gereformeerde signatuur. Het kabinet heeft aan de stemming over dit wetsontwerp de kabinetskwestie verbonden. Het wetsontwerp wordt door de Tweede Kamer verworpen. De meerderheid van het zittende kabinet wil kamerontbinding. De minister-president zendt een daartoestrekkend ontwerp-besluit aan de Koningin. Is kamerontbinding onder de geschetste omstandigheden geoorloofd? Bij het antwoord moet de vraag betreffende kamerontbinding onder verantwoordelijkheid van een kabinet met gedoogsteun worden onderscheiden van de vraag betreffende kamerontbinding onder verantwoordelijkheid van een kabinet dat bij het stellen van de kabinetskwestie verslagen wordt. Voorts moet worden nagegaan in hoeverre de toestand van verhoogde waakzaamheid relevant is voor kamerontbinding. Het is nuttig steun te zoeken bij buitenlands vergelijkingsmateriaal.

Perspectief | Rechtsvraag
januari 1981
AA19810034

Beantwoording Rechtsvraag (125) staatsrecht

A.M. Donner

Moeilijkheden bij de samenstelling van Gedeputeerde Staten

Perspectief | Rechtsvraag
juli 1981
AA19810380

Beantwoording rechtsvraag (137) milieurecht

Th.G. Drupsteen

Handelen in strijd met een hinderwetvergunning.

Perspectief | Rechtsvraag
september 1982
AA19820536