Studie, carrière, vaardigheden

Resultaat 37–48 van de 329 resultaten wordt getoond

Buiten promovendi gerekend

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail Recente affaires suggereren dat financiële prikkels een negatieve invloed zouden kunnen hebben op de kwaliteit van de proefschriften van met name buitenpromovendi. De minister van OCW ontkent dit vooralsnog, maar degelijk onderzoek ontbreekt. Het gevaar van een neerwaartse spiraal blijft bovendien bestaan nu de minister enerzijds promotiepremies aftopt, maar anderzijds aandringt op meer promoties met een grotere nadruk op praktische relevantie en meer betrokkenheid van overheden en bedrijven. De vraag is of voor juridische proefschriften juist niet meer aandacht nodig is voor methodologie, theorievorming en dus wetenschappelijke relevantie.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 2019
AA20190242

ChatGPT als katalysator voor meer authentieke toetsing: praktijkvoorbeelden uit het ethiekonderwijs

C. Elion-Valter, M.J. Luth-Morgan, L.M. Poort

Post thumbnail In dit artikel wordt een brede benadering van ethiek in het juridisch onderwijs gepresenteerd, die gericht is op het ondersteunen van kritische reflectie en het ontwikkelen van een moreel kompas. De mondelinge en dialogische toetsvormen die daartoe zijn ontwikkeld aan Erasmus School of Law, kunnen andere vakken tot voorbeeld dienen, daar zij zowel tegemoetkomen aan AI-gerelateerde frauderisico’s als ook het begrip van het recht als argumentatiecultuur ondersteunen en bevorderen.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2024
AA20240790

ChatGPT in het juridisch onderwijs: elke student een personal assistant

J.M.L. van Duin

De opkomst van ChatGPT heeft geleid tot wisselende reacties van universiteiten. Moeten we het gebruik van dergelijke chatbots aanmerken als fraude, of juist omarmen? De vraag is hoe ChatGPT op een verantwoorde manier kan worden ingezet in het juridisch onderwijs. Het is belangrijker dan ooit dat rechtenstudenten kritisch leren denken. Daarom moet de focus worden verlegd van het product naar het proces, en moeten docenten en studenten met elkaar in gesprek over de mogelijkheden en beperkingen van generatieve AI.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2023
AA20230698

Civiel effect ter discussie?

A.M. Hol

Post thumbnail

Is het nog van deze tijd om de toegang tot de togaberoepen afhankelijk te maken van de strikte voorwaarden die volgens het huidige Convenant civiel effect gelden voor het verkrijgen van dit civiel effect? Moeten advocatuur, notariaat en rechtspraak niet net zo goed openstaan voor mensen met een andere dan juridische vooropleiding? In deze bijdrage wordt getracht op deze principiële vragen een antwoord te geven.
 

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2018
AA20180548

College? Maak er een uitje van!

S. Steneker

In een tijd dat het steeds gemakkelijker wordt om colleges (achteraf) online te volgen, pleit Sander Steneker ervoor toch echt in de collegebanken te kruipen. Onderschat de 'vibe' en interactie van een echt college niet!

Opinie | Column
maart 2018
AA20180221

Criteria voor studievernieuwing

E.M.H. Hirsch Ballin

In de rubriek `recht in zicht´ wordt door een oud-redacteur teruggekeken op zijn of haar artikel dat deze redacteur destijds schreef en wat de uitwerkingen van het artikel waren. Hirsch Ballin kijkt terug op zijn artikel en beschrijft daarbij ook de onderwijsvernieuwingen in de rechtenstudie.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2001
AA20010733

De (on)zin van marktwerking en kwantificering in de rechtspraak

M. Otte

Steeds vaker worden vragen gesteld over de financiering van rechtspraak en bijbehorende procedures en methodieken uit de managementwereld, zoals benchmarking. Zie alleen al het rechterlijk manifest van enkele maanden geleden waarin kritiek wordt geuit op de perverterende effecten van financiering van publieke taken als rechtspraak. Rechtspraak zou geen marktproduct zijn dat onderhorig is aan financiële sturingsmethoden. In dit opstel bepleit Rinus Otte een nieuw tegengeluid en dat is dat sturing, cijfers en kwantificeren onderschatte begrippen zijn alsmede dat routinematige standaarden goed samengaan met speelruimte voor de rechter.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2013
AA20130326

De a contrario redenering is te goedkoop kan voortkomen uit en leiden tot denktraagheid.

H.T.M. Kloosterhuis

In het Museum van Merkwaardige Juridische Redeneringen verdient het argumentum a contrario een grote zaal. En een column in Ars Aequi.

Opinie | Column
juni 2017
AA20170499

De advocaat en zijn noten: consumptie, product en wapen. Een triptiek

B.T.M. van der Wiel

Post thumbnail

Op vrijdag 17 juni 2016 vond in Leiden een symposium plaats ter gelegenheid van de driehonderdste NJ-noot van professor Snijders. Bij die gelegenheid heb ik het fenomeen annotatie vanuit het perspectief van de advocatuur belicht in een triptiek. Hieronder volgt een schriftelijke uitwerking daarvan. Allereerst aandacht voor de advocaat als lezer van noten, ten tweede voor de advocaat als producent van noten, en ten slotte voor de advocaat als gebruiker van noten als wapen in de rechtszaal.

Perspectief | Reeks ´De waarde van de annotatie´
februari 2017
AA20170152

De advocaat in de privaatrechtelijke praktijk

Best practices en gedragsnormen

D.J.B. de Wolff

Post thumbnail Dit cahier behandelt beroepsethische aspecten van de privaatrechtelijke praktijk. Aan de hand van relevante gedragsregels, richtsnoeren, codes en praktijkregels en puttend uit literatuur en rechtspraak van de tuchtrechter en de civiele rechter behandelt de auteur de professionele verantwoordelijkheden in de privaatrechtelijke rechtspraktijk en dilemma’s die in allerlei verschillende situaties voor advocaten kunnen rijzen.

9789493333062 - 01-02-2024

De Amsterdamse School: een nawoord

H.C.F. Schoordijk

Reactie op een eerder in Ars Aequi verschenen artikel over de Amsterdamse school. In het artikel geeft de Amsterdamse hoogleraar Schoordijk weer wat er volgens hem op privaatrechtelijk gebied na het vertrek van de bekende hoogleraar Eggens aan de Universiteit van Amsterdam is gebeurd.

Verdieping | Interview
december 1991
AA19911172

De bachelor-masterstructuur

J.W. Zwemmer

In dit artikel wordt ingegaan op de invoering van de Europese bachelor-masterstructuur. De gevolgen voor de rechtenfaculteiten worden onder andere besproken.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2001
AA20010240

Resultaat 37–48 van de 329 resultaten wordt getoond