Studie, carrière, vaardigheden

Resultaat 25–36 van de 326 resultaten wordt getoond

Ars Longa Vita Brevis Prof.dr. Willem Witteveen

Een idealist met hart voor menselijkheid, rechtvaardigheid en schoonheid: Prof.dr. Willem Witteveen (Rotterdam 5 mei 1952 - Oekraïne 17 juli 2014)

M.G. IJzermans, J. Monster

Post thumbnail

Willem Witteveen overleed op 17 juli 2014 op 62-jarige leeftijd. Hij was hoogleraar Rechtstheorie en retorica aan de Tilburg University en senator namens de Partij van de Arbeid. Van 26 maart 1991 tot en met 15 juli 2009 was hij contacthoogleraar voor Ars Aequi aan de Tilburg University. In deze bijdrage herdenken zijn promovendi Maria Yzermans en Jobien Monster hun leermeester en zijn werk.

Perspectief | Ars Longa Vita Brevis
september 2014
AA20140664

Bachelor-masterstructuur en toegang tot juridische beroepen: de stand van zaken

A.F.M. Dorresteijn, R.C.H. van Otterlo

De invoering van de bachelor-masterstructuur, in het jargon de BaMa, heeft in de universitaire rechtenopleidingen het nodige teweeggebracht. In plaats van een doctoraaldiploma als eindpunt van de opleiding kan een student thans achtereenvolgens twee graden behalen die elk als afronding van een opleiding gelden: de graad van bachelor en de graad van master. De BaMa had verder tot gevolg dat het wettelijk vereiste diploma voor toegang tot juridische beroepen aanvankelijk is vertaald in de eis van een cumulatie van wo-bachelor en wo-master, beide op het gebied van het recht. Daardoor zouden hbo-

Perspectief | Perspectiefartikel
mei 2006
AA20060389

Beantwoording rechtsvraag (300) Verzekeringsrecht

F.H.E. van der Moolen

De reeds eerder gestelde rechtsvraag aan de hand van een verzekeringsrechtelijke casus wordt hier beantwoord.

Perspectief | Rechtsvraag
juni 2002
AA20020465

Beginnen met het rechtswetenschappelijke onderzoeksverslag

B. Wolthuis

Verslag doen van rechtswetenschappelijk onderzoek is geen sinecure. Deze korte beschouwing wijst vier valkuilen aan die de beginnende rechtswetenschapper over het hoofd zou kunnen zien. En passant wordt aangegeven welke problemen juristen boeiend vinden, wat rechtswetenschappelijk onderzoek is, of de Hoge Raad altijd gelijk heeft en waaruit een boeiende conclusie bestaat.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2013
AA20130707

Behoud leerstoelen rechtsgeschiedenis en metajuridica

L.C. Winkel

In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijke opheffing van de leerstoelen rechtsgeschiedenis, rechtssociologie en rechtsfilosofie aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Amsterdam.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2003
AA20030333

Beslissen met onzekerheid

C.P.M van Houte

Juristen worden geacht gespecialiseerd te zijn in het nemen van moeilijke beslissingen. Veel van die be¬slissingen betreffen situaties met onzekerheid. Het is dan ook op zijn minst verbazingwekkend dat in de juridische opleiding niet of nauwelijks aandacht aan beslissen met onzekerheid wordt besteed.

Opinie | Opiniërend artikel
januari 1995
AA19950025

Bijklussen

M.F.J. Haak, A. van Veen

In dit artikel wordt beschreven dat nevenactiviteiten naast de studie een goede aanvulling zijn naast het studeren en de vorming van de student.

Opinie | Redactioneel
maart 1996
AA19960146

Bijzonder recht: het ius promovendi

E. Koops

Post thumbnail

Van oudsher mogen alleen hoogleraren optreden als promotor. Er ligt een wetsvoorstel klaar om dat te veranderen. Maar wat is het promotierecht precies, en waar komt het vandaan? In deze bijdrage wordt de temperatuur genomen van de graad van doctor in de rechten.

Blauwe pagina's | Bijzondere bepalingen
november 2016
AA20160804

Blended learning: mixed feelings

Enkele kanttekeningen bij de digitalisering van het rechtsonderwijs

R.J.B. Schutgens

Digitalisering van het rechtenonderwijs biedt mooie perspectieven, maar er kleven er ook nadelen aan. De internettisering is doorgedrongen tot in het hart van de collegezaal. Schutgens betoogt dat een ouderwets live college, met schoolbord, pen, papier en vooral offline studenten, toch ook zo zijn voordelen heeft.

Perspectief | Tweeluik
maart 2019
AA20190237

Boekhouders aan de macht?

E. Baken, M.W. Hesselink

In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de modularisering van het juridisch onderwijs waarbij het collegejaar in gelijke blokken met daarbij verschillende vakken in gelijke omvang wordt gestoken. De redacteuren dragen daarbij voor-, doch met name nadelen aan van dit systeem.

Opinie | Redactioneel
april 1990
AA19900204

Bronnen zoeken, bronnen verantwoorden (Digitaal boek)

I. Bennigsen, M.H. Paapst

Post thumbnail Overzicht van de bronnen en informatiesystemen waarmee wetgeving, kamerstukken en verdragen, literatuur en jurisprudentie te raadplegen zijn. Hoe en waar zoek je, en hoe moet ernaar verwezen worden in een juridische tekst.

9789069166391 - 23-03-2014

Bronverwijzingen

T.T. van Zanten

Post thumbnail Goed omgaan met relevant bronmateriaal is zeer belangrijk in de (rechts)wetenschap. Toch schort daar nog heel wat aan, aldus Thijs van Zanten in deze amuse.

Opinie | Amuse
februari 2023
AA20230086

Resultaat 25–36 van de 326 resultaten wordt getoond