Showing 25–36 of 282 results

Behoud leerstoelen rechtsgeschiedenis en metajuridica

L.C. Winkel

In dit artikel wordt ingegaan op de mogelijke opheffing van de leerstoelen rechtsgeschiedenis, rechtssociologie en rechtsfilosofie aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Amsterdam.

Perspectief | Perspectiefartikel
April 2003
AA20030333

Beslissen met onzekerheid

C.P.M van Houte

Juristen worden geacht gespecialiseerd te zijn in het nemen van moeilijke beslissingen. Veel van die be¬slissingen betreffen situaties met onzekerheid. Het is dan ook op zijn minst verbazingwekkend dat in de juridische opleiding niet of nauwelijks aandacht aan beslissen met onzekerheid wordt besteed.

Opinie | Opiniërend artikel
Januari 1995
AA19950025

Bijklussen

M.F.J. Haak, A. van Veen

In dit artikel wordt beschreven dat nevenactiviteiten naast de studie een goede aanvulling zijn naast het studeren en de vorming van de student.

Opinie | Redactioneel
Maart 1996
AA19960146

Bijzonder recht: het ius promovendi

E. Koops

Van oudsher mogen alleen hoogleraren optreden als promotor. Er ligt een wetsvoorstel klaar om dat te veranderen. Maar wat is het promotierecht precies, en waar komt het vandaan? In deze bijdrage wordt de temperatuur genomen van de graad van doctor in de rechten.

Blauwe pagina's | Bijzondere bepalingen
November 2016
AA20160804

Blended learning: mixed feelings

Enkele kanttekeningen bij de digitalisering van het rechtsonderwijs

R.J.B. Schutgens

Digitalisering van het rechtenonderwijs biedt mooie perspectieven, maar er kleven er ook nadelen aan. De internettisering is doorgedrongen tot in het hart van de collegezaal. Schutgens betoogt dat een ouderwets live college, met schoolbord, pen, papier en vooral offline studenten, toch ook zo zijn voordelen heeft.

Perspectief | Tweeluik
Maart 2019
AA20190237

Boekhouders aan de macht?

E. Baken, M.W. Hesselink

In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de modularisering van het juridisch onderwijs waarbij het collegejaar in gelijke blokken met daarbij verschillende vakken in gelijke omvang wordt gestoken. De redacteuren dragen daarbij voor-, doch met name nadelen aan van dit systeem.

Opinie | Redactioneel
April 1990
AA19900204

Bronnen zoeken, bronnen verantwoorden

I. Bennigsen, M.H. Paapst

Overzicht van de bronnen en informatiesystemen waarmee wetgeving, kamerstukken en verdragen, literatuur en jurisprudentie te raadplegen zijn. Hoe en waar zoek je, en hoe moet ernaar verwezen worden in een juridische tekst.

9789069166391 - 23-3-2014

Buiten promovendi gerekend

R.A.J. van Gestel

Recente affaires suggereren dat financiële prikkels een negatieve invloed zouden kunnen hebben op de kwaliteit van de proefschriften van met name buitenpromovendi. De minister van OCW ontkent dit vooralsnog, maar degelijk onderzoek ontbreekt. Het gevaar van een neerwaartse spiraal blijft bovendien bestaan nu de minister enerzijds promotiepremies aftopt, maar anderzijds aandringt op meer promoties met een grotere nadruk op praktische relevantie en meer betrokkenheid van overheden en bedrijven. De vraag is of voor juridische proefschriften juist niet meer aandacht nodig is voor methodologie, theorievorming en dus wetenschappelijke relevantie.

Perspectief | Perspectiefartikel
Maart 2019
AA20190242

Civiel effect ter discussie?

A.M. Hol

Is het nog van deze tijd om de toegang tot de togaberoepen afhankelijk te maken van de strikte voorwaarden die volgens het huidige Convenant civiel effect gelden voor het verkrijgen van dit civiel effect? Moeten advocatuur, notariaat en rechtspraak niet net zo goed openstaan voor mensen met een andere dan juridische vooropleiding? In deze bijdrage wordt getracht op deze principiële vragen een antwoord te geven.
 

Perspectief | Perspectiefartikel
Juni 2018
AA20180548

College? Maak er een uitje van!

S. Steneker

In een tijd dat het steeds gemakkelijker wordt om colleges (achteraf) online te volgen, pleit Sander Steneker ervoor toch echt in de collegebanken te kruipen. Onderschat de 'vibe' en interactie van een echt college niet!

Opinie | Column
Maart 2018
AA20180221

Column

Omzien in verwondering

E.H. Hondius

In deze column wordt door Hondius ingegaan op het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en het juridische onderwijs naar aanleiding van een artikel van L. Mok.

Opinie | Column
Maart 2005
AA20050129

Column

Eenvoud

A. Verbeke

In deze column wordt een revolutionaire theorie verandering in de wetenschap voorgesteld. Niet de inhoud van geschriften is nog van belang maar enkel de herkomst van de auteur van het geschrevene.

Opinie | Column
Januari 2003
AA20030013

Showing 25–36 of 282 results