Resultaat 1–12 van de 268 resultaten wordt getoond

‘Arrondissement Nieuwenhof’: een oefenrechtbank gebaseerd op een simulatie van de juridische werkelijkheid

F.J. Fernhout, R. Otto, F. van Rijthoven, G. Span

In dit artikel wordt de `moot court´ of oefenrechtbank besproken zoals deze in 1988 werd aangeboden aan de juridische faculteit van de Rijksuniversiteit Limburg.

Perspectief | Perspectiefartikel
Juni 1988
AA19880373

‘Het is de taak van een vertegenwoordigend orgaan om lastig te zijn’

Interview met prof.dr. E.M.H. Hirsch Ballin

J.H. van Breda, M. Scheffers

Prof.dr. E.M.H. Hirsch Ballin is iemand die van vrijwel alle juridische markten thuis is. Tot 1989 was hij hoogleraar Staats- en Bestuursrecht aan de KUB. Daarna was hij van 1989 — 1994 minister van Justitie in het derde kabinet-Lubbers. In 1995 keerde hij terug aan de KUB als hoogleraar Internationaal Recht. Hij publiceerde onder andere over staats- en bestuursrecht, strafrecht, ethiek, onderwijs en internationaal recht. Tegenwoordig is hij politiek betrokken als lid van de Eerste Kamer. Een veelzijdig mens, kortom. Een interview met deze veelzijdige persoon.

Verdieping | Interview
Maart 1997
AA19970142

‘Standaardvoorwaarden’ van prof.mr. E.H. Hondius: een monument voor de rechtsvergelijkende methode

R.H.C. Jongeneel

In deze bijdrage aan de Rode draad 'Onder doctoren' komt het proefschrift van prof.mr. E.H. Hondius aan de orde. Hondius heeft in zijn proefschrift onderzoek gedaan naar standaardvoorwaarden in contracten waarbij er heel veel rechtsvergelijkend onderzoek is gedaan.

Overig | Rode draad | Onder doctoren
Februari 2008
AA20080158

‘Blended learning’ in de studie rechten

Hoe digitale middelen het juridisch onderwijs versterken

U.R.M.T. de Vries

Digitale middelen hebben een toegevoegde waarde in het (juridisch) onderwijs, zolang zij ten dienste staan aan de studie van het recht. ‘Blended learning’, als een structurele toepassing in het juridisch onderwijs, stelt studenten in staat om op een hoger niveau zich het recht eigen te maken. Studenten kunnen zo in een studieritme komen waarmee zij de schaarse contactmomenten met elkaar kunnen verbinden.

Perspectief | Tweeluik
Maart 2019
AA20190233

(Not) Amuse(d)

R.M. Wibier

Reinout Wibier wil weten, liefst van studenten, maar ook van mede-docenten of zij een verklaring hebben voor het feit dat de studiestof – in dit geval van het vak goederenrecht – bij sommige studenten niet overkomt. En of daar een oplossing voor is. Zijn er manieren om meer studenten over de streep te trekken, zonder te tornen aan de kwaliteit van het vak? Hij roept eenieder die denkt aan deze discussie een bijdrage te kunnen leveren op om hem een e-mail te sturen.

Opinie | Amuse
Mei 2014
AA20140326

1992 en het juridische onderwijs

R.W. Jagtenberg

In dit artikel wordt ingegaan op de vraag of het verdergaande Europese integratieproces een verandering in de rechtenstudie vergt. Daarbij wordt er ook ingegaan op het REPINT programma. Een stageprogramma in Nederland als bij een buitenlands advocatenkantoor. Daarna wordt het Erasmusprogramma behandelt waardoor studeren in het buitenland eenvoudiger wordt. Het artikel wordt afgesloten met enkele suggesties ter verbetering van het programma.

Bijzonder nummer | Europa 1992
Mei 1989
AA19890507

A.R. Bloembergen, Schadevergoeding bij onrechtmatige daad, dissertatie Utrecht 1965

E.H. Hondius

Prof. mr. Hondius beschouwt in deze eerste bijdrage van de nieuwe Rode draad de dissertatie van mr. A.R. Bloembergen over 'Schadevergoeding bij onrechtmatige daad'. Nadat Hondius eerst wat achtergronden bespreekt, behandelt hij vervolgens het proefschrift. Ook komen recencies op de dissertatie, het hoogleraarschap van mr. A.R. Bloembergen en latere publicaties aan bod.

Overig | Rode draad | Onder doctoren
Januari 2008
AA20080073

Abductie, onzekere causale verbanden en de ladder van Wittgenstein

H.T.M. Kloosterhuis

Herlezing van 'In de naam van de roos' van Umberto Eco brengt Harm Kloosterhuis ertoe abductio en de drogreden bevestiging van het consequens aan ons voor te leggen.

Opinie | Column
Oktober 2017
AA20170809

Advocaten en een wankelend juridisch fundament

M.T.A.B. Laemers

Moet een advocaat rechten hebben gestudeerd? In de media verschenen berichten dat veranderingen in de opleiding voor aankomend advocaten wenselijk zijn omdat er behoefte is aan advocaten met een (gedeeltelijk) niet-juridische achtergrond. Daarom zouden ook studenten met een andere vooropleiding tot de rechtenmaster toegelaten moeten worden.

Perspectief | Reeks ´De waarde van de annotatie´
December 2014
AA20140961

Advocatenpraktijk Rijksuniversiteit Limburg

M.J. van der Aa, T. Spronken

In dit artikel wordt het aan de Maastrichtse rechtenfaculteit aangeboden vak `Advocatenpraktijk Rijksuniversitteit Limburg´ besproken dat volgens de auteurs belangrijk is voor de vaardigheden en het vaardighedenonderwijs voor de in Maastricht opgeleide juristen.

Perspectief | Perspectiefartikel
Februari 1991
AA19910146

Advocatuur, een keuze(-vak)

L.H.A.J.M. Quant

Advocatenboeken zijn in; televisieseries over advocaten zijn in en ook in de pers zijn advocaten in. Sinds enige tijd is er ook een keuzevak Advocatuur aan de Universiteit van Amsterdam. Van waar al die belangstelling en wat houdt dat keuzevak in?

Perspectief | Perspectiefartikel
Juni 1994
AA19940437

Anders studeren: een pleidooi voor de praktijk

D. Garé, R. Verkijk

Dit artikel geeft het nieuwe idee weer dat onlangs is op gekomen om in plaats van de opleiding van de advocaat-stagiaire alleen nog een examen te houden, zoals in de Verenigde Staten het bar-exam. Het idee is dat dan de universiteiten het onderwijs voor de advocaat in spe zal gaan verzorgen.

Perspectief | Perspectiefartikel
April 2004
AA20040309

Resultaat 1–12 van de 268 resultaten wordt getoond