Resultaat 313–323 van de 323 resultaten wordt getoond

Wat vraagt de rechtenstudie van haar studenten?

C.E. du Perron

Enkele duizenden studenten zijn in september begonnen met hun rechtenstudie. Sommigen uit een diepe algemene overtuiging dat zij jurist willen worden. Anderen omdat zij zeker weten dat zij willen werken in een specifiek juridisch beroep, bijvoorbeeld als advocaat, of bij een internationaal gerechtshof. Weer anderen omdat zij in het algemeen belangstelling hebben voor de maatschappij en nog weer anderen omdat zij niets anders wisten te kiezen, maar wellicht in de loop van het eerste jaar door de studie zullen worden gegrepen. Al deze studenten zullen zich de komende jaren verdiepen in het recht. Wie wil weten wat de rechtenstudie van de aankomende rechtenstudenten vraagt, moet zich dan ook meteen afvragen wat de rechtswetenschap, of rechtsgeleerdheid, eist van haar beoefenaren. 

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2014
AA20140669

Webboek – Onderzoeksvaardigheden – Research skills

I. Curry-Sumner, F.G.H. Kristen, M. van der Linden-Smith, H. Tigchelaar

Post thumbnail Een leidraad voor het verrichten van onderzoek in alle juridische bachelorvakken of voor je masterscriptie. The electronic version is only available in Dutch.

Vaardigheden | Webboeken
31-08-2010
9789069167046

Webcolleges 3.0

V. Mak

In Vanessa Maks column van deze maand staat de volgende vraag centraal: hoe kunnen universiteiten optimaal gebruik maken van digitalisering in het onderwijs?

Opinie | Column
november 2015
AA20150882

Weg met het aio-stelsel!

R.J.Q. Klomp

Opiniërend artikel waarin de auteur pleit voor betere omstandigheden voor aio's. Volgens de auteur krijgen aio's te weinig tijd, geld en ruimte om hun proefschrift te voltooien en hebben zij een slechte rechtspositie in vergelijking met bijvoorbeeld hoogleraren of universitair docenten.

Opinie | Opiniërend artikel
december 1994
AA19940798

Wenselijkheid van honoursprogramma’s aan juridische faculteiten in Nederland

G.J.M. van Wissen, V.C. Wolfensberger

Op universiteiten is al langer het geluid te horen dat er selectie moet plaatsvinden. Ook komen er steeds meer programma's voor goed presenterende studenten.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2006
AA20060929

Werk- en prestatiedruk in de rechtswetenschap: verslag van een panelgesprek

W.Y. Hu, M.W. Kouwenberg, E.E. Maathuis

Post thumbnail Op 30 juni 2023 organiseerden drie redactieleden van Ars Aequi aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit Nijmegen een panelgesprek over werk- en prestatiedruk in de rechtswetenschap, waaraan hoogleraren, universitair (hoofd)docenten en (docent-)promovendi deelnamen. Tijdens het gesprek is stilgestaan bij oorzaken van werk- en prestatiedruk, maar ook bij mogelijke oplossingen. De deelnemers concludeerden dat enige mate van druk inherent is aan intellectueel topwerk, maar identificeerden ook mogelijke manieren om werk- en prestatiedruk te verminderen.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2024
AA20240062

Wetenschappelijk onderzoek: georganiseerde vrijheid

P.J.J. Zoontjens

In dit artikel wordt ingegaan op onderzoek en wetenschapsuitoefening. Aan de orde komen: werkplaatsen van onderzoek, instituten en kenniscentra, financiering en de verhouding tussen onderzoek en onderwijs.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 1995
AA19950201

Wetgeving en wetenschap

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail In dit artikel wordt ingegaan op de beperkte invloed van de rechtswetenschap op het welslagen van wetgeving. Daartoe wordt eerst ingegaan het karakter van de rechtenstudie. Daarna wordt ingegaan op het wetgevingsproces; welk proces weinig ruimte laat voor het laten doorklinken van wetenschappelijke visies. Tenslotte gaat de auteur in op de consequenties voor onder meer de kwaliteit van wetgeving.

Verdieping | Studentartikel
januari 2009
AA20090030

Wie was toch Suijling?

E.H. Hondius

In deze column betoogt Hondius dat het zinnig is om befaamde juristen te noemen in colleges in functioneel verband met stof. Ook betoogt Hondius dat de oude Ars Aequi-rubriek 'Ars longa, vita brevis' weer moet herleven.

Opinie | Column
mei 2006
AA20060333

Wijze woorden: retorica voor iedereen!

B.M.C. Breij, K.W.M. van Krieken

Peitho, het Radboud Kenniscentrum voor Retorica, heeft een flinke subsidie ontvangen van het College van Bestuur van de Nijmeegse universiteit om onderzoek te doen naar de mogelijkheid van universiteitsbreed retoricaonderwijs. Waarom moet een universiteit zulk onderwijs willen aanbieden? En hoe moet het eruit gaan zien? In deze bijdrage schetsen we het belang en de mogelijkheden van onderwijs in retorica.

Perspectief | Tweeluik
maart 2021
AA20210318

Zesentwintig uur onderwijs: antwoord aan mijn broer

E.H. Hondius

"Wat doet een docent eigenlijk de hele dag?” Ewoud Hondius geeft het antwoord.

Opinie | Column
september 2015
AA20150658

Resultaat 313–323 van de 323 resultaten wordt getoond