Studie, carrière, vaardigheden

Resultaat 169–180 van de 323 resultaten wordt getoond

Juridische paradoxen en de weerbare democratie

H.T.M. Kloosterhuis

Harm Kloosterhuis sluit zijn reeks columns over denkfouten en drogredenen af met de paradox.

Opinie | Column
december 2017
AA20170987

Juridische vaardigheden in het onderwijs: tijd voor een upgrade?

B.M.J. van Klink

Post thumbnail Hoe moet het juridische vaardighedenonderwijs er in de toekomst uitzien? Is het wenselijk dat de rechtenstudent wordt gevormd tot een T-shaped lawyer die, behalve over juridische kennis, ook beschikt over algemene kennis en vaardigheden? Ter verheldering van de discussie presenteert Van Klink een Vaardighedenkwadrant, waaruit verschillende opties voor de verdere ontwikkeling van het juridische vaardighedenonderwijs volgen.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2020
AA20201080

Juridische Vrouwenstudies: twee-sporenbeleid in Utrecht

J.E. Goldschmidt

Juridische vrouwenstudies is de kinderschoenen ontgroeid en heeft in Utrecht, evenals in veel andere plaatsen, een eigen plaats in het facultaire programma. Het gaat daarbij niet alleen om aparte vakken maar ook om het integreren van vrouw en recht in het totale onderwijs. In het onderzoek staat de samenhang tussen theorie en praktijk centraal. Vrouwenstudies rechten is, kortom, veelzijdig als het recht zelf!

Perspectief | Perspectiefartikel
september 1990
AA19900526

Juristen bij de Rijksoverheid: de pioniers van het recht

M. Cupido, P.M. Schuyt

De Rijksoverheid is relatief onbekend als werkgever voor juristen. In deze perspectiefbijdrage identificeren de auteurs drie kenmerkende eigenschappen van het juridisch werk bij de Rijksoverheid. Het werk is creatief en interdisciplinair van aard en is gericht op de publieke zaak. De auteurs houden een pleidooi voor werken bij het Rijk – een arbeidsmarktperspectief voor de huidige en toekomstige juristen – dat minstens zo interessant en uitdagend kan zijn als de bij studenten veel bekendere klassieke togaberoepen.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2023
AA20230068

Kansoordelen door deskundigen: over ‘logisch’ rapporteren en wat daarbij mis kan gaan

H. Prakken

Post thumbnail Kansoordelen door deskundigen worden door rechters vaak verkeerd begrepen. Dit artikel bespreekt hoe dat komt (rechters hebben vaak geen kennis of begrip van de Bayesiaanse kansrekening, terwijl deskundigen daar vaak onvoldoende rekening mee houden) en wat eraan is te doen (deskundigen moeten anders rapporteren, rechters moeten anders motiveren).

Rode draad | Kansen & Risico's
september 2018
AA20180740

Kennis en de rechtspraak

S. Taal

Post thumbnail

Rechters zijn kenniswerkers bij uitstek. Rechters hebben kennis nodig om hun primaire taak – rechtspreken – goed uit te kunnen voeren, maar kennis is tegelijkertijd ook belangrijk voor de prestaties van de rechterlijke organisatie als geheel. De vraag is wat het ‘managen’ van kennis (en informatie) in deze context precies inhoudt en welke valkuilen en succesfactoren er in het kader van collegiale kennisuitwisseling benoemd kunnen worden.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
mei 2017
AA20170456

Kleuren, stemmen per sms en trotse verhalen

Verslag van het Landelijk Juridisch Jaarcongres 2014

F.S. Bakker, J. Streefkerk

Recht komt in vele vormen – onderwijsvormen. Al jaren wordt debat gevoerd over wat het beste model is voor juridisch onderwijs. Op verschillende juridische faculteiten buigt men zich over de onderwijsmethoden. Aan de Universiteit Maastricht wordt al jaren gewerkt met het model van Problem Based Learning (PBL), en aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is deze onderwijsvorm vorig jaar ingevoerd. Het Landelijk Juridisch Jaarcongres van 24 januari 2014 leek ons een uitgelezen kans om deze onderwijsvorm nader te verkennen. In deze bijdrage doen wij verslag van dit congres.

Perspectief | Congresverslag
juni 2014
AA20140502

Kopstukken

E.H. Hondius

Studenten zouden meer geconfronteerd moeten worden met tegendraadse meningen, ze krijgen alleen de mening van hun faculteit onder ogen en dat is te beknopt, want De Juiste Visie bestaat niet.

Opinie | Column
juni 2006
AA20060409

Kort, korter, kortst. Reactie op ‘De omvang van een memorie’ van Bert van Schaick

B. van Zelst

In het septembernummer 2021 van Ars Aequi verscheen de opinie ‘De omvang van een memorie’ van hoogleraar, cassatieadvocaat en rechter Bert van Schaick. In dit artikel reageert hoogleraar en advocaat Bas van Zelst op die opinie. Met naschrift van Van Schaick.

Opinie | Reactie/nawoord
februari 2022
AA20220106

Kwaliteitsbeoordeling in het hoger onderwijs

Over het nut en de noodzaak van visitatiecommissies

Ph. Eijlander

Dit artikel behandelt, zoals de titel als zegt, het nut en de noodzaak van visitatiecommissies en hun rapporten.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2005
AA20050765

Law & Legal Practice in East Asia

R.W. Jagtenberg, A.J. de Roo

In deze bijdrage zal het stage- en onderwijsprogramma Law & Legal Practice in East Asia worden besproken in het licht van de groeiende samenwerking tussen de EU en Azië.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 1999
AA19990817

Legal academic training requires teaching law from a comparative perspective

C.E.C. Jansen, J.B.M. Vranken

In this paper, we will present and explain our opinion that teaching law in a comparative way, as part of the transnational orientation of law students, is a prerequisite for university legal education being qualified as academic. When supporting the teaching of law comparatively, our perspective is neither the preparation of students for an alleged forthcoming unified or harmonised European law, nor the reform of the present law faculties into European law schools, which would then become the cradle of a new type of European lawyers trained to work in all European countries. 1 Our perspective is the improvement of the academic quality of university legal education. We think that, among other things, teaching law in a comparative way is an indispensable contribution to such an improvement. In the illustrations of our point of view, we concentrate on private law.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2002
AA20020854

Resultaat 169–180 van de 323 resultaten wordt getoond