Resultaat 289–300 van de 316 resultaten wordt getoond

Uitgangspunten van een rechtsvergelijkende theorie: een paradigma voor de lage landen

Th.M. de Boer

In de theorie van de rechtsvergelijking wordt nog heftig gedebatteerd over fundamentele vragen. Wat is rechtsvergelijking, en wat niet? Wat is het doel of nut van rechtsvergelijking? Welke methoden moeten er in rechtsvergelijkend onderzoek worden gehanteerd? Zolang de theoretici niet een zekere mate van overeenstemming over de uitgangspunten hebben bereikt, bevindt de rechtsvergelijking zich nog in een 'pre-paradigmatische fase'. In dit artikel wordt onderzocht hoe ver we gevorderd zijn met de ontwikkeling van een aannemelijke rechtsvergelijkende theorie.

Bijzonder nummer | Rechtsvergelijking
mei 1994
AA19940303

Unter Professoren

E.H. Hondius

In de Duitse universitaire wereld hebben zich in verleden geschillen voorgedaan tussen verschillende bekende juridische hoogleraren.

Opinie | Column
april 2007
AA20070301

Van juridische professoren en andere docenten en onderzoekers

E.H. Hondius

Post thumbnail De redactie vraagt mij om een bijdrage te leveren over (1) het juridisch hoogleraarschap in vooroorlogse en kortnaoorlogse tijden. Is de hoogleraar (2) thans meer manager dan hooggeleerd en (3) hoe staat het met de academische vrijheid? Wat punt één betreft: van de bijna 75 naoorlogse jaren heb ik slechts ruim veertig als hoogleraar mogen functioneren (plus veertien jaar als medewerker). Ik zal het daarom niet alleen met eigen ervaringen van de laatste halve eeuw maar ook met een kort literatuuroverzicht moeten doen.

Perspectief | Perspectiefartikel
mei 2019
AA20190408

Van scriptie naar studentartikel: een handreiking

Van vakmanschap naar meesterschap

B.F.M. Vulto, P.G.J. Wissink

De hedendaagse rechtenopleiding heeft een sterk positiefrechtelijke inslag: in zowel onderwijs als tentaminering ligt de nadruk op kennis en toepassing van het geldende recht. Wij bepleiten een herziening van het curriculum, waarin meer aandacht is voor academische vorming en vaardigheden en die 'zelfredzaamheid in het recht' bevordert.

Opinie | Redactioneel
december 2017
AA20170959

Verplichte literatuur kan veel goedkoper

D.J.G. Visser

Artikel waarin de auteur een proces bedenkt waardoor de verplicht voorgeschreven literatuur voor studenten veel goedkoper aangeschaft kan worden en de uitgevers buiten beeld blijven.

Opinie | Opiniërend artikel
oktober 1994
AA19940649

Verschoningsrecht van de advocaat: veilige haven, geen vrijplaats

N.A.M.E.C. Fanoy

Post thumbnail

Het belang van het beroepsgeheim en het verschoningsrecht van advocaten wordt algemeen onderschreven. Dat is anders als het gaat om het bereik van het verschoningsrecht. In de visie van het OM fungeert het verschoningsrecht van advocaten te vaak als vrijplaats voor zaken die verborgen moeten blijven. Een hardnekkige en ongefundeerde misvatting.

Opinie | Opiniërend artikel
februari 2016
AA20160089

Verschoolsing

R.J.B. Schutgens

Verschoolsing is heel afschuwelijks, aldus studenten en collega’s van Roel Schutgens. Maar is dat echt wel zo? Of hebben zelfs intrinsiek gemotiveerde studenten soms ook nog een stok achter de deur nodig?

Opinie | Column
juni 2014
AA20140442

Verwarring is de grondslag van al het wetenschappelijk denken

Interview met prof.mr. H.C.F. Schoordijk

E. Florijn, I. Reuder

Een interview met professor mr. H.C.F. Schoordijk over onder andere zijn opvattingen over het hedendaagse onderwijs in het (pri­vaat)recht, zijn ideeën over privaatrechtelijke rechtsvindingstheorieën, zijn mening over het Nieuw Burgerlijk Wetboek en de verhouding tussen de bijdragen aan de rechtsontwikkeling van enerzijds de universiteiten en anderzijds de rechtspraktijk.

Perspectief | Interview
juni 1991
AA19910473

Visitatie in spagaat

P.C. Westerman

In de zomer van 2010 kwam dan eindelijk het langverwachte rapport uit van de visitatiecommissie Onderzoek van de discipline Rechtsgeleerdheid (commissie Koers). Een analyse van de verschillende tegenstrijdige eisen waaraan visitatiecommissies moeten voldoen levert stof tot nadenken over de vraag of visitatiecommissies niet eigenlijk voor een onmogelijke opgave zijn gesteld. In dit artikel zet Pauline Westerman deze tegenstrijdigheden op een rij en bespreekt ze één voor één.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2010
AA20100901

Vluchtelingen, universiteiten en hogescholen

E.H. Hondius

In deze column besteedt Ewoud Hondius aandacht aan de initiatieven van universiteiten en hogescholen om vluchtelingen te ondersteunen en onderwijzen.

Opinie | Column
januari 2016
AA20160020

Vorm of inhoud: de annotatie als wetenschappelijke publicatie?

H.B. Krans

Post thumbnail

De annotatie wordt niet zonder meer als wetenschappelijk gewaardeerd. Noten zijn er echter in diverse soorten en verschillende smaken. Betoogd wordt dat niet de vorm, maar de inhoud van de noot beslissend is voor de vraag of het een wetenschappelijke publicatie is. Dat moet evenzeer gelden voor artikelen en andere soorten publicaties.

Perspectief | Reeks ´De waarde van de annotatie´
maart 2017
AA20170237

Resultaat 289–300 van de 316 resultaten wordt getoond