Staats- en bestuursrecht

Resultaat 505–516 van de 1912 resultaten wordt getoond

Exit Raad van State

E.H. Hondius

Tijdens een symposium ter ere van het twaalfde lustrum van dit blad, werd – aldus Ewoud Hondius in deze column – de Raad van State gefileerd en vakkundig afgeserveerd.

Opinie | Column
december 2011
AA20110870

Exit willekeurstoets. Bestuursrechterlijke toetsing aan het evenredigheidsbeginsel na 2-2-’22

K.J. de Graaf, A.T. Marseille

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 2 februari 2022, ECLI:NL:RVS:2022:285, JB 2022/44, m.nt. R.J.N. Schlössels

Annotaties en wetgeving | Annotatie
april 2022
AA20220306

Fataal politiegeweld en het recht van nabestaanden

Y. Buruma

Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) 4 mei 2001, Application no. 24746/94, ECLI:CE:ECHR:2001:0504JUD002474694 (Hugh Jordan v. The United Kingdom). In de noot van prof. Y. Buruma bij dit arrest wordt ingegaan op art. 2 EVRM waarbij het recht op leven centraal staat. In het arrest en de noot wordt besproken in hoeverre de staat een onderzoeksplicht heeft bij een fataal slachtoffer veroorzaakt door geweld van staatswege.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 2001
AA20010665

FF Chippen

S.B.

In deze column wordt ingegaan op de mogelijkheid van kunnen betalen van parkeerbelasting. Volgens het hof is er bij de enige mogelijkheid van chippen schending van art. 6:112 BW;

Opinie | Column
december 2003
AA20030913

Fijn wonen in het huis van de rechtsstaat

L. van den Berge, P.W. den Hollander

In een poging de regeldruk te verminderen heeft de wetgever enthousiast de Spaanse Lex Silencio Positivo overgenomen. Kort samengevat houdt dit in ‘geen bericht is goed bericht’, dus als een bestuursorgaan niet tijdig besluit, mag de aanvrager ervan uitgaan dat zijn vergunning is verleend. Dat klinkt positief, maar Lukas van den Berge en Wouter den Hollander hebben hun twijfels.

Opinie | Opiniërend artikel | Redactioneel
mei 2012
AA20120333

Financiering van politieke partijen: tussen private vrijheid en publieke normen

J.L.W. Broeksteeg

Post thumbnail Politieke partijen moeten enerzijds over voldoende finan­ciële middelen beschikken om hun taken te kunnen vervullen, anderzijds mogen zij niet al te afhankelijk worden van de overheid. Het is daarom jammer dat het kabinet politieke partijen wil subsidiëren op grond van zetel- in plaats van ledenaantal, maar ook dat het lokale partijen niet wil subsidiëren.

Blauwe pagina's | Recht en politiek
maart 2020
AA20200228

Fiscale handhaving, duaal of integraal?

C. Hofman

Post thumbnail In de fiscaliteit wordt gewerkt met een duaal handhavingssysteem: in geval van fiscale fraude kan bestuurs- óf strafrechtelijk worden opgetreden. Het una-via-systeem moet voorkomen dat bestraffende procedures cumuleren. Ons fiscale duale systeem leidt in de praktijk echter tot problemen, juist op het gebied van meervoudige aansprakelijkstelling voor eenzelfde feit. Zou een integraal handhavingssysteem niet beter werken?

Rode draad | Snijvlakken & Kruisbestuivingen
maart 2023
AA20230214

Follow the money 2.0

De herziening van de Wet financiering politieke partijen

L.S.A. Trapman

Post thumbnail

De in 2013 ingevoerde Wet financiering politieke partijen verplicht partijen onder andere om transparantie te betrachten over ontvangen donaties. Nu staat een wetswijziging op stapel, die de regels op verschillende punten aanscherpt. Het wetsvoorstel laat daarbij echter helaas een aantal kansen liggen.

Verdieping | Verdiepend artikel
januari 2022
AA20220021

Follow the money Een verkennende analyse van het wetsvoorstel financiering politieke partijen

Een verkennende analyse van het wetsvoorstel financiering politieke partijen

R. Nehmelman

Post thumbnail Binnenkort zal ook in Nederland een wettelijke regeling gelden die landelijke politieke partijen verplicht inzage te geven in hun financiën. De kiezer kan dan onder andere zien wie substantiële bedragen doneert aan Nederlandse politieke partijen. De nieuwe wettelijke regeling heeft een lange voorgeschiedenis en is onder druk van de Raad van Europa uiteindelijk tot stand gekomen. Hoewel de regeling grotendeels valt toe te juichen, is een aantal essentiële kanttekeningen te plaatsen dat de achilleshiel kan betekenen na de inwerkingtreding van de nieuwe Wet financiering politieke partijen.

Opinie | Opiniërend artikel
oktober 2012
AA20120703

Foltering – een onuitroeibaar kwaad?

P.H. Kooijmans

In dit artikel wordt ingegaan op het toezichthouden op mensenrechtenschendingen door verschillende organen. Ook wordt er ingegaan op de rapportage over schendingen van de mensenrechten in het bijzonder die van foltering. Hiervoor is een speciale rapporteur ingesteld. In het artikel wordt het mandaat en de bevoegdheden van de rapporteur.

Verdieping | Verdiepend artikel
januari 1993
AA19930036

Foltering in Turkije: de publieke verklaring van het CPT

M. Kuijer

In dit artikel in de reeks Mensenrechten wordt de werking van het Comité van de Raad van Europa besproken. Dit Comité waakt tegen folteringen en onmenselijke behandelingen door de Lid-Staten. In dit artikel wordt de werking van dit Comité besproken op basis van het CPT-Verdrag. Verder in het artikel wordt een zaak rondom folteringen in Turkije besproken.

Verdieping | Verdiepend artikel
september 1994
AA19940854

Formatieperikelen

Rechtsvraag (340) Staatsrecht

R.J.B. Schutgens, J.J.J. Sillen

Perspectief | Rechtsvraag
september 2010
AA20100657

Resultaat 505–516 van de 1912 resultaten wordt getoond