Onderwijs

Reactie op ‘Schrijverschap is meesterschap’

H.M. Parson, P. van Schuilenburg

Reactie op een redactioneel artikel over het belang van uitdrukkingsvaardigheden in de rechtenstudie. Daarbij wordt ingegaan op het onderwijzend personeel bij de rechtenstudie; docenten zijn niet opgeleid om onderwijs te geven maar zijn onderzoekers of praktijkjuristen.

Opinie | Reactie/nawoord
oktober 1992
AA19920585

Reactie op: De Universiteit en haar zes-min-wetenschappers

T. van der Tier

Korte opiniërende reactie over de rechtenstudie. Auteur betoogt dat studenten vooral gaan studeren om een baan te kunnen vinden.

Opinie | Reactie/nawoord
februari 1995
AA19950112

Reaktie op: De kikker en de os

J.J.H. Bruggink

In deze reactie wordt ingegaan op een eerdere bijdrage in Ars Aequi waarin gepleit werd voor verzelfstandiging van het vak Inleiding tot de Rechtswetenschap. In het artikel schetst de auteur hoe het zit met dit vak op de Utrechtse rechtenfaculteit.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 1989
AA19890123

Reaktie op: Het belang van statistiek-onderwijs aan juridische studenten

W.W. Mensink

In dit artikel wordt een reactie gegeven op een eerder in Ars Aequi gepubliceerd artikel over statistiekonderwijs bij de rechtenstudie.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1989
AA19890252

Recht en empirie: van ambitie naar realiteit in het juridische onderwijs

J.M.W. Pool, R. Stolk, G.M. Veldt

Post thumbnail Empirisch-juridisch onderzoek naar het recht krijgt steeds meer een plaats binnen de rechtswetenschap. In de opleidingen rechtsgeleerdheid blijft de aandacht voor empirisch onderzoek alsmede voor de daarvoor noodzakelijke onderzoeksvaardigheden echter nog onderbelicht. De auteurs bespreken hoe er in het juridische onderwijs meer aandacht kan komen voor het begrijpen, opzetten en uitvoeren van empirisch-juridisch onderzoek en hoe dit in het curriculum kan worden geïntegreerd.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2025
AA20250460

Recht en film

De mogelijkheden voor een subdiscipline

G. Boogaard, H. de Mare

De ambitie om aan recht en literatuur ook films en tv-series toe te voegen, kan verschillend worden ingevuld. Wij menen dat de lat hoog moet liggen: juridische kijkervaring combineren met narratieve en met filmwetenschappelijke analyse. Deze methode is weliswaar intensief, maar vergroot de werkelijk toegevoegde waarde van de verbeelding voor het recht.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2015
AA20150729

Recht en technologie: exacte juristen?

T. van der Linden

Post thumbnail Dat technologie in de samenleving steeds belangrijker wordt zal niemand zijn ontgaan. In een democratische rechtsstaat is het de taak van het recht om de toepassing van technologie, indien nodig, te beteugelen of het gebruik ervan in goede banen te leiden. Hoe komt een juridisch onderzoeker aan de inzichten uit exacte wetenschappen om het daarvoor noodzakelijke juridisch onderzoek te doen?

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2025
AA20250466

Recht is Rond (VI)

J.W.A. Rheinfeld, B.M.E.M. Schols

Prof & Prof stellen zich in deze column voor hoe het zou zijn als in Nederland een universitaire wereld zonder tentamens, essays en andere meetmomenten zou bestaan.

Perspectief | Column
februari 2023
AA20230147

Recht, taal en logica

M.A. Loth

Onderwijs
april 1982
AA19820188

Rechten gevisiteerd

Het rapport van de Commissie Visitatie Rechtsgeleerdheid bekeken in het schemerlicht van eigen ervaringen

W. Duk

Op gezette tijden worden de Nederlandse universiteiten gevisiteerd door commissies die de opdracht hebben het onderwijs te evalueren. Onlangs verscheen het rapport van de Commissie Visitatie Rechtsgeleerdheid. De redactie vroeg professor Duk, emeritus-hoogleraar bestuursrecht van Amsterdam, om dit rapport van zijn commentaar te voorzien.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1997
AA19970207

Rechtenopleiding en advocatenkantoor: samenwerken?

A.F.M. Dorresteijn

Post thumbnail Universitaire rechtenopleidingen en advocatenkantoren hebben uiteenlopende missies, maar de praktijk leert dat dat samenwerking niet in de weg staat. Rechtenopleidingen moeten daarbij beperkingen in acht nemen om haar wetenschappelijke karakter niet te verloochenen. Desalniettemin zijn er verschillende niveaus van samenwerking die voor beide partijen voordeel kunnen opleveren.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 2019
AA20190248

Rechtenstudie.nl

C. Rijckenberg

In deze bijdrage wordt ingegaan op de voor rechtenstudenten interessante website: www.rechtenstudie.nl.

Overig | Website
september 2003
AA20030701