Onderwijs

Resultaat 193–204 van de 232 resultaten wordt getoond

Reinhard Zimmermann en de theorie van de tennissport

E.H. Hondius

In deze column gaat Hondius in op boeken van Alexander McCall Smith, hoogleraar gezondsrecht in Edinburgh, waarin een verhaal over drie Duitse professoren aan de orde komt.

Opinie | Column
juni 2008
AA20080421

Restructuring Legal Education in Europe

The Necessity of Comparative and European Law

B. Fauvarque-Cosson

Post thumbnail

Considerable changes occurred in European and international law. Lawyers are working in a pluralistic legal environment. Yet, legal education remains very parochial. European law schools should take advantage of the development of a real European legal culture in order to strengthen the comparative law element in legal education and promote new European approaches in legal education.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2014
AA20140867

Rode draad ‘Onder doctoren’

D.J. van Leeuwen

In de Rode draad bespreken hoogleraren promoties van hun leermeesters en gaan daarbij in op de sterke en zwakke punten en de invloed op de wetenschap van de dissertatie.

Overig | Rode draad | Onder doctoren
januari 2008
AA20080072

Romeins recht in het rechtencurriculum – een pleidooi

Y.E.M. Cremers, D. de Vries

Waar een vak Romeins recht vroeger verplicht deel uitmaakte van de Nederlandse bacheloropleidingen Rechtsgeleerdheid, kennen thans nog slechts drie van de tien rechtenfaculteiten een verplicht vak Romeins recht. In de hoop de bredere ontwikkeling van een afnemende interesse in de historische wortels van ons recht te keren, geven de auteurs een pleidooi voor structurele verankering in het rechtencurriculum van een vak Romeins recht. Met een historisch, een academisch en een praktisch argument hopen zij het Romeinse recht weer op de curriculaire kaart te zetten.

Opinie | Redactioneel
september 2022
AA20220611

Scripta manent. Over schrijfvaardigheid in de rechtenstudie

J. Bakker, P.M. Sijtsma

Taal is een wezenlijk onderdeel van het recht en daarmee het gereedschap van de jurist. Volgens de auteurs moeten rechtenstudenten om die reden al vroeg in de studie worden geschoold in de kunst van het schrijven en gebeurt dat binnen de rechtenopleidingen in Nederland nu onvoldoende. In dit redactioneel wordt dit probleem belicht en wordt verkend hoe universiteiten binnen de bestaande kaders het schrijven een prominentere rol in de rechtenstudie kunnen geven.

Opinie | Redactioneel
oktober 2021
AA20210883

Scriptie als passende afsluiting van de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid?

M.V.R. Snel

Is een bachelorscriptie een zinvolle en passende afsluiting van een bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid? In deze bijdrage wordt betoogd dat dit het geval is, maar wel met de kanttekening dat men er verstandig aan doet de bachelorscriptie niet als het enige afsluitende product aan te merken, maar als een onderdeel van een afstudeerprogramma dat bestaat uit verschillende toetsonderdelen waarin, bij elkaar opgeteld, de student laat zien alle eindkwalificaties van de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid te beheersen.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2022
AA20220508

Stenen voor brood

Tweeluik over Romeinsrechtelijk onderwijs

J.A. Ankum

Op 22 september 1992 werd in Amsterdam het congres 'Société internationale pour l'histoire des droits antiquités' gehouden. Professor Zwalve (RUG) gaf daar een lezing over de toekomst van het Romeinsrechtelijk onderwijs. Zijn pleidooi kwam erop neer dat bestudering van het Romeinse recht alleen zin heeft als het gezien wordt in verbinding met het hedendaagse recht en dat het onderwijs in dat vak zich met name op die verbinding moet richten. Deze visie lokte veel reactie uit van onder anderen professor Ankum (UvA). Hij vindt de visie van Zwalve op het Romeinse recht onhoudbaar en is van mening dat sinds in Duitsland in 1900 het Romeinse recht als geldend recht werd afgeschaft, het Romeinse recht uitsluitend volgens de nieuw-humanistische methode bestudeerd kan worden. Deze tegengestelde stellingnames waren voor de redaktie van Ars Aequi aanleiding om beide hoogleraren uit te nodigen de discussie in dit blad voort te zetten.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 1993
AA19930459

Still (not) amuse(d)

R.M. Wibier

In het meinummer van Ars Aequi constateerde Reinout Wibier dat het begrip dat studenten tonen van het goederenrecht soms nogal tegenvalt en dat hij zich zorgen maakte om de studiehouding van sommige onder hen. Hij vroeg studenten om zelf te reageren waarbij hij specifiek vroeg naar de oorzaken van het euvel. Op zijn verzoek kwamen ongeveer vijftien reacties binnen. Uit de reacties destilleerde Wibier een drietal hoofdpunten die hij in dit artikel bespreekt.

Opinie | Opiniërend artikel
september 2014
AA20140614

Straf(proces)recht

C. Kelk

In de rubriek `onderwijs´ staat deze maand de ontwikkeling van de rechtenstudie en het onderwijs van de verschillende vakgebieden centraal. In dit artikel staat het strafrechtonderwijs centraal. Echter algemene onderwijsveranderingen worden niet onderbelicht gelaten.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2001
AA20010776

Strafbaar plagiaat

H.J.J. Talsma

De stelling dat het plagiëren van scripties een vorm van valsheid in geschrift is en dus een strafbaarfeit oplevert, vormt het uitgangspunt van dit artikel. Kunnen studenten die andermans werk ‘lenen’strafrechtelijk vervolgd worden? Een toetsing aan de relevante strafrechtelijke en auteursrechtelijke bepalingen leidt tot de conclusie dat het zo’n vaart nog niet zal lopen.

Opinie | Opiniërend artikel
februari 2003
AA20030102

Studentstages

J.A.K. van den Berg

Dit artikel helpt de student die bijna klaar is met zijn zoektocht naar de studentstage.

Overig | Website
december 2002
AA20020932

Studeren in Cambridge (Engeland)

Summer School in English Legal Methods

G.T.M.J. Raaijmakers

Studeren in het buitenland is een ervaring die eigenlijk geen student onthouden zou mogen worden. In dit artikel volgt een korte schets van de mogelijkheid om in het Engelse Cambridge studie-ervaring op te doen met een korte zomercursus.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 1994
AA19940143

Resultaat 193–204 van de 232 resultaten wordt getoond