Resultaat 1–12 van de 200 resultaten wordt getoond

Advocaat en reclame

M. Wladimiroff

Met ingang van 1 januari 1989 werd een verordening van de Nederlandse Orde van Advocaten van kracht, waarbij het voor advocaten mogelijk is geworden om te adverteren. Tot dat moment was in beginsel elke vorm van publiciteit verboden geweest. De juridische spankracht van de verordening is nog onzeker. De verhouding tot het verdragsrechtelijke en het nationale commune publiciteits- en reclame-recht vraagt nog om verdere opheldering. De nieuwe regels hebben niet geleid tot een 'publicitaire boom', Amerikaanse toestanden doen zich vooralsnog niet voor. Waarschijnlijk hangt dit samen met het ontmoedigende karakter van de Verordening op de Publiciteit en het nog immer controversiële karakter van reclame in de advocatuur.

Overig | Rode draad | Recht en reclame
juli 1993
AA19930543

Audiovisuele mediadiensten en het internet

N.A.N.M. van Eijk

Lang was het adagium dat op het internet alles anders is. Bestaande regels waren niet van toepassing, onderliggende rechtsbeginselen dienden te worden herzien. Eigenlijk waren er helemaal geen regels nodig want het internet, dat regelde zichzelf. Inmiddels blijkt de praktijk hardnekkiger. Rechtsbeginselen uit de ‘oude’ wereld staan veelal nog als een huis (vrijheid van meningsuiting, privacy, rechtmatigheid/ onrechtmatigheid) maar moeten wat de toepasbaarheid betreft wel vertaald worden naar de nieuwe technologische omgeving. In deze bijdrage wordt aan de hand van de recente Europese richtlijn voor audiovisuele mediadiensten geïllustreerd hoe een dergelijke vertaalslag plaats heeft gevonden en wat daarbij mis kan gaan. Oude regels worden soms wat al te gemakkelijk doorgetrokken naar het internet.

Bijzonder nummer | Internet & recht | Verdieping | Studentartikel
juli 2008
AA20080549

Beantwoording rechtsvraag (181) VAR-jubileum pleitwedstrijd

H. Botje, V. de Calonne, P. Keuchenius, D. van Oostveen

Ter gelegenheid van haar 50-jarig jubileum, organiseerde de Vereniging voor Administratief recht (VAR) het afgelopen studiejaar een studentenpleitwedstrijd, welke als Rechtsvraag 181 in Ars Aequi van november 1988 werd afgedrukt. De jury selecteerde de teams van de Katholieke Universiteit Nijmegen en de Universiteit van Amsterdam voor de mondeling pleitronde tijdens de lustrumviering van de VAR op 20 april te Utrecht. Hieronder wordt hun antwoord, bestaande uit de genoemde twee beroepschriften en twee verweerschriften, afgedrukt. De rechtsvraag betrof onder meer de doorgifte van programma’s, u-bochtconstructies, buitenlandse omroepinstellingen, de vrijheid van meningsuiting en EG-rechtelijke aspecten.

Perspectief | Rechtsvraag
oktober 1989
AA19890885

Beantwoording rechtsvraag (222) reclame

M. van Delft-Baas

Beantwoording van een rechtsvraag behorende bij de rode draad 'Recht en reclame'. In de casus komen ondere andere rechtsmacht, productaansprakelijkheid en de grondslag van schadevergoeding aan de orde (onrechtmatigde daad of misleidende reclame). Ook het verbod op verdere uitzending van de reclame wordt behandeld.

Overig | Perspectief | Rechtsvraag | Rode draad | Recht en reclame
juli 1993
AA19930584

Bedreigt de internetprovider uw privacy?

H. Gardeniers

Internetproviders zijn eind 1999 in opspraak geraakt in verband met de vermeende slechte omgang met gegevens over hun klanten.1 De discussie hierover is intussen weer wat geluwd. Wat blijft is de vraag of het allemaal een storm in een glas water was, of dat er terecht kanttekeningen zijn geplaatst bij de handelwijze van providers.

Rode draad | Big brother in cyberspace
juni 2002
AA20020378

Bestuursrechtelijk ingrijpen in cyberspace?

M. Klos

Post thumbnail

Het gedrag van burgers op onlineplatforms roept steeds vaker vragen op over welke bevoegdheden gemeenten en meer specifiek burgemeesters hebben als het gaat om het handhaven van de openbare orde. De burgemeester van de gemeente Utrecht legde een ‘online gebiedsverbod’ op aan een man die opruiende berichten op internet verspreidde. De gekozen terminologie lijkt te suggereren dat ‘het internet’ kan worden gezien als een (openbare) plaats. In deze amuse ligt de focus op de opvatting dat het internet kan kwalificeren als een openbare ruimte waarbinnen de burgemeester kan optreden.

Opinie | Amuse
februari 2022
AA20220086

Betere waarborgen voor de werkwijze van inlichtingendiensten

N.A.N.M. van Eijk

Post thumbnail Inlichtingendiensten spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de rechtsstaat. Zij zorgen er mede voor dat fundamentele rechten worden gehandhaafd. Tegelijkertijd beschikken deze diensten over bijzondere bevoegdheden waartegenover bijzondere waarborgen moeten staan. In de groeiende informatiesamenleving wordt meer en meer digitale informatie gegenereerd. Informatie waar inlichtingendiensten meer en meer geïnteresseerd in zijn. Dit creëert nieuwe dilemma’s.

Opinie | Opiniërend artikel
juni 2016
AA20160436

Computerbesluiten bij de overheid; recht en rekenen

B.M.A. van Eck

Op 9 februari 2018 promoveerde Marlies van Eck aan Tilburg University op haar proefschrift Geautomatiseerde ketenbesluiten & rechtsbescherming. In deze bijdrage vertelt zij over haar onderzoek.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
november 2018
AA20180962

Cyberwar: the medium is the massacre

A.R. Lodder

Post thumbnail

Internet heeft veel gemakken gebracht zoals webwinkelen, online vergunningen aanvragen, vrijwel alle denkbare informatie kunnen vinden, downloaden van muziek en films, sociale contacten onderhouden en twitteren. Internet kent ook minder kanten zoals wormen, virussen, spyware, spam en mede onder toepassing van deze bedreigingen: internetoorlogsvoering. Bij internetoorlogsvoering wordt internet als medium gebruikt voor handelingen die – mogelijk – onder het oorlogsrecht vallen. Het internet maakt het mogelijk dat groepen burgers en zelfs individuele burgers handelingen verrichten die zeker zo desastreus kunnen zijn als een aanval met kinetische wapens (bommen, kogels, etc.). Activiteiten op internet die grote schade kunnen aanrichten aan bijvoorbeeld de infrastructuur van een land, verricht met het doel een land te beschadigen of te ontwrichten, brengt voor juristen intrigerende vragen mee.

Blauwe pagina's | Recht en Media
april 2011
AA20110262

De Algemene verordening gegevensbescherming

J.P. de Jong

Op 27 april 2016 werd in Brussel de Algemene verordening gegevensbescherming vastgesteld. De verordening komt in de plaats van de nu nog geldende EU-privacyrichtlijn. De verordening vormt samen met een richtlijn voor de gegevensbescherming op het gebied van de opsporing, de vervolging en de strafrechtstoepassing de algehele herziening van het gegevensbeschermingsrecht van de Europese Unie. Over dit pakket onderhandelden het Europees Parlement en de Raad ruim vier jaar. Deze bijdrage blijft beperkt tot de verordening. Enkele hoofdlijnen worden besproken.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
oktober 2016
AA20160770

De Europese regulering van dark (commercial) patterns

Tussen technologiespecifieke bepalingen en een expliciete herkenning van autonomie

R.M. Gellert

Post thumbnail Deze bijdrage geeft een overzicht van dark patterns (het ontwerpen van digitale interfaces om het besluitvormingsvermogen van gebruikers negatief te beïnvloeden) en van twee doorlopende strategieën voor het reguleren daarvan. De eerste strategie bestaat uit het aannemen van technologiespecifieke bepalingen, terwijl de tweede strategie de tegenovergestelde benadering volgt door de wettelijke erkenning van wat tot nu toe bestond als een soort ‘metaprincipe’: het autonomiebeginsel. In die zin roepen dark patterns niet slechts vraagstukken omtrent het reguleren van technologie op. Ze kunnen mogelijk ook leiden tot een herwaardering van fundamentele (juridische) vragen.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2023
AA20230729

Resultaat 1–12 van de 200 resultaten wordt getoond