Resultaat 193–198 van de 198 resultaten wordt getoond

Wat weet mijn auto nog meer?

Juridische bescherming 'by design' in tijden van het Internet van de Dingen

M. Hildebrandt

Post thumbnail

Deze bijdrage gaat in op de datastromen die vrijkomen bij de introductie van ‘connected and autonomous driving’ en onderzoekt de mogelijke implicaties van technieken als machinaal leren voor fundamentele rechten zoals privacy en gegevensbescherming, alsmede een aantal grondbeginselen van het recht, met name proportionaliteit, transparantie, en de mogelijkheid zich te verzetten tegen geautomatiseerde beslissingen.

Opinie | Opiniërend artikel
februari 2017
AA20170097

Wie klikt, stemt toe. Over toestemming voor het gebruik van cookies

C. Spierings

Voordat een website cookies mag gebruiken, moet de gebruiker geïnformeerd worden en moet hij zijn toestemming verlenen. Deze eisen dienen ter bescherming van de privacy van de gebruiker en worden gehandhaafd door de Autoriteit Consument & Markt. Het verlenen van toestemming is echter ook een privaatrechtelijke eenzijdige rechtshandeling. In deze bijdrage gaat de auteur in op de privaatrechtelijke aspecten van toestemming voor het gebruik van cookies.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
september 2016
AA20160683

Wraakporno op internet

Een verkenning van de (on)mogelijkheden voor een strafrechtelijke aanpak

S. van der Hof

Post thumbnail

Wraakporno is het uit wraak via het internet verspreiden van vertrouwelijke, intieme gegevens van de ex-partner. Tot op zekere hoogte is het mogelijk om daders van deze gedragingen strafrechtelijk ter verantwoording te roepen. Toch is de situatie onbevredigend. De strafbepalingen zijn niet geschreven voor deze specifieke situatie. En de bijzondere kenmerken van het internet maken adequate bescherming van het slachtoffer buitengewoon lastig.

Rode draad | Recht en seksualiteit
januari 2016
AA20160054

Zelfregulering in de reclame

D.W.F. Verkade

De eerste bijdrage bij de rode draad 'Recht en reclame' gaat over zelfregulering. De basis daarvoor in Nederland is de 'Nederlandse code voor het reclamewezen'. In dit artikel wordt ingegaan op de werking van de zelfregulering en welke instrumenten daarvoor bestaan. Ook wordt gekeken of de regulering succesvol is of dat deze mogelijk nog kan verbeteren.

Overig | Rode draad | Recht en reclame
januari 1993
AA19930014

Zelfregulering is volwassen gedrag

Interview met mr. W.R. van Alphen de Veer, lid van het College van Beroep van de Stichting Reklame Code

S.E. Bartels, M.J. Kroeze

Mr. W.R. van Alphen de Veer werd in 1937 te Eindhoven geboren. In 1961 behaalde hij zijn meesterstitel aan de Rijksuniversiteit Leiden. Na zijn diensttijd keerde hij terug naar zijn geboortestad, alwaar hij bij Philips op de juridische afdeling kwam te werken. Veel later, in 1983, kwam hij als hoofd-juridische zaken van Philips Nederland verscheidene malen in aanraking met reclame — naar eigen zeggen vooral vanuit een juridische invalshoek. Sinds enkele jaren draagt Van Alphen de Veer, vanuit zijn mooie kantoor aan de Korte Voorhout te Den Haag, zorg voor de relatie tussen de overheid en Philips. In 1985 heeft hij namens de BVA Associatie Nederlandse Adverteerders zitting genomen in de Reclame Code Commissie van de Stichting Reclame Code. Sinds 1989 maakt Van Alphen de Veer deel uit van het College van Beroep. Het College oordeelt in tweede instantie over uitspraken van de Reclame Code Commissie. Van Alphen de Veer is een 'reclamerechter' die afkomstig is uit het bedrijfsleven en daarom spraken wij met hem.

Overig | Rode draad | Recht en reclame | Verdieping | Interview
september 1993
AA19930620

Resultaat 193–198 van de 198 resultaten wordt getoond