Studie, carrière, vaardigheden

Reinhard Zimmermann en de theorie van de tennissport

E.H. Hondius

In deze column gaat Hondius in op boeken van Alexander McCall Smith, hoogleraar gezondsrecht in Edinburgh, waarin een verhaal over drie Duitse professoren aan de orde komt.

Opinie | Column
juni 2008
AA20080421

Restructuring Legal Education in Europe

The Necessity of Comparative and European Law

B. Fauvarque-Cosson

Post thumbnail

Considerable changes occurred in European and international law. Lawyers are working in a pluralistic legal environment. Yet, legal education remains very parochial. European law schools should take advantage of the development of a real European legal culture in order to strengthen the comparative law element in legal education and promote new European approaches in legal education.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2014
AA20140867

Retorica in de rechtszaal

Een gesprek met drie rechters over ethos, pathos en logos

R.H.T. Jansen, M.D. Reijneveld, P.M. Sijtsma

De redactie van Ars Aequi gaat, naar aanleiding van het artikel van Breij en Van Krieken in dit nummer, in gesprek met drie rechters over retorica. Wat is het belang van retorica voor juristen? En welke rol spelen ethos, pathos en logos in de rechtszaal?

Perspectief | Tweeluik
maart 2021
AA20210321

Rode draad ‘Onder doctoren’

D.J. van Leeuwen

In de Rode draad bespreken hoogleraren promoties van hun leermeesters en gaan daarbij in op de sterke en zwakke punten en de invloed op de wetenschap van de dissertatie.

Overig | Rode draad | Onder doctoren
januari 2008
AA20080072

Rolbericht

M.V. Polak

Martijn Polak verhaalt in deze column over de rolzitting in zijn tijd als advocaat-stagiaire, en nu, als rolraadsheer. Het was en is nooit saai!

Opinie | Column
februari 2019
AA20190120

Romeins recht in het rechtencurriculum – een pleidooi

Y.E.M. Cremers, D. de Vries

Waar een vak Romeins recht vroeger verplicht deel uitmaakte van de Nederlandse bacheloropleidingen Rechtsgeleerdheid, kennen thans nog slechts drie van de tien rechtenfaculteiten een verplicht vak Romeins recht. In de hoop de bredere ontwikkeling van een afnemende interesse in de historische wortels van ons recht te keren, geven de auteurs een pleidooi voor structurele verankering in het rechtencurriculum van een vak Romeins recht. Met een historisch, een academisch en een praktisch argument hopen zij het Romeinse recht weer op de curriculaire kaart te zetten.

Opinie | Redactioneel
september 2022
AA20220611

Scepsis en reflexiviteit

Over de bijdrage van reflexieve vakken aan de academische vorming van rechtenstudenten

B.M.J. van Klink, U.R.M.T. de Vries

Post thumbnail

Wat dragen de reflexieve (of metajuridische) vakken precies bij aan de academische vorming van rechtenstudenten? Heel wat, aldus Bart van Klink en Bald de Vries in deze bijdrage.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2016
AA20160893

Scripta manent. Over schrijfvaardigheid in de rechtenstudie

J. Bakker, P.M. Sijtsma

Taal is een wezenlijk onderdeel van het recht en daarmee het gereedschap van de jurist. Volgens de auteurs moeten rechtenstudenten om die reden al vroeg in de studie worden geschoold in de kunst van het schrijven en gebeurt dat binnen de rechtenopleidingen in Nederland nu onvoldoende. In dit redactioneel wordt dit probleem belicht en wordt verkend hoe universiteiten binnen de bestaande kaders het schrijven een prominentere rol in de rechtenstudie kunnen geven.

Opinie | Redactioneel
oktober 2021
AA20210883

Scriptie als passende afsluiting van de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid?

M.V.R. Snel

Is een bachelorscriptie een zinvolle en passende afsluiting van een bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid? In deze bijdrage wordt betoogd dat dit het geval is, maar wel met de kanttekening dat men er verstandig aan doet de bachelorscriptie niet als het enige afsluitende product aan te merken, maar als een onderdeel van een afstudeerprogramma dat bestaat uit verschillende toetsonderdelen waarin, bij elkaar opgeteld, de student laat zien alle eindkwalificaties van de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid te beheersen.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2022
AA20220508

Scripties en werkstukken vijftien do’s en dont’s

E.H. Hondius

Ewoud Hondius formuleert op basis van zijn eigen ervaring enige tips voor de afronding van scripties, voor zowel studenten als begeleiders.

Opinie | Column
april 2016
AA20160247

Simon Strik

K.H.P. Bovend'Eerdt, T.A. Keijzer

Post thumbnail Nieuwe wetsvoorstellen worden omwille van hun consequenties in de praktijk vaak uitgebreid becommentarieerd. Ars Aequi sprak met Simon Strik, voormalig hoofd van het Bureau Vaktechniek van Ernst & Young (EY) en voorzitter van de Commissie Wetsvoorstellen van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB), over bijzondere juridische ervaringen en fiscale ontwikkelingen.

Blauwe pagina's | Bijzondere juridische ervaringen
september 2014
AA20140596

Statistiek in het rechtencurriculum: nut en noodzaak

H. Pluut, J.M.W. Pool, N. Strohmaier, G.M. Veldt

Post thumbnail Gegeven discussies over de T-shaped lawyer en de aandacht voor Empirical Legal Studies, pleiten wij in deze bijdrage voor versterking van het empirische profiel van rechtenstudenten met basiskennis van statistiek. Enerzijds om de aannames waar het recht op berust te kunnen toetsen en de uitwerking van het recht beter te begrijpen. Anderzijds vanwege het belang van data voor de rechtspraktijk.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2021
AA20210087