Showing 265–276 of 282 results

Verwarring is de grondslag van al het wetenschappelijk denken

Interview met prof.mr. H.C.F. Schoordijk

E. Florijn, I. Reuder

Een interview met professor mr. H.C.F. Schoordijk over onder andere zijn opvattingen over het hedendaagse onderwijs in het (pri­vaat)recht, zijn ideeën over privaatrechtelijke rechtsvindingstheorieën, zijn mening over het Nieuw Burgerlijk Wetboek en de verhouding tussen de bijdragen aan de rechtsontwikkeling van enerzijds de universiteiten en anderzijds de rechtspraktijk.

Perspectief | Interview
Juni 1991
AA19910473

Visitatie in spagaat

P.C. Westerman

In de zomer van 2010 kwam dan eindelijk het langverwachte rapport uit van de visitatiecommissie Onderzoek van de discipline Rechtsgeleerdheid (commissie Koers). Een analyse van de verschillende tegenstrijdige eisen waaraan visitatiecommissies moeten voldoen levert stof tot nadenken over de vraag of visitatiecommissies niet eigenlijk voor een onmogelijke opgave zijn gesteld. In dit artikel zet Pauline Westerman deze tegenstrijdigheden op een rij en bespreekt ze één voor één.

Perspectief | Perspectiefartikel
December 2010
AA20100901

Vluchtelingen, universiteiten en hogescholen

E.H. Hondius

In deze column besteedt Ewoud Hondius aandacht aan de initiatieven van universiteiten en hogescholen om vluchtelingen te ondersteunen en onderwijzen.

Opinie | Column
Januari 2016
AA20160020

Vorm of inhoud: de annotatie als wetenschappelijke publicatie?

H.B. Krans

De annotatie wordt niet zonder meer als wetenschappelijk gewaardeerd. Noten zijn er echter in diverse soorten en verschillende smaken. Betoogd wordt dat niet de vorm, maar de inhoud van de noot beslissend is voor de vraag of het een wetenschappelijke publicatie is. Dat moet evenzeer gelden voor artikelen en andere soorten publicaties.

Perspectief | Reeks ´De waarde van de annotatie´
Maart 2017
AA20170237

Vrouwen in de top van de Nederlandse rechtswetenschap

C.F. Perquin-Deelen

In deze bijdrage onderzoekt de auteur wat de man-vrouwverdeling is in de top van de Nederlandse rechtswetenschap. Zij concludeert dat geen sprake is van een genderdiverse samenstelling. Een mogelijke oorzaak hiervoor is gelegen in het ‘implicit bias’-fenomeen, dat onder meer tot uiting komt in same-sex-favouring en de illusie dat kwaliteit objectief bepaalbaar is. De auteur sluit af met enkele voorstellen om dit aan te pakken.

Perspectief | Perspectiefartikel
Juni 2020
AA20200620

Wat Aristoteles zei tegen Dick Swaab & de mereologische drogreden in het recht

H.T.M. Kloosterhuis

De mereologische drogreden, waarbij het geheel en de onderdelen ervan worden verward, en het (juridische) brein staan deze maand centraal in de column van Harm Kloosterhuis.

Opinie | Column
Mei 2017
AA20170400

Wat te doen aan het rechterstekort?

E. Bauw

Om de kwaliteit van de rechtspraak op peil te kunnen houden, moeten voldoende talentvolle juristen ook in de toekomst de weg naar het rechterschap weten te vinden. Hier lijkt het momenteel aan te schorten. Vanwege het grote belang van een goede rechterlijke macht voor rechtsstaat en samenleving en het functioneren van de juridische sector, is brede actie geboden.

Perspectief | Perspectiefartikel
Oktober 2017
AA20170850

Wat vraagt de rechtenstudie van haar studenten?

C.E. du Perron

Enkele duizenden studenten zijn in september begonnen met hun rechtenstudie. Sommigen uit een diepe algemene overtuiging dat zij jurist willen worden. Anderen omdat zij zeker weten dat zij willen werken in een specifiek juridisch beroep, bijvoorbeeld als advocaat, of bij een internationaal gerechtshof. Weer anderen omdat zij in het algemeen belangstelling hebben voor de maatschappij en nog weer anderen omdat zij niets anders wisten te kiezen, maar wellicht in de loop van het eerste jaar door de studie zullen worden gegrepen. Al deze studenten zullen zich de komende jaren verdiepen in het recht. Wie wil weten wat de rechtenstudie van de aankomende rechtenstudenten vraagt, moet zich dan ook meteen afvragen wat de rechtswetenschap, of rechtsgeleerdheid, eist van haar beoefenaren. 

Perspectief | Perspectiefartikel
September 2014
AA20140669

Webboek – Ars Aequi Taalgids voor juristen

E. Tiggeler

Taal is het belangrijkste instrument van de jurist. Deze taalgids geeft antwoord op alle vragen over spelling, taal en teksten waar een jurist mee te maken krijgt.

Vaardigheden | Webboeken
15-8-2007
9789069168951

Webboek – Bronnen zoeken, bronnen verantwoorden

I. Bennigsen, M.H. Paapst

Overzicht van de bronnen en informatiesystemen waarmee wetgeving, kamerstukken en verdragen, literatuur en jurisprudentie te raadplegen zijn. Hoe en waar zoek je, en hoe moet ernaar verwezen worden in een juridische tekst.

Vaardigheden | Webboeken
23-3-2014
9789069166391

Webboek – Onderzoeksvaardigheden – Research skills

I. Curry-Sumner, F.G.H. Kristen, M. van der Linden-Smith, H. Tigchelaar

Een leidraad voor het verrichten van onderzoek in alle juridische bachelorvakken of voor je masterscriptie. The electronic version is only available in Dutch.

Vaardigheden | Webboeken
31-8-2010
9789069167046

Webcolleges 3.0

V. Mak

In Vanessa Maks column van deze maand staat de volgende vraag centraal: hoe kunnen universiteiten optimaal gebruik maken van digitalisering in het onderwijs?

Opinie | Column
November 2015
AA20150882

Showing 265–276 of 282 results