Staats- en bestuursrecht

André Donner; een groot leraar

C.A.J.M. Kortmann

Beschrijving van de in 1992 overleden André Donner, hoogleraar staatsrecht, voor de betekenis van het Nederlandse publiekrecht en het staatsrecht in het bijzonder.

Perspectief | Ars Longa Vita Brevis
april 1993
AA19930255

Anonieme getuigen

A.H.J. Swart

Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) 20 november 1989, ECLI:NL:XX:1989:AD0949, Application no. 11454/85 (Kostovski v. The Netherlands) Uitspraak van het EHRM waarin het hof een zaak tegen de Staat der Nederlanden behandelt waarin de gebruikmaking van verklaringen van getuigen à charge indien aan de verdachte een passende en afdoende gelegenheid is geboden de getuige op de proef te stellen en te ondervragen, hetzij op het moment de getuige zijn verklaring aflegde, hetzij op een later moment. Het EHRM oordeelt dat i.c. deze mogelijkheid aan de klager niet geboden is.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
mei 1990
AA19900315

Anonieme getuigen

A.H.J. Swart

Europese Commissie voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECRM) 12 mei 1988, ECLI:NL:XX:1989:AD0949, nr. PUBLCEDHSERIEAVOL166 (Kostovski-Nederland). De Europese Commissie voor de rechten van mens is van oordeel dat in de zaak Kostovski inbreuk is gemaakt op het recht op een eerlijk proces. Het standpunt van de commissie dwingt Nederland tot een fundamentele herbezinning op de ontwikkelingen. De praktijk zoals die in Nederland is ontstaan met betrekking tot anonieme getuigen, kan niet door de beugel. In de noot wordt verder ingegaan op het rapport van de commissie en 4 concurring opinions.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
december 1988
AA19880855

Anticiperen op de Omgevingswet: het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte

A.G.A. Nijmeijer

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 14 augustus 2019, ECLI:NL:RVS:2019:2772, zaaknr. 201804829/1/R2

Annotaties en wetgeving | Annotatie
november 2019
AA20190880

Arbeidsmigranten (on)beschermd door de COVID-19-crisismaatregelen

A.G.M. Böcker, T. de Lange

Post thumbnail Arbeidsmigranten vervullen cruciale functies in essen­tiële sectoren, maar verkeren ook in een kwetsbare positie. Deze bijdrage beschrijft enkele maatregelen en oplossingen die tijdens de COVID-19-pandemie nodig bleken om hun komst en inzet mogelijk te blijven maken en hun gezondheid te beschermen. De pandemie bracht een aantal kwetsbaarheden in het toezicht op hun werk- en leefomstandigheden aan het licht.

Bijzonder nummer | Crisis!
juli 2021
AA20210724

Architect van de Nederlandse staatsinrichting

Thorbecke en de Grondwet van 1848

W.P. Secker

In dit artikel behorende bij de rode draad 'Canon van het recht' wordt Thorbecke besproken. Deze bekendste staatsman van Nederland heeft er met 'zijn' Grondwet van 1848 voor gezorgd dat Nederland een evenwichtig en gedeeltelijk democratischer Grondwet kreeg. In het artikel wordt ook ingegaan op de wetenschappelijke achtergrond van Thorbecke.

Overig | Rode draad | Canon van het Recht
september 2009
AA20090591

Arob-beroep en beroep op de Kroon

E.M.H. Hirsch Ballin

Op 6 maart 1981 zijn Algemene Aanwijzingen voor de Rijksdienst, houdende Richtlijnen voor de keuze tussen Arob-beroep en beroep op de Kroon vastgesteld (Stcrt. 23 maart 1981, nr. 56). Algemene Aanwijzingen voor de Rijksdienst worden steeds vastgesteld door de Minister-President, handelende - zoals de aanhef van de desbetreffende besluiten meldt - in overeenstemming met het gevoelen van de Raad van Ministers. Zij bevatten normen die op een bepaald terrein eenheid moeten brengen in de werkzaamheden van de diverse departementen. Eerder kwamen onder meer Aanwijzingen inzake Ministerraadstukken. Aanwijzingen inzake Wetgevingstechniek en Aanwijzingen inzake brieven betreffende wetten en Koninklijke besluiten tot stand. Algemene Aanwijzingen voor de Rijksdienst hebben buiten de centrale overheid geen bindende kracht. Wel kunnen zij doorwerken in naar buiten gericht overheidsoptreden. Dit geldt ook voor de nu vastgestelde Richtlijnen voor de keuze tussen Arob-beroep en beroep op de Kroon, die blijkens het inleidende hoofdstuk A twee functies hebben: enerzijds moeten zij richting geven aan de opzet van de rechtsbescherming inzake beschikkingen in wetsontwerpen (zowel bij geheel nieuwe wetgeving als bij herziening van bestaande wetgeving), anderzijds zullen zij worden gehanteerd bij de besluitvorming van de regering over de vraag of kan worden ingestemd met het openstelling van beroep op de Kroon in verordeningen van lagere publiekrechtelijke lichamen, in het bijzonder provinciale verordeningen. Deze twee functies hebben elk hun eigen voorgeschiedenis, waarop onder 2 en 3 wordt ingegaan. De inhoud van de richtlijnen wordt onder 4 besproken. Onder 5 wordt ten slotte kort ingegaan op enkele andere recente ontwikkelingen met betrekking tot het Arob-beroep en het beroep op de Kroon.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
september 1981
AA19810490

Artikel 2:2 BW: een uitschakelbepaling

J.M. Blanco Fernández

Post thumbnail

In een reeks over schakelbepalingen is artikel 2:2 BW misschien een vreemde eend in de bijt. Het artikel gaat over kerkgenootschappen en bepaalt dat deze organisaties door hun eigen statuut, en niet door het Nederlandse recht, worden geregeerd. Het artikel is daarom meer een uitschakel- dan een schakelbepaling.

Blauwe pagina's | Ode aan de schakelbepalingen
mei 2017
AA20170360

Artikel 5 Statuut: het plan B van de Nederlandse dekolonisatie

M. Nap

Post thumbnail

Hemelbestormende plannen voor een volledig opgetuigde koninkrijksgrondwet bleken na de Tweede Wereldoorlog onuitvoerbaar. In plaats daarvan kwam een uitgeklede raamconstitutie tot stand. Een schakelbepaling moest ervoor zorgen dat de Grondwet waar nodig aanvulling bood. Deze pragmatische insteek heeft geleid tot een regeling die zich eenvoudig laat negeren. 
 

Blauwe pagina's | Ode aan de schakelbepalingen
juni 2017
AA20170468

Artikel 60a van de Wet op de raad van State en bestemmingsplannen

P.W.A. Gerritzen

Aan artikel 60a van de Wet op de Raad van State wordt in de literatuur weinig aandacht besteed. Dit in tegenstelling tot artikel 80 van de Wet, een bepaling van gelijke strekking. Artikel 60a heeft tot voor kort weinig toepassing gevonden. Waar in de wet de mogelijkheid tot beroep op de Kroon wordt geopend heeft dit beroep in de meeste gevallen van rechtswege schorsende werking. Uit recente wetswijzigingen en wetsontwerpen blijkt echter een voorkeur om de automatisch schorsende werking te vervangen door de mogelijkheid om met toepassing van artikel 60a schorsing te bewerkstelligen. Dit verschijnsel doet zich o.a. voor in de sfeer van de ruimtelijke ordening. Met betrekking tot bestemmingsplannen en stadsvernieuwingsplannen kan men, gezien het specifieke karakter van deze regelingen, zich afvragen of de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State wel voldoende is geëquipeerd om die rechtsbescherming te kunnen bieden die opgesloten ligt in de van rechtswege schorsende werking.

mei 1982
AA19820226

Artikel 8:22 Awb: schakel tussen de curator en de bestuursrechtelijke beroepsprocedure

T. Barkhuysen, E.M.N. Noordover

Post thumbnail

Om de consequenties van een faillissement voor de procedure bij de bestuursrechter te regelen, is artikel 8:22 in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) opgenomen. In deze aflevering van 'Ode aan de schakelbepalingen' wordt artikel 8:22 Awb nader beschouwd.

Blauwe pagina's | Ode aan de schakelbepalingen
april 2017
AA20170268

Asiel in zicht? De Nederlandse asielprocedure: van aanvraag tot vergunning

H.B. Winter

In dit artikel wordt het verloop van de asielprocedure beschreven, zoals deze sinds april 2001 in ons land wordt toegepast. Daarbij komen de besluitvormingsprocedure, de beroepsmogelijkheden ende gevolgen van een negatieve beslissing aan de orde. Het artikel belicht de achtergronden en doelstellingen van de Vreemdelingenwet 2000, die (onder meer) deze asielprocedure regelt. Evaluatie van die wet is voor volgend jaar voorzien. Enkele relevante thema’s voor die evaluatie worden alvast aangesneden.

Verdieping | Verdiepend artikel
april 2003
AA20030274