Staats- en bestuursrecht

Nederlandse besluitvorming rond deelname aan VN vredesoperaties; manoeuvreren tussen de internationale rechtsorde en het Nederlandse staatsrecht

J.M.P.H. Noortmann

Opnieuw levert Nederland een militaire bijdrage aan een VN vredesoperatie namelijk de United Nations Mission in Ethiopia and Eritrea (UNMEE). De Nederlandse regering neemt daartoe het besluit,het parlement wordt ‘slechts’ geïnformeerd. De Sebrenica-affaire en het ‘rapport van de tijdelijke commissie besluitvorming uitzendingen ’(het rapport Bakker) hebben aangetoond dat de (internationale)besluitvorming rond vredesoperaties ondoorzichtig is en de veiligheidsrisico’s toenemen. Met grondwetswijziging van de ‘bepalingen inzake de verdediging’ laat de grondwetgever na de staatsrechtelijke en politieke verantwoordelijkheid bij het parlement te leggen. Dutchbat komt van de regen in de drup.

Verdieping | Verdiepend artikel
juli 2001
AA20010544

NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften

R.J.B. Schutgens

Hoge Raad 22 juni 2012, nr. 11/01017, ECLI:NL:HR:2012:BW0393 (Knooble BV/Staat)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2013
AA20130762

Niet alleen wettelijke bepaling doch ook beleidsregels kunnen in cassatie worden getoetst

J.W. Zwemmer

Hoge Raad 28 maart 1990, nr. 25.668, ECLI:NL:HR:1990:ZC4258, RvdW 1990, 77 In deze uitspraak formuleert de belastingkamer van de Hoge Raad de volgende regel omtrent de toetsing van beleidsregels in cassatie: Ofschoon beleidsregels geen algemeen verbindende voorschriften zijn, is het, gezien de steeds gewichtiger rol die deze regels spelen in de verhouding tussen overheid en burger, wenselijk dat de interpretatie van deze regels ook in cassatie kan worden getoetst. In afwijking van vroegere jurisprudentie moeten deze regels dan ook als recht in de van art. 99 RO (oud; thans art. 79 Wet RO) worden beschouwd.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juli 1990
AA19900464

Niet tijdig beslissende bestuursorganen: welke mogelijkheden hebben de rechter en het parlement?

B.P. Martens

Post thumbnail Bestuursorganen overschrijden beslistermijnen nogal eens. Sinds 2009 heeft de bestuursrechter de mogelijkheid om een dwangsom te verbinden aan een uitspraak waarin is geoordeeld dat een bestuursorgaan een besluit moet nemen binnen een door de rechter bepaalde termijn. Deze dwangsommen lijken in de praktijk echter lang niet altijd te werken. In deze bijdrage wordt onderzocht of er wellicht alternatieve mogelijkheden zijn die ervoor zorgen dat bestuursorganen wel tijdig besluiten nemen. In het bijzonder zal worden ingegaan op enkele bestuursorganen waar meer structurele problemen lijken te spelen.

Opinie | Opiniërend artikel
november 2023
AA20230850

Nietige Nederlanders. En de niet-nietige Nederlandse Ayaan Hirsi Ali-Magan

L.J.A. Damen

Hoge Raad 30 juni 2006, nr. R05/127HR, ECLI:NL:HR:2006:AV0054, LJN: AT7542, AB 2006, 335 m.nt. R. Ortlep, JB 2006, 242, JV 2006, 314 m.nt. H.U. Jessurun d’Oliveira naturalisatie-KB met onjuiste personalia nietig of alleen intrekbaar?; rechtszekerheid; overgangsrecht bij nieuwe wetgeving; Hoge Raad om ten opzichte van uitspraak Naif?; gelijkheidsbeginsel; tweede Kamer als pseudo-bestuursorgaan of pseudo-rechter?

Annotaties en wetgeving | Annotatie
januari 2007
AA20070066

Nieuwe ‘Orde in de regelgeving’

J.Th.J. van den Berg

Post thumbnail Tegenover een parlement dat gebrekkige aandacht toont voor de constitutionaliteit van de wetgeving, staat een rechterlijke macht die zich lang niet altijd meer door de wet alleen laat leiden. Vooral in de politiek is de irritatie over het handelen van de rechter toegenomen, waarop rechters opmerkelijk defensief reageren. Tijd om te waken voor overdrijving, maar ook voor nieuwe concentratie op waarde en inhoud van de wet.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2020
AA20200864

Nieuwe euthanasiewetgeving getoetst aan het EVRM

C. Samkalden, H. Snijders

De nieuwe wettelijke regeling van euthanasie heeft geleid tot heftige reacties uit binnen- en buitenland. Een van de kritiekpunten is dat euthanasie in strijd zou zijn met het recht op leven, zoals onder andere vastgelegd in artikel 2 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en fun- damentele vrijheden(hierna:EVRM). Interpretatie van artikel 2 EVRM kan echter niet leiden tot de conclusie dat euthanasie in strijd is met het daar omschreven recht op leven.

Verdieping | Verdiepend artikel
juli 2001
AA20010558

Nieuwe Grondwet

A. Kors

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
december 1982
AA19820726

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

R. Mans

In de laatste maanden van 1993 kwam de Eerste Kamer regelmatig in het nieuws. Een aantal aanvaringen met de regering vormde daan de aanleiding toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de sluimerende discussie rond de positie van de Eerste Kamer nieuw leven ingeblazen werd. Met het oplaaien van de discussie, werd ook de studie naar oplossingen romdom de Eerste Kamer-problematiek weer interessant.

Verdieping | Studentartikel
juni 1994
AA19940418

Nieuwe wetsvoorstellen

Wetsvoorstellen ingediend in de periode van 9 oktober tot 4 november 1996

Op 1 januari 1997 zijn een groot aantal adviesorganen van de regering afgeschaft. Daarnaast zijn er enkele bredere organen opgericht alsmede een aantal specialistische adviesorganen. Deze reorganisatie en de daarvoor tot stand gebrachte wetgeving is in vele opzichten interes¬sant. Zowel de oorsprong, inhoud en wetgevingsmethode alsmede de omvang van het wetgevingsprogramma en het totstandkomingsproces zijn anders dan anders. Om die reden zal in dit artikel op die verschillende aspecten worden ingegaan.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
januari 1997
AA19970033

Nieuws en geheime informatie(bronnen): De Telegraaf tegen de AIVD

E.J. Dommering

Post thumbnail

Op 18 juni 2009 deed het OM een inval bij een journaliste van De Telegraaf waarbij allerlei vertrouwelijke informatie in beslag werd genomen. De journaliste had op basis van geheime bronnen bij de AIVD een artikel gepubliceerd over het weinig degelijke werk van de AIVD. Tegelijk met de inval werd een medewerkster van de AIVD die naar de Telegraaf zou hebben ‘gelekt’ in preventieve hechtenis genomen. In de procedures die volgden, legde het OM stukken over waaruit bleek dat de journalisten van De Telegraaf maanden waren afgeluisterd. De Telegraaf voerde een kort geding om het afluisteren te stoppen en kreeg daarin grotendeels gelijk. In de beklagprocedure vroeg zij teruggave van de in beslaggenomen stukken, maar dat verzoek werd afgewezen. Deze zaak stelt een aantal aspecten van het gebruik van vertrouwelijke (geheime) informatie door de pers en het publiceren van die informatie aan de orde.

Verdieping | Studentartikel
december 2009
AA20090818

Nijmeegs staatsrecht: rechtspositivisme en de legitimatiekwestie

J. Kiewiet

Belangrijkste vertegenwoordiger van Nijmeegs staatsrecht was Tijn Kortmann, wiens handboek Constitutioneel recht nog steeds in het rechtenonderwijs wordt gebruikt. Kortmann heeft zichzelf altijd een rechtspositivist genoemd en stelde dat het constitutioneel recht geen legitimerende functie vervult. Maar wat betekent het om rechtspositivist te zijn en te ontkennen dat het constitutioneel recht legitimeert? Ik laat zien dat Kortmann een heel eigen opvatting over ‘rechtspositivisme’ en ‘legitimatie’ erop nahield. Dat inzicht leidt tot een beter begrip van Constitutioneel recht en het Nijmeegs staatsrecht.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2024
AA20240964