Resultaat 61–72 van de 216 resultaten wordt getoond
L. van Lent, U.R.M.Th. de Vries
In deze bijdrage vragen wij aandacht en waardering voor het rechtswetenschappelijk onderwijs door meer te investeren in docenten, waarbij de nadruk ligt op onderwijs, innovatie van onderwijs, en onderzoek naar onderwijs: ‘principal educators’. Zo’n omslag is belangrijk vanwege ontwikkelingen die zich in de afgelopen decennia hebben voltrokken.
Perspectief | Perspectiefartikeljuni 2023AA20230472
M.P.A.M. Fruytier
In deze Meesters-column komt de financiering van wetenschappelijk onderzoek aan de orde en wat daarbij de consequenties kunnen zijn voor wetenschappelijk medewerkers en op welke wijze zij zich kunnen verweren tegen bezuinigingen.
Opinie | Columnapril 1988AA19880233
M.J.A. van Mourik
Een uiteenzetting van de notariële opleiding.
Perspectief | Perspectiefartikeloktober 2005AA20050875
M. Thöenes, A. van Veen
In dit artikel wordt ingegaan op het weinig wetenschappelijke karakter dat het rechtenonderwijs volgens de auteurs tegenwoordig kenmerkt.
Opinie | Redactioneeloktober 1994AA19940636
G. van Dijck
In deze bijdrage wordt beschreven welke ontwikkelingen zich voordoen en zich recentelijk hebben voorgedaan in juridisch onderzoek. Deze beschrijving dient alsopstap naar de vraag hoe het juridisch onderwijs gestalte krijgt indien deze ontwikkelingen(nog meer) worden geïncorporeerd in het onderwijs.
Verdieping | Studentartikelfebruari 2008AA20080153
G. Buist, C. Tiel
Redactioneel artikel waarbij wordt ingegaan op de in 1988 voorgestelde regeling die een Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek invoert waarbij een vouchersysteem geldt. Hierdoor moet er meer flexibiliteit en vrijheid komen en moet er een betere onderlinge erkenning komen. De redacteuren bespreken dit wetsvoorstel.
Opinie | Redactioneeljuni 1988AA19880358
B.P. Sloot
Dit artikel behandeld de vraag in hoeverre het gunstig en handig is dat tegenwoordig een ontelbare hoeveelheid juridische informatie digitaal beschikbaar komt.
Perspectief | Perspectiefartikelapril 2002AA20020238
M.A. Collet, N.H.M. Roos
Tweeluik met in november deel 2 over de aanwezigheidsplicht op universiteit en hbo-instelling aan de hand van de criteria neergelegd in de Wet op het hoger onderwijs (WHO).
Perspectief | Perspectiefartikeloktober 1993AA19930726
Is het de lege lata et ferenda aanvaardbaar studenten in het hoger onderwijs te verplichten deel te nemen aan het onderwijs? Aanwezigheids- en deelnameplicht zijn in het niet-universitaire hoger onderwijs een al sinds jaar en dag bekend verschijnsel. Aan universiteiten waren dergelijke plichten echter ongebruikelijk en beperkt tot bepaalde practica. Door het toenemende financiële belang van de studierendementen voor de universiteiten, is de weerstand tegen deze vorm van verschoolsing echter aan het afnemen.In het oktobernummer van Ars Aequi zijn de formele bezwaren tegen de deelnameplicht in het hoger onderwijs behandeld. In onderstaande bijdrage zullen de overige bezwaren tegen deze plicht aan bod komen. In dit artikel volgt het tweede en tevens laatste deel over 'Deelnameplicht in het hoger onderwijs'.
Perspectief | Perspectiefartikelnovember 1993AA19930840
L.H. van de Heuvel
In de rubriek `onderwijs´ staat deze maand de ontwikkeling van de rechtenstudie en het onderwijs van de verschillende vakgebieden centraal.In dit artikel bespreekt Van den Heuvel de ontwikkeling van en de ontwikkelingen in het sociaalrechtelijk onderwijs aan de hand van de volgende onderwerpen: toegang tot de arbeidsmarkt, medezeggenschap, ontslag en loonvorming.
Perspectief | Perspectiefartikeloktober 2001AA20010767
E.H. Hondius
Het noemen van meerdere auteurs onder een wetenschappelijk artikel is een must.
Opinie | Columnfebruari 2007AA20070118
M.I.A. van den Bosch
Naar aanleiding van het succes van de National & European Business Law van de Nijmegen Law School, heeft de rechtenfaculteit besloten twee nieuwe duale opleidingen te starten: Migratierecht in bestuurs- en internationaal perspectief en Bestuursrecht. De verschillende kanten van een duale opleiding worden hier besproken.
Perspectief | Perspectiefartikeljuli 1999AA19990540