Onderwijs

Resultaat 61–72 van de 216 resultaten wordt getoond

De U(H(L))D als docent – niks mis mee

Naar een herwaardering van academisch (juridisch) onderwijs

L. van Lent, U.R.M.Th. de Vries

Post thumbnail In deze bijdrage vragen wij aandacht en waardering voor het rechtswetenschappelijk onderwijs door meer te investeren in docenten, waarbij de nadruk ligt op onderwijs, innovatie van onderwijs, en onderzoek naar onderwijs: ‘principal educators’. Zo’n omslag is belangrijk vanwege ontwikkelingen die zich in de afgelopen decennia hebben voltrokken.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2023
AA20230472

De Universitaire ambtenaar en de operatie Groei en Krimp

M.P.A.M. Fruytier

In deze Meesters-column komt de financiering van wetenschappelijk onderzoek aan de orde en wat daarbij de consequenties kunnen zijn voor wetenschappelijk medewerkers en op welke wijze zij zich kunnen verweren tegen bezuinigingen.

Opinie | Column
april 1988
AA19880233

De universitaire notariële opleiding-studierichting

M.J.A. van Mourik

Een uiteenzetting van de notariële opleiding.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2005
AA20050875

De Universiteit en haar zes-min-wetenschappers

M. Thöenes, A. van Veen

In dit artikel wordt ingegaan op het weinig wetenschappelijke karakter dat het rechtenonderwijs volgens de auteurs tegenwoordig kenmerkt.

Opinie | Redactioneel
oktober 1994
AA19940636

De verbinding tussen onderwijs en onderzoek

G. van Dijck

In deze bijdrage wordt beschreven welke ontwikkelingen zich voordoen en zich recentelijk hebben voorgedaan in juridisch onderzoek. Deze beschrijving dient alsopstap naar de vraag hoe het juridisch onderwijs gestalte krijgt indien deze ontwikkelingen(nog meer) worden geïncorporeerd in het onderwijs.

Verdieping | Studentartikel
februari 2008
AA20080153

De verschrikkelijke sneeuwman

G. Buist, C. Tiel

Redactioneel artikel waarbij wordt ingegaan op de in 1988 voorgestelde regeling die een Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek invoert waarbij een vouchersysteem geldt. Hierdoor moet er meer flexibiliteit en vrijheid komen en moet er een betere onderlinge erkenning komen. De redacteuren bespreken dit wetsvoorstel.

Opinie | Redactioneel
juni 1988
AA19880358

De virtuele juridische faculteit: op weg naar monitor-juristen?

B.P. Sloot

Dit artikel behandeld de vraag in hoeverre het gunstig en handig is dat tegenwoordig een ontelbare hoeveelheid juridische informatie digitaal beschikbaar komt.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2002
AA20020238

Deelnameplicht in het hoger onderwijs (deel 1)

M.A. Collet, N.H.M. Roos

Tweeluik met in november deel 2 over de aanwezigheidsplicht op universiteit en hbo-instelling aan de hand van de criteria neergelegd in de Wet op het hoger onderwijs (WHO).

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 1993
AA19930726

Deelnameplicht in het hoger onderwijs (deel 2)

M.A. Collet, N.H.M. Roos

Is het de lege lata et ferenda aanvaardbaar studenten in het hoger onderwijs te verplichten deel te nemen aan het onderwijs? Aanwezigheids- en deelnameplicht zijn in het niet-universitaire hoger onderwijs een al sinds jaar en dag bekend verschijnsel. Aan universiteiten waren dergelijke plichten echter ongebruikelijk en beperkt tot bepaalde practica. Door het toenemende financiële belang van de studierendementen voor de universiteiten, is de weerstand tegen deze vorm van verschoolsing echter aan het afnemen.In het oktobernummer van Ars Aequi zijn de formele bezwaren tegen de deelnameplicht in het hoger onderwijs behandeld. In onderstaande bijdrage zullen de overige bezwaren tegen deze plicht aan bod komen. In dit artikel volgt het tweede en tevens laatste deel over 'Deelnameplicht in het hoger onderwijs'.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 1993
AA19930840

Dertig jaar sociaalrechtelijk onderwijs

L.H. van de Heuvel

In de rubriek `onderwijs´ staat deze maand de ontwikkeling van de rechtenstudie en het onderwijs van de verschillende vakgebieden centraal.In dit artikel bespreekt Van den Heuvel de ontwikkeling van en de ontwikkelingen in het sociaalrechtelijk onderwijs aan de hand van de volgende onderwerpen: toegang tot de arbeidsmarkt, medezeggenschap, ontslag en loonvorming.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2001
AA20010767

Don Quichotte en de nepauteurs

E.H. Hondius

Het noemen van meerdere auteurs onder een wetenschappelijk artikel is een must.

Opinie | Column
februari 2007
AA20070118

Dualisering in het juridisch onderwijs: de Nijmegen Law School

M.I.A. van den Bosch

Naar aanleiding van het succes van de National & European Business Law van de Nijmegen Law School, heeft de rechtenfaculteit besloten twee nieuwe duale opleidingen te starten: Migratierecht in bestuurs- en internationaal perspectief en Bestuursrecht. De verschillende kanten van een duale opleiding worden hier besproken.

Perspectief | Perspectiefartikel
juli 1999
AA19990540

Resultaat 61–72 van de 216 resultaten wordt getoond