Onderwijs

De Master International Business Transactions & Law van de ANLS

C.E. du Perron

In de bachelor-masterstructuur is het niet meer vanzelfsprekend dat studenten hun gehele rechtenstudie aan dezelfde universiteit blijven. Zij kunnen na het behalen van hun bachelorstitel ook kiezen voor het volgen van een masteropleiding elders. Een van de mogelijkheden is de master International Business Transactions & Law van de Amsterdam Nyenrode Law School. In deze bijdrage beschrijf ik wat die bijzondere masteropleiding inhoudt.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2003
AA20030072

De Nationale Pleitmarathon 1992

N.E.D. Faber, W. van Kerkvoorden, A. Meijer

Op zaterdag 6 juni 1992 werd in het Aula-/ Congresgebouw van de Katholieke Universiteit Nijmegen voor de tweede maal de Nationale Pleitmarathon gehouden. Zeven teams van zeven verschillende juridische faculteiten namen aan deze landelijke pleit- en rechtbankwedstrijd voor studenten deel. Het Pleitgenootschap Rota Carolina uit Nijmegen behaalde zowel de titel 'Beste Pleiter 1992' als de titel 'Beste Rechtbank 1992'. In deze korte bijdrage wordt het fenomeen Nationale Pleitmarathon aan een nadere beschouwing onderworpen. Ook wordt aandacht geschonken aan de reeds bij enkele juridische faculteiten bestaande mogelijkheid, de mondelinge uitdrukkingsvaardigheid van studenten door middel van pleitoefeningen te vergroten. Helaas kennen nog niet alle faculteiten op dit terrein — al dan niet verplichte — onderwijsprogramma's. De auteurs menen dat hierin — liefst op korte termijn — verandering dient te worden gebracht, zodat ook vanuit de onderscheiden faculteiten de ontwikkeling van deze voor de jurist zo belangrijke vaardigheid wordt gestimuleerd. Een jaarlijks terugkerende landelijke krachtmeting, in de vorm van een Nationale Pleitmarathon, kan in dit proces de rol van katalysator vervullen.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 1992
AA19920473

De onderzoeksmaster. Wat wil een mens nog meer?

H.E. Bröring

De auteur maakt eerst enkele opmerkingen over de door de Bologna-verklaring ingevoerde, BaMa-structuur in het algemeen om vervolgens de plaats van de onderzoeksmaster hierin aan te geven. Tenslotte eindigend met de doelstellingen en het opleidingsprogramma van deze onderzoeksmaster.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2004
AA20040815

De ontwikkeling van carrière-oriëntaties van rechtenstudenten: over morele dilemma’s en private interest shift

De openbare verdediging van proefschriften: kers op de taart of spelbreker?

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail Mede naar aanleiding van een Tilburgse promotie, waarbij het doctoraat in eerste aanleg werd geweigerd vanwege een beweerdelijk ondermaatse verdediging, wordt hier de rol van de openbare verdediging bij promoties onderzocht. De stelling die wordt verdedigd is dat die verdediging een ceremoniële rol vervult die niet mag leiden tot weigering van het doctoraat nadat de dissertatie door de promotiecommissie is goedgekeurd. Indien universiteiten daarin verandering willen brengen zullen niet alleen de beoordelingscriteria voor de verdediging moeten worden geëxpliciteerd, maar behoren er ook extra eisen aan promotiecommissies gesteld te worden.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2022
AA20220814

De plaats van zelf werkzaamheid in de rechtenstudie

A.M.W. Lammers-Verdegaal

Verkorting van de studieduur èn minder mankracht: het samenvallen van de inwerkingtreding van de twee-fasenwet met ingrijpende Haagse bezuinigingen treft bijzonder slecht. Het verhogen van de effectiviteit van het onderwijs, zodat studenten de leerdoelen in vier jaar tijd kunnen bereiken, en het gelijktijdig extensiveren van het onderwijs kan in veler ogen onmogelijk worden gecombineerd. De vraag is of véél onderwijs ook goed onderwijs is. Van Kemenade stelt dat hij sceptisch is over de oorzakelijke samenhang tussen de onderwijskundige effectiviteit in het algemeen en de onderwijsdichtheid. Waarop baseert hij deze stelling? Zowel de in het geding zijnde effectiviteit als de efficiency van het onderwijs zijn een afgeleide van de gehanteerde onderwijsvorm. Naar de verschillen tussen de diverse onderwijsmethoden (didactische werkvormen) is veel empirisch onderzoek gedaan. Aan enkele belangrijke onderzoeksresultaten wordt in het navolgende aandacht besteed. In het bijzonder wordt bezien wat de implicaties zijn van het invoeren van meer zelfwerkzaamheid van studenten in het studieprogramma.

Onderwijs
juni 1982
AA19820288

De probleemgestuurde onderwijsbenadering van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid te Maastricht

M.P.J. van den Broek, J.H.C. Moust, A. Swaans

Probleemgestuurd onderwijs is een tamelijk recent ontwikkelde methode in het Nederlands onderwijsbestel. In 1974 startte de faculteit der geneeskunde met deze nieuwe onderwijsbenadering, die zij ontleende aan de medische faculteit van de McMaster University, gevestigd te Hamilton, Canada. Inmiddels is aan alle faculteiten van de Rijksuniversiteit Limburg dit onderwijssysteem de gebruikte onderwijsmethodiek. Probleemgestuurd onderwijs bestaat uit vier componenten: thematisch onderwijs, werken in kleine groepen aan taken, grote nadruk op vaardigheidsonderwijs en attitudevorming en voortgangstoetsing. In dit artikel worden alleen de eerste twee bouwstenen: thematisch onderwijs en werken in kleine groepen aan taken, besproken. We zullen het laatste bestanddeel verder aanduiden als probleemgestuurd leren.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 1995
AA19950942

De RAIO-opleiding: van A tot E

J. van Hees

Rechter en officier van justitie zijn naast advocaat en notaris traditioneel juridische beroepen. Vele afgestudeerden solliciteren bij de Minister van Justitie naar een plaats binnen de raio-opleiding, dien hen uiteindelijk in staat zal stellen het vak van rechter of officier van justitie uit te oefenen. Hoe word je raio? Wat doet een raio eigenlijk? Hoe wordt een raio begeleid tijdens zijn opleiding? En, ben je als raio gegarandeerd van een baan in de magistratuur? In het onderstaande zal, in de vorm van een verslag van een bezoek aan arrondisementsparket Breda waar gesproken is met hoofdzakelijk staande magistraten die de raio-opleiding hebben gevogld en verschillende raio`s., getracht worden antwoord te geven op deze vragen. Tevens zal kort worden ingegaan op de (mogelijk) toekomstige vernieuwing van de selectieprocedure.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 1999
AA19990733

De raio: een schaap met vijf poten? Nee, geen schaap!

L.A.M. van Dijke

Post thumbnail "In 2020 bent u rechter of officier van justitie. U hebt dan net de raio-opleiding afgerond. Waarom bent u daarvoor geselecteerd? Welke eisen worden aan u gesteld? Vragen die u zelf moet beantwoorden, vragen die ook de omgeving aan u stelt. Kernwoorden: robuust en pit! Dat bent u, dan hebt u … en nog meer. Lees waarom."

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2010
AA20100897

De rechtenopleiding aan de Open Universiteit

A.F.M. Dorresteijn

Artikel over het rechtenonderwijs aan de Vrije Universiteit waarbij ook de nieuwe ICT-technieken aan de orde komen.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1998
AA19980279

De rechtenstudie in de Verenigde Staten

E.H. Hondius

In dit artikel bespreekt Hondius hoe het is om te studeren aan de Amerikaanse Louisiana State University te Baton Rouge. Hondius schetst het klimaat op de universiteit en het gebied waar het ligt.

Verdieping | Studentartikel
september 2008
AA20080669

De Rechtswinkel: ook een leerschool

A. Schoep

Met dit artikel wordt beoogd een beeld te schetsen van de Rechtswinkel in Nederland, van de werkzaamheden die een rechtswinkelier verricht, wat van hem wordt verwacht, welke motivatie hij moet hebben en met welke (rechts)problemen hij in aanraking komt. Het werk op een Rechtswinkel betekent voor veel studenten een welkome aanvulling op hun studieprogramma.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 1998
AA19980586