Onderwijs

Resultaat 25–36 van de 216 resultaten wordt getoond

Bijzonder recht: het ius promovendi

E. Koops

Post thumbnail

Van oudsher mogen alleen hoogleraren optreden als promotor. Er ligt een wetsvoorstel klaar om dat te veranderen. Maar wat is het promotierecht precies, en waar komt het vandaan? In deze bijdrage wordt de temperatuur genomen van de graad van doctor in de rechten.

Blauwe pagina's | Bijzondere bepalingen
november 2016
AA20160804

Blended learning: mixed feelings

Enkele kanttekeningen bij de digitalisering van het rechtsonderwijs

R.J.B. Schutgens

Digitalisering van het rechtenonderwijs biedt mooie perspectieven, maar er kleven er ook nadelen aan. De internettisering is doorgedrongen tot in het hart van de collegezaal. Schutgens betoogt dat een ouderwets live college, met schoolbord, pen, papier en vooral offline studenten, toch ook zo zijn voordelen heeft.

Perspectief | Tweeluik
maart 2019
AA20190237

Boekhouders aan de macht?

E. Baken, M.W. Hesselink

In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de modularisering van het juridisch onderwijs waarbij het collegejaar in gelijke blokken met daarbij verschillende vakken in gelijke omvang wordt gestoken. De redacteuren dragen daarbij voor-, doch met name nadelen aan van dit systeem.

Opinie | Redactioneel
april 1990
AA19900204

Bronverwijzingen

T.T. van Zanten

Post thumbnail Goed omgaan met relevant bronmateriaal is zeer belangrijk in de (rechts)wetenschap. Toch schort daar nog heel wat aan, aldus Thijs van Zanten in deze amuse.

Opinie | Amuse
februari 2023
AA20230086

Buiten promovendi gerekend

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail Recente affaires suggereren dat financiële prikkels een negatieve invloed zouden kunnen hebben op de kwaliteit van de proefschriften van met name buitenpromovendi. De minister van OCW ontkent dit vooralsnog, maar degelijk onderzoek ontbreekt. Het gevaar van een neerwaartse spiraal blijft bovendien bestaan nu de minister enerzijds promotiepremies aftopt, maar anderzijds aandringt op meer promoties met een grotere nadruk op praktische relevantie en meer betrokkenheid van overheden en bedrijven. De vraag is of voor juridische proefschriften juist niet meer aandacht nodig is voor methodologie, theorievorming en dus wetenschappelijke relevantie.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 2019
AA20190242

ChatGPT als katalysator voor meer authentieke toetsing: praktijkvoorbeelden uit het ethiekonderwijs

C. Elion-Valter, M.J. Luth-Morgan, L.M. Poort

Post thumbnail In dit artikel wordt een brede benadering van ethiek in het juridisch onderwijs gepresenteerd, die gericht is op het ondersteunen van kritische reflectie en het ontwikkelen van een moreel kompas. De mondelinge en dialogische toetsvormen die daartoe zijn ontwikkeld aan Erasmus School of Law, kunnen andere vakken tot voorbeeld dienen, daar zij zowel tegemoetkomen aan AI-gerelateerde frauderisico’s als ook het begrip van het recht als argumentatiecultuur ondersteunen en bevorderen.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2024
AA20240790

Civiel effect ter discussie?

A.M. Hol

Post thumbnail

Is het nog van deze tijd om de toegang tot de togaberoepen afhankelijk te maken van de strikte voorwaarden die volgens het huidige Convenant civiel effect gelden voor het verkrijgen van dit civiel effect? Moeten advocatuur, notariaat en rechtspraak niet net zo goed openstaan voor mensen met een andere dan juridische vooropleiding? In deze bijdrage wordt getracht op deze principiële vragen een antwoord te geven.
 

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2018
AA20180548

College? Maak er een uitje van!

S. Steneker

In een tijd dat het steeds gemakkelijker wordt om colleges (achteraf) online te volgen, pleit Sander Steneker ervoor toch echt in de collegebanken te kruipen. Onderschat de 'vibe' en interactie van een echt college niet!

Opinie | Column
maart 2018
AA20180221

Criteria voor studievernieuwing

E.M.H. Hirsch Ballin

In de rubriek `recht in zicht´ wordt door een oud-redacteur teruggekeken op zijn of haar artikel dat deze redacteur destijds schreef en wat de uitwerkingen van het artikel waren. Hirsch Ballin kijkt terug op zijn artikel en beschrijft daarbij ook de onderwijsvernieuwingen in de rechtenstudie.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2001
AA20010733

De Amsterdamse School: een nawoord

H.C.F. Schoordijk

Reactie op een eerder in Ars Aequi verschenen artikel over de Amsterdamse school. In het artikel geeft de Amsterdamse hoogleraar Schoordijk weer wat er volgens hem op privaatrechtelijk gebied na het vertrek van de bekende hoogleraar Eggens aan de Universiteit van Amsterdam is gebeurd.

Verdieping | Interview
december 1991
AA19911172

De bachelor-masterstructuur

J.W. Zwemmer

In dit artikel wordt ingegaan op de invoering van de Europese bachelor-masterstructuur. De gevolgen voor de rechtenfaculteiten worden onder andere besproken.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2001
AA20010240

De beste herinneringen

Reactie op de column 'Tussen webles en kopieermachien' van Roel Schutgen

F.S. Bakker

Reacties door Floor Bakker en nawoord bij reactie door Roel Schutgens.

In oktober verscheen de column ‘Tussen webles en kopieermachien’ van Roel Schutgens, waarin hij er een goede fles wijn op inzet dat de beste herinneringen van oud-rechtenstudenten betrekking hebben op hoorcolleges. Floor Bakker, die promoveert bij Roel Schutgens, heeft echter juist goede herinneringen aan tutorgroepen. Wie, net als Floor Bakker, betere herinneringen heeft aan tutorgroepen dan aan hoorcolleges mag van Roel Schutgens op vrijdagmiddag 31 januari 2014 om vijf uur in Nijmegen zijn fles wijn komen nuttigen.

Opinie | Reactie/nawoord
januari 2014
AA20140032

Resultaat 25–36 van de 216 resultaten wordt getoond