Onderwijs

Law & Legal Practice in East Asia

R.W. Jagtenberg, A.J. de Roo

In deze bijdrage zal het stage- en onderwijsprogramma Law & Legal Practice in East Asia worden besproken in het licht van de groeiende samenwerking tussen de EU en Azië.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 1999
AA19990817

Legal academic training requires teaching law from a comparative perspective

C.E.C. Jansen, J.B.M. Vranken

In this paper, we will present and explain our opinion that teaching law in a comparative way, as part of the transnational orientation of law students, is a prerequisite for university legal education being qualified as academic. When supporting the teaching of law comparatively, our perspective is neither the preparation of students for an alleged forthcoming unified or harmonised European law, nor the reform of the present law faculties into European law schools, which would then become the cradle of a new type of European lawyers trained to work in all European countries. 1 Our perspective is the improvement of the academic quality of university legal education. We think that, among other things, teaching law in a comparative way is an indispensable contribution to such an improvement. In the illustrations of our point of view, we concentrate on private law.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2002
AA20020854

Legal design

Visuele vaardigheden in het juridisch onderwijs?

M.D. Reijneveld, D.B. Sander

Post thumbnail Legal design draait om het visualiseren van juridische informatie. Op de werkconferentie ‘Visuele vaardigheden in het juridisch onderwijs’ is besproken wat de opkomst van legal design zou moeten betekenen voor het academisch rechtenonderwijs. In deze amuse staan de auteurs stil bij de vraag of legal design meer geïntegreerd zou moeten worden in het academisch rechtenonderwijs.

Opinie | Amuse
november 2019
AA20190830

Levenswerk of proeve van bekwaamheid?

Promotieculturen bij Rechtsgeleerdheid en de Sociale Wetenschappen

M. Malsch

Post thumbnail Promotietrajecten duren vaak lang. Er is soms ontevredenheid over de begeleiding van promovendi. Dit artikel maakt een vergelijking tussen de promotieculturen bij faculteiten Rechtsgeleerdheid en faculteiten Sociale Wetenschappen. De uitkomsten van een aantal interviews hierover worden weergeven. Speciale aandacht wordt geschonken aan de omvang van de proefschriften, de begeleiding van promovendi en het promoveren op artikelen. Geconcludeerd wordt dat de faculteiten naar elkaar toe groeien. Binnen de Sociale Wetenschappen lijkt de promotiecultuur verder ontwikkeld te zijn dan bij Rechtsgeleerdheid.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2022
AA20220920

Leyden-Amsterdam-Columbia Summer Program in American Law

M.V. Polak

Onderwijs
november 1982
AA19820644

Master of all trades? Het belang van interdisciplinair onderwijs voor rechtenstudenten

P. Ortolani

Post thumbnail De jurist van morgen moet diepgaande juridische expertise combineren met een breder scala aan vaardigheden en kunnen communiceren over disciplinaire grenzen heen. Om dit doel te bereiken moeten rechtenfaculteiten interdisciplinaire nieuwsgierigheid en veelzijdigheid stimuleren, zonder het onderscheidende vermogen van de juridische opleiding uit het oog te verliezen.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2023
AA20230898

Meesterlijke kronkels, maar nog steeds geen Masters: de slangenkuil BaMa

G. Davies

Dit artikel legt uit waarom met de BaMa geen echte bachelor- of mastersopleidingen zijn ingevoerd,waarom dat zal veranderen en wat dat op de lange termijn voor effect zal hebben. Het lijkt erop dat het zal uitmonden in een kortere – en dus goedkopere – basiseducatie, in meer onderlinge competitie tussen de faculteiten om studenten te verwerven, resulterend in meer druk op de academici om te presteren, zowel op de onderwijsgevenden alsook op de onderzoekers. Misschien is er een verklaring waarom de BaMa zo trapsgewijs is ingevoerd (eerst de naam, daarna de inhoud): verkoophet zo dat iedereen er alvast aan went, en onthul de ware aard daarna als er geen weg meer terug is.Het positieve: de echte masteropleiding, als die er komt, zal het universitaire leven enorm verrijken.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2003
AA20030797

Mensenrechten: de studie, de praktijk en de studie in de praktijk. Een werkweek in Bosnië-Herzegovia

J. Morijn

De European Master’s Degree in Human Rights and Democratisation (EMA) is een eenjarige internationale postdoctorale opleiding en is in 1997 ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen 28 universiteiten (o.a. de Universiteiten Maastricht en Utrecht), met als partners de Europese Unie en organisaties als UNHCR en UNESCO. Het programma staat onder meer open voor studenten die zijn afgestudeerd in internationaal recht. Het eerste semester van het programma wordt gemeenschappelijk gevolgd in Venetië. In het tweede semester splitst de groep zich en wordt een scriptie geschreven aan een van de 28 aan het programma deelnemende universiteiten. Een werkweek vormt de brug tussen de twee semesters. Een persoonlijk verslag.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2002
AA20020787

Met andere ogen

De integratie van Vrouw en Recht in het Staats- en Bestuursrecht

A. van der Jagt

Artikel met een opiniërende inslag waarin wordt gepleit voor integratie van 'Vrouw en recht' in de rechtenstudie, met name in de vakken staats- en bestuursrecht.

Perspectief | Perspectiefartikel
juli 1995
AA19950581

Na het Maagdenhuis: vormgeving van medezeggenschap in het universitair onderwijs

P.W.A. Huisman

Post thumbnail

De bezetting van het Bungehuis en later het Maagdenhuis was een spontane uiting van onvrede over de bestuurlijke gang van zaken bij de Universiteit van Amsterdam. Beleid en wetgeving richten zich op verdere versterking van de medezeggenschap, maar de belangstelling vanuit de universitaire gemeenschap lijkt tegelijk nihil; de legitimiteit van medezeggenschap staat daardoor onder druk.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2015
AA20151020

Naschrift bij voorgaande reactie. Een herijking van rechtenopleidingen is nodig, maar een hybride hbo-/wo-opleiding juist niet!

R.A.J. van Gestel, L.M. Koenraad

Wij danken Van der Geest, Van den Berge, Van de Luijtgaarden en Kuiper voor hun uitgebreide reactie op ons artikel ‘Van hbo naar wo en weer terug’. Dit puntsgewijze naschrift is bedoeld om enkele mogelijke misverstanden weg te nemen en om aan te geven dat wij weinig zien in hun voorstel voor een hybride hbo-/wo-rechtenopleiding dat ons juist voorkomt als het slechtste van twee werelden.

Opinie | Reactie/nawoord
februari 2025
AA20250151

Nawoord bij bovenstaande reactie

F.A.W. Bannier

Post thumbnail In dit artikel gaat de oorspronkelijke auteur in op de binnengekomen reactie over zijn artikel over sociale rechtshulp.

Opinie | Reactie/nawoord
januari 2009
AA20090075