Resultaat 121–132 van de 212 resultaten wordt getoond

Meesterlijke kronkels, maar nog steeds geen Masters: de slangenkuil BaMa

G. Davies

Dit artikel legt uit waarom met de BaMa geen echte bachelor- of mastersopleidingen zijn ingevoerd,waarom dat zal veranderen en wat dat op de lange termijn voor effect zal hebben. Het lijkt erop dat het zal uitmonden in een kortere – en dus goedkopere – basiseducatie, in meer onderlinge competitie tussen de faculteiten om studenten te verwerven, resulterend in meer druk op de academici om te presteren, zowel op de onderwijsgevenden alsook op de onderzoekers. Misschien is er een verklaring waarom de BaMa zo trapsgewijs is ingevoerd (eerst de naam, daarna de inhoud): verkoophet zo dat iedereen er alvast aan went, en onthul de ware aard daarna als er geen weg meer terug is.Het positieve: de echte masteropleiding, als die er komt, zal het universitaire leven enorm verrijken.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2003
AA20030797

Mensenrechten: de studie, de praktijk en de studie in de praktijk. Een werkweek in Bosnië-Herzegovia

J. Morijn

De European Master’s Degree in Human Rights and Democratisation (EMA) is een eenjarige internationale postdoctorale opleiding en is in 1997 ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen 28 universiteiten (o.a. de Universiteiten Maastricht en Utrecht), met als partners de Europese Unie en organisaties als UNHCR en UNESCO. Het programma staat onder meer open voor studenten die zijn afgestudeerd in internationaal recht. Het eerste semester van het programma wordt gemeenschappelijk gevolgd in Venetië. In het tweede semester splitst de groep zich en wordt een scriptie geschreven aan een van de 28 aan het programma deelnemende universiteiten. Een werkweek vormt de brug tussen de twee semesters. Een persoonlijk verslag.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2002
AA20020787

Met andere ogen

De integratie van Vrouw en Recht in het Staats- en Bestuursrecht

A. van der Jagt

Artikel met een opiniërende inslag waarin wordt gepleit voor integratie van 'Vrouw en recht' in de rechtenstudie, met name in de vakken staats- en bestuursrecht.

Perspectief | Perspectiefartikel
juli 1995
AA19950581

Na het Maagdenhuis: vormgeving van medezeggenschap in het universitair onderwijs

P.W.A. Huisman

Post thumbnail

De bezetting van het Bungehuis en later het Maagdenhuis was een spontane uiting van onvrede over de bestuurlijke gang van zaken bij de Universiteit van Amsterdam. Beleid en wetgeving richten zich op verdere versterking van de medezeggenschap, maar de belangstelling vanuit de universitaire gemeenschap lijkt tegelijk nihil; de legitimiteit van medezeggenschap staat daardoor onder druk.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2015
AA20151020

Nawoord bij bovenstaande reactie

F.A.W. Bannier

Post thumbnail In dit artikel gaat de oorspronkelijke auteur in op de binnengekomen reactie over zijn artikel over sociale rechtshulp.

Opinie | Reactie/nawoord
januari 2009
AA20090075

Nawoord bij Reactie op ‘Is de hbo-jurist welkom’

E. van de Luytgaarden

Van de Luytgaarden vindt dat de opleiding hbo-rechten een kans moet worden gegeven. Hij betoogt dat door de opleiding hbo-rechten de universitaire variant en de SJD-opleiding zichzelf aan het bekwamen zijn en hogere kwaliteitseisen stellen.

Opinie | Reactie/nawoord
mei 2006
AA20060355

Nawoord op bovenstaande reacties

P. van der Grinten

Nawoord van de redacteur op reacties op een door haar gepubliceerd artikel in Ars Aequi over de slechte taalkwaliteiten van rechtenstudenten en de noodzaak om deze door middel van meer opdrachten bij te brengen.

Opinie | Reactie/nawoord
oktober 1992
AA19920587

Nawoord: Het belang van statistiek- en economie-onderwijs aan juridische studenten

H.O. Kerkmeester

Nawoord bij een reactie op een artikel dat ging over de invoering van statistiekonderwijs in de Nederlandse rechtenstudie.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1989
AA19890253

Nihil obstat? Over selectie van studenten bij de toelating tot de rechtenstudie

J.E.M. Polak

In dit artikel wordt een afweging gemaakt bij het selecteren van rechtenstudenten aan de poort. De auteur bekijkt het vanuit verschillende standpunten.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2005
AA20050308

Non scholae sed vitae discimus

P. van der Grinten, K. Vos

Op 27 mei 1991 heeft de Visitatiecommissie Rechtsgeleerdheid, ook wel Commissie-De Haan genoemd, rapport uitgebracht. Bij dit rapport kunnen enkele kanttekeningen worden geplaatst. Hieronder volgt een korte bespreking. In het rapport wordt onder andere ingegaan op de rechtenstudie in Nederland in het algemeen alsook de negen verschillende rechtenfaculteiten. Alleen het eerste zal in dit artikel besproken worden. Aan bod komt daarbij: de propedeuse en het ontbreken van het selectieve karakter daarbij, de lange studieduur in de doctoraalfase en de hoge uitval.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 1991
AA19910650

Normativiteit en viewpoint diversity in de rechtswetenschap

J. Bakker, R.H.T. Jansen

In dit redactioneel pleiten Joas Bakker en Rowin Jansen ervoor om in de discussie over diversiteit meer aandacht te geven aan de diversiteit van normatieve opvattingen. Omdat de rechtsgeleerdheid een normatieve wetenschap is, is het voor het juridische debat van groot belang om een verscheidenheid van perspectieven op een faculteit te hebben. Het is cruciaal om binnen onderzoeksgroepen juristen te hebben met verschillende soorten werkervaring, politieke opvattingen en religieuze overtuigingen, en universiteiten moeten zich hier daarom voor inspannen.

Opinie | Redactioneel
januari 2022
AA20220003

Noten kraken

C.A.J.M. Kortmann

C.A.J.M. Kortmann doet kort uit de doeken waar een goede annotatie aan moet voldoen en welk onderscheid er bestaat.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2001
AA20010794

Resultaat 121–132 van de 212 resultaten wordt getoond