Milieurecht en ruimtelijke ordening

december 2005

Katern 97: Milieurecht en recht van de ruimtelijke ordening

F. de Lange

maart 2006

Katern 98: Milieurecht en recht van de ruimtelijke ordening

F. de Lange

juni 2006

katern 99: Milieurecht en recht van de ruimtelijke ordening

M. Bruin

Klimaat en recht (Digitaal boek)

een juridische blik op een van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw

C.J.H. Jansen, J.J.J. Sillen

Post thumbnail De klimaatproblematiek vanuit verschillende perspectieven: van het goederenrecht tot het ondernemingsrecht en van het burgerlijk procesrecht tot het strafrecht.

9789493199712 - 08-06-2022

Knutselen met klimaatrecht: inefficiënties in emissiehandel door industrielobby’s

S.E. Weishaar, E. Woerdman

Post thumbnail Edwin Woerdman en Stefan Weishaar, rechtseconomen uit Groningen, laten zien dat lobbygedrag in klimaatrecht tot regels en uitzonderingen heeft geleid die de efficiëntie van de emissiemarkt belemmeren. Emissiehandel is een efficiënt instrument voor klimaatbeleid, maar industrielobby’s droegen bij aan een overschot aan emissierechten in het systeem. Industrielobby’s hebben inefficiënte sluitings- en uitbreidingsregels bepleit en gekregen. De meest recente, eveneens succesvolle industrielobby is die voor inefficiënte compensatie van indirecte emissiekosten. Hun conclusie is dat beleidsmakers en juristen zich minder tot dergelijke inefficiënties moeten laten verleiden.

Verdieping | Verdiepend artikel
september 2012
AA20120622

Kolenvergassing op de Maasvlakte

Th.G. Drupsteen

College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) 4 januari 1991, ECLI:NL:CBB:1991:ZG1527, 185 (mr. Bakker), AB 1991, 185, nr. 90/2849/062/211. In deze uitspraak van de Voorzitter van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven wordt aan de hand van vier stappen een uitspraak gedaan over een kwestie die economische en milieurechtelijke belangen met zich meebrengt. Aan de orde komen onder andere de vraag of het bestreden besluit een (appellabele) beschikking is, het belang van degene die in beroep gaat, de toepasselijkheid van een Europese richtlijn en het spoedeisend belang van degene die in beroep gaat. In de noot wordt hier dieper op ingegaan, net als op de het College van Beroep voor het Bedrijfsleven, haar bevoegdheden en werkzaamheden.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juli 1991
AA19910576

Kuunders-milieuorganisaties

Th.G. Drupsteen

Hoge Raad 18 december 1992, nr. 14924, ECLI:NL:HR:1992:ZC0808, RvdW 1993, 15, Tijdschrift voor Milieu en Recht 1993, 24 m.nt. Kottenhagen-Edzes (Kuunders/Milieuorganisaties) Arrest in milieurechtelijke casus waarbij verschillende aspecten aan bod komen, te weten: de ontvankelijkheid van organisaties die belangen behartigen, de ontvankelijkheid bij de burgerlijke rechter daar waar een administratieve rechtsgang openstaat en de reikwijdte van artikel 12 van de Natuurbeschermingswet.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 1993
AA19930664

Liever een goede buur dan een verre vriend

Burengeruzie onder de sluier van het publiekrechtelijke bouwrecht

A.G.A. Nijmeijer

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 10 augustus 2016, ECLI:NL:RVS:2016:2195, nr. 201502506/1/A1 Wabo art. 2.1 lid 1 onder a; Besluit omgevingsrecht, bijlage II, art. 2 onderdeel 12

Annotaties en wetgeving | Annotatie
november 2016
AA20160874

Liever kwijt dan rijk: de zorgplichtbepaling van artikel 1.11 Wet natuurbescherming

S.D.P Kole

Post thumbnail In deze aflevering van de Blauwe Pagina’s ‘Liever kwijt dan rijk’ legt Sander Kole uit waarom de zorgplichtbepaling van artikel 1.11 Wet natuurbescherming wat hem betreft beter geschrapt kan worden.

Blauwe pagina's | Liever kwijt dan rijk
februari 2023
AA20230084

MER toch hoe sterk …

N. Wams

Milieu-effectenrapportage (MER) is bedoeld om milieu aspecten, naast economische en technische aspecten, een rol te laten spelen bij de besluitvorming. Deze gedachte is afkomstig uit de Verenigde Staten van Amerika en door enkele landen in West-Europa - waaronder Nederland - overgenomen. Om concurrentievervalsing tussen de Lidstaten van de Europese Gemeenschap te voorkomen, is een ontwerp EEG-richtlijn opgesteld. Vervolgens wordt de plaats van hel milieubeleid en MER in hel bijzonder, aangekaart tegen de achtergrond van de weinig rooskleurig economische situatie.

Witte stukken
april 1981
AA19810174

Milieubescherming door aanpsrakelijkheidsrecht of regulering?

M.G. Faure

De economische analyse van het recht heeft veel aandacht besteed aan de vraag of efficiëntie kan worden bereikt door een marktoplossing of door regulerend ingrijpen door de overheid. Meer in het bijzonder werd onderzocht of schade verwekkende activiteiten kunnen worden vermeden door via aansprakelijkheidsregels de potentiële dader een prikkel te geven efficiënte zorg aan te wenden dan wel door via veiligheidsregulering een bepaalde standaard van zorg wettelijk voor te schrijven. In deze bijdrage zullen de economische grondslagen voor veiligheidsregulering worden beschreven. Daarbij zal de problematiek van de milieuverontreiniging als voorbeeld worden gebruikt om de respectievelijke voor- en nadelen van regulering versus aansprakelijkheidsregels te illustreren. Onderzocht zal worden of milieuverontreiniging louter door civielrechtelijke handhavingsmechanismen kan worden bestreden of dat rechtstreeks wetgevend optreden, bijvoorbeeld door het vastleggen van emissienormen, noodzakelijk is om bepaalde milieukwaliteitsdoelstellingen te verwezenlijken. Ook de in dit themanummer opgenomen bijdrage van Nentjens wordt de milieuproblematiek aangesneden. Daarin staat evenwel een andere vraag centraal, namelijk of milieubescherming door een vergunningsstelsel, dan wel door een systeem van heffingen dient te worden gerealiseerd.

Bijzonder nummer | Rechtseconomie
oktober 1990
AA19900759

Milieubescherming en oorlogsdreiging: de kool en de geit sparen?

D. Pistora, C.P.J. Smeulders

De opvatting dat milieu- en defensiebelangen fundamenteel tegengesteld zijn, is niet alleen steeds vaker te horen in het maatschappelijk debat, maar ligt ook ten grondslag aan de veelbesproken Wet op de defensiegereedheid. Dit conceptwetsvoorstel maakt het mogelijk milieuregels aan de kant te schuiven ten behoeve van defensieactiviteiten, zoals schietoefeningen. Zowel bij dit wetsvoorstel als de opvatting die daaraan ten grondslag ligt, kunnen kritische kanttekeningen worden geplaatst.

Opinie | Redactioneel
oktober 2025
AA20250667