Resultaat 229–240 van de 283 resultaten wordt getoond

Scepsis en reflexiviteit

Over de bijdrage van reflexieve vakken aan de academische vorming van rechtenstudenten

B.M.J. van Klink, U.R.M.T. de Vries

Post thumbnail
Wat dragen de reflexieve (of metajuridische) vakken precies bij aan de academische vorming van rechtenstudenten? Heel wat, aldus Bart van Klink en Bald de Vries in deze bijdrage.

Perspectief | Perspectiefartikel
November 2016
AA20160893

Scripties en werkstukken vijftien do’s en dont’s

E.H. Hondius

Ewoud Hondius formuleert op basis van zijn eigen ervaring enige tips voor de afronding van scripties, voor zowel studenten als begeleiders.

Opinie | Column
April 2016
AA20160247

Simon Strik

K.H.P. Bovend'Eerdt, T.A. Keijzer

Post thumbnail Nieuwe wetsvoorstellen worden omwille van hun consequenties in de praktijk vaak uitgebreid becommentarieerd. Ars Aequi sprak met Simon Strik, voormalig hoofd van het Bureau Vaktechniek van Ernst & Young (EY) en voorzitter van de Commissie Wetsvoorstellen van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB), over bijzondere juridische ervaringen en fiscale ontwikkelingen.

Blauwe pagina's | Bijzondere juridische ervaringen
September 2014
AA20140596

Stenen voor brood

Tweeluik over Romeinsrechtelijk onderwijs

J.A. Ankum

Op 22 september 1992 werd in Amsterdam het congres 'Société internationale pour l'histoire des droits antiquités' gehouden. Professor Zwalve (RUG) gaf daar een lezing over de toekomst van het Romeinsrechtelijk onderwijs. Zijn pleidooi kwam erop neer dat bestudering van het Romeinse recht alleen zin heeft als het gezien wordt in verbinding met het hedendaagse recht en dat het onderwijs in dat vak zich met name op die verbinding moet richten. Deze visie lokte veel reactie uit van onder anderen professor Ankum (UvA). Hij vindt de visie van Zwalve op het Romeinse recht onhoudbaar en is van mening dat sinds in Duitsland in 1900 het Romeinse recht als geldend recht werd afgeschaft, het Romeinse recht uitsluitend volgens de nieuw-humanistische methode bestudeerd kan worden. Deze tegengestelde stellingnames waren voor de redaktie van Ars Aequi aanleiding om beide hoogleraren uit te nodigen de discussie in dit blad voort te zetten.

Perspectief | Perspectiefartikel
Juni 1993
AA19930459

Still (not) amuse(d)

R.M. Wibier

In het meinummer van Ars Aequi constateerde Reinout Wibier dat het begrip dat studenten tonen van het goederenrecht soms nogal tegenvalt en dat hij zich zorgen maakte om de studiehouding van sommige onder hen. Hij vroeg studenten om zelf te reageren waarbij hij specifiek vroeg naar de oorzaken van het euvel. Op zijn verzoek kwamen ongeveer vijftien reacties binnen. Uit de reacties destilleerde Wibier een drietal hoofdpunten die hij in dit artikel bespreekt.

Opinie | Opiniërend artikel
September 2014
AA20140614

Storytelling in de civiele procespraktijk

R.J. van der Weijden, M. Ynzonides

Post thumbnail In deze bijdrage gaan Robbert Jan van der Weijden en Marc Ynzonides in op de rol van storytelling in de civiele procespraktijk. Wat kan je als advocaat, naast het reguliere proces van stellen, betwisten en bewijzen van feiten, doen om de in die feiten liggende kernboodschap optimaal te communiceren, betrokkenheid bij de rechter te creëren en sympathie voor je standpunt te winnen? Auteurs bespreken deze vraag aan de hand van concrete voorbeelden en sluiten hun bijdrage af met een aantal tips voor (aankomende) procesadvocaten.

Perspectief | Perspectiefartikel
Mei 2020
AA20200503

Straf(proces)recht

C. Kelk

In de rubriek `onderwijs´ staat deze maand de ontwikkeling van de rechtenstudie en het onderwijs van de verschillende vakgebieden centraal. In dit artikel staat het strafrechtonderwijs centraal. Echter algemene onderwijsveranderingen worden niet onderbelicht gelaten.

Perspectief | Perspectiefartikel
Oktober 2001
AA20010776

Strafbaar plagiaat

H.J.J. Talsma

De stelling dat het plagiëren van scripties een vorm van valsheid in geschrift is en dus een strafbaarfeit oplevert, vormt het uitgangspunt van dit artikel. Kunnen studenten die andermans werk ‘lenen’strafrechtelijk vervolgd worden? Een toetsing aan de relevante strafrechtelijke en auteursrechtelijke bepalingen leidt tot de conclusie dat het zo’n vaart nog niet zal lopen.

Opinie | Opiniërend artikel
Februari 2003
AA20030102

Stromannen en wonderlijke tegenstellingen

H.T.M. Kloosterhuis

Harm Kloosterhuis schrijft in 2017 iedere maand een column voor Ars Aequi, over denkfouten en drogredenen in juridische argumentatie. In deze eerste column houdt hij de argumentatie in een artikel van Ybo Buruma dat eerder in Ars Aequi verscheen tegen het licht.

Opinie | Column
Januari 2017
AA20170025

Studentstages

J.A.K. van den Berg

Dit artikel helpt de student die bijna klaar is met zijn zoektocht naar de studentstage.

Overig | Website
December 2002
AA20020932

Studeren in Cambridge (Engeland)

Summer School in English Legal Methods

G.T.M.J. Raaijmakers

Studeren in het buitenland is een ervaring die eigenlijk geen student onthouden zou mogen worden. In dit artikel volgt een korte schets van de mogelijkheid om in het Engelse Cambridge studie-ervaring op te doen met een korte zomercursus.

Perspectief | Perspectiefartikel
Maart 1994
AA19940143

Studiefinanciering in de jaren 90: valt er nog wat te halen?

M.T. Spetter, M. Vaandrager

Een artikel over de magere rechtsbescherming van de ex-student tegenover de vergaande executiemogelijkheden van de Informatiseringsbank, onderdeel van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Terugvordering van teveel uitbetaalde studiefinanciering vindt plaats met behulp van een volledig geautomatiseerd systeem. Wordt in de computer van de Informatiseringsbank een schuld geregistreerd, dan volgt een stroom post met als doel de ex-student te bewegen tot betaling. Het is niet de bedoeling dat wordt teruggeschreven. De computer van de Informatiseringsbank verwerkt immers geen brieven. Indien de ex-student het niet eens is met de hoogte van de vordering zal hij moeten gaan procederen. Laat hij dit na dan kan de Informatiseringsbank ter inning van de vordering zelfs tot beslaglegging overgaan, zonder dat er een rechter aan te pas komt. De incassomogelijkheden van de minister van Onderwijs en Wetenschappen zijn juridisch en technisch vervolmaakt. De rechtsbescherming van de ex-student is minder goed geregeld.

Perspectief | Perspectiefartikel
Februari 1992
AA19920092

Resultaat 229–240 van de 283 resultaten wordt getoond