Resultaat 349–360 van de 396 resultaten wordt getoond
R.J.B. Schutgens
Hoge Raad 17 juni 2011, nr. 10/03626, ECLI:NL:HR:2011:BQ2302, LJN: BQ2302, NJ 2011, 450, AB 2012, 78
Annotaties en wetgeving | Annotatiedecember 2012AA20120928
M. Galič
In this contribution I try to open up the debate on smart cities and living labs, particularly in the field of law and policy, beyond the focus on data. I offer a glimpse of a broader perspective by examining the Stratumseind Living Lab through surveillance and privacy theory, exploring the implications both for privacy and public space itself. This broadening of scope confirms the claim that an adequate regulatory response to a matter as complex as privacy in public space in the context of smart cities requires stepping outside the frame of existing laws and regulations, including going beyond data protection law.
Bijzonder nummer | Privacyjuli 2019AA20190570
V. Mak
Vanuit New York schrijft prof. Vanessa Mak in 2015 iedere maand een column voor Ars Aequi. Haar eerste column gaat over de Amerikaanse mid-term verkiezingen en de rol van het Supreme Court in deze en andere verkiezingen de afgelopen jaren.
Opinie | Columnjanuari 2015AA20150026
Symboolpolitiek is verwerpelijk! Of toch niet? Roel Schutgens belicht in deze column verschillende kanten van symboolpolitiek.
Opinie | Columnapril 2014AA20140277
M. Ramlal
Lobbyisme is een alledaags verschijnsel in politiek Den Haag, maar het roept vaak negatieve gevoelens op. Wat kan hiertegen worden gedaan? Munish Ramlal roept op tot meer wijsheid.
Opinie | Opiniërend artikelseptember 2014AA20140634
M. West
Zowel de Raad van State als de regering waren van mening dat niet het gemeentelijk bestuursmodel, maar artikel 134 Gw uitkomst moest bieden voor de opname van de drie Caribische eilandgebieden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba in het Nederlandse staatsbestel. In deze bijdrage zal in het licht van het grondwettelijk kader voor territoriale decentralisatie, de voorlichting van de Raad van State en de instellingswet van de BES-eilanden (WolBES) worden bekeken of de opname in plaats daarvan niet op grond van artikel 123 juncto 132 Gw had moeten plaatsvinden: de inrichting van de BES-eilanden als gemeenten in de zin van de Gemeentewet.
Verdieping | Studentartikeljuni 2011AA20110419
L.M. van den Bosch, M.D. Reijneveld
Sinds 2012 ligt het initiatief voor de kabinetsformatie bij de Tweede Kamer in plaats van bij de koning(in). In de huidige formatieprocedure wreekt zich dat de positie van de verkenner formeel niet geregeld is. De auteurs betogen dat het tijd wordt om na te denken over regulering van deze rol.
Opinie | Redactioneelmei 2021AA20210427
R. Kolvoort
De afgelopen acht jaar is het terrein van de gefinancierde rechtsbijstand door forse bezuinigingsmaatregelen getroffen. Inmiddels zijn nieuwe voorstellen gedaan die moeten leiden tot een verdere vermindering van de kosten voor de gefinancierde rechtsbijstand. In verband met deze maatregelen heeft Renske Kolvoort op initiatief van de Landelijke Organisatie van Bureau's voor Rechtshulp (LOB) onderzocht welke grenzen artikel 6 lid 1 EVRM stelt aan de mogelijkheden om de gefinancierde rechtsbijstand van overheidswege te beperken. Haar onderzoek staat in dit artikel centraal. Onder meer het belang van het recht op rechtsbijstand en het recht op rechtsbijstand op nationaal en supranationaal niveau komen aan bod. Vervolgens behandelt Kool conclusies die afgeleid zijn uit uitspraken van de Europese Commissie en het Europese Hof ten aanzien van de plicht voor Lid-Staten om het recht op rechtsbijstand te waarborgen. Tenslotte worden de beperkingsmogelijkheiden van de gefinancierde rechtsbijstand uitgebreid getoetst aan artikel 6 lid 1 EVRM.
Verdieping | Verdiepend artikelseptember 1989AA19890761
P.W.C. Akkermans
Koninklijk besluit (KB) 3 juli 1989, nr. 98.016665, AB 1989, nr. 431 (met nt. PJS) Noot bij een Koninklijk Besluit dat ziet op het toezicht van gemeenten door de Kroon. In de noot wordt dieper in gegaan op mogelijkheid van de regering om corrigerend op te treden ten aanzien van de decentrale overheden. Er wordt onder meer ingegaan op de regeling van het toezicht in de Grondwet en Gemeentewet en het onderscheid tussen preventief en repressief toezicht wordt belicht. Daarnaast wordt er nog in gegaan op de bevoegdheden met betrekking tot buitenlands beleid door gemeenten en de invloed daarop door de regering.
Annotaties en wetgeving | Annotatiemaart 1990AA19900183
J.I. Manenschijn
Democratische rechtsstaten staan wereldwijd onder druk door de groei van antidemocratische partijen. In dit artikel wordt geïllustreerd, aan de hand van constitutionele wijzigingsvoorstellen in het Verenigd Koninkrijk, hoe we democratische rechtsstaten weerbaar kunnen maken tegen constitutioneel misbruik door het verstevigen van de constitutionele verdedigingslinie. De belangrijkste aanbeveling voor Nederland is dat er onderzoek gedaan moet worden naar het invoeren van verschillende constitutionele wijzigingsprocedures, om recht te doen aan de juiste balans tussen flexibiliteit en rigiditeit.
Verdieping | Verdiepend artikeloktober 2023AA20230745
E.H. Hondius
In het kader van het themanummer over de rechter in de trias politica werpt Ewoud Hondius in deze column een blik over de Noordzee en de Atlantische Oceaan.
Opinie | Columnoktober 2020AA20200873
R.H.T. Jansen, T.A. van Polanen, D.B. Sander, P.M. Sijtsma
Bijdragen over de theorie en de praktijk van de machtenscheidingsleer. Achtereenvolgens staan centraal de veranderende rechtsstatelijke context, het veranderende politieke krachtenveld en de veranderende rol van de rechter.
9789493199170 - 24-03-2021