Staats- en bestuursrecht

Resultaat 1729–1740 van de 1934 resultaten wordt getoond

Staatsnoodrecht: balanceren tussen democratie en slagvaardigheid

J. Doomen

Deze bijdrage is gericht op een specifiek onderdeel van de modernisering van het staatsnoodrecht. De centrale vraag is of de separate inwerkingstelling van noodwetgeving in het licht van actuele en toekomstige dreigingen en maatschappelijke ontwikkelingen aanpassing behoeft. In de analyse betrek ik de mogelijkheid van directe ministeriële inzet van separate noodbevoegdheden en de rol van de Staten-Generaal in de besluitvorming omtrent het voortduren van die separate inwerkingstelling van noodwetgeving.

Rode draad | Grenzeloze Grondwetten
oktober 2022
AA20220806

Staatsnoodrecht: kritische kanttekeningen bij het huidige moderniseringsdebat

S. Daniëls

De coronacrisis en het kabinetsvoornemen om het staatsnoodrecht te moderniseren leiden tot een stevig debat over de vraag hoe het staatsnoodrecht eruit moet komen te zien. Dit debat wordt gekleurd door een onjuist begrip van de toepassingscriteria van het staatsnoodrecht, met als mogelijk gevolg dat toekomstige noodwetgeving het staatsnoodrecht complexer maakt. Het zou beter zijn om het staatsnoodrecht overeenkomstig reeds gehanteerde terminologie te harmoniseren, om zodoende tot consistentie en vereenvoudiging te komen.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2022
AA20220778

Staatsrecht in crisistijd

C. Syrier

Post thumbnail ‘Het parlementair stelsel is verkracht’, oordeelde staatsrechtgeleerde Bovend’Eert. Naar mening van Kortmann werd door de gang van zaken rond de kabinetscrisis van december 2006 honderdvijftig jaar staatsrecht in de prullenbak gegooid. Deze ferme uitspraken bleven niet onweersproken. Bij confrontaties zoals die van december 2006, zo betoogde Boon, eist het politieke spelelement een eigen, zelfstandige rol voor zich op. ‘Het Nederlandse staatsrecht biedt voor zo’n rol alle ruimte.’ De kwestie over een generaal pardon voor asielzoekers heeft veel stof doen opwaaien. Daarbij was het niet zelden de demissionaire status van het kabinet die tot controverse leidde. In dit artikel staat de analyse en de beoordeling van de staatsrechtelijke gang van zaken tijdens de kabinetscrisis van december 2006 centraal.

Verdieping | Studentartikel
april 2008
AA20080261

Staatsrecht, ondernemingsrecht en de Einheit der Materie

K.A.M. van Vught

Post thumbnail Onderneming en staat hebben meer gemeen dan op het eerste oog lijkt. Dat geldt ook voor het ondernemingsrecht en het staatsrecht. Beide zijn organisatierecht. Waar kunnen deze rechtsgebieden elkaar vinden?

Opinie | Amuse
juni 2024
AA20240494

Stages door illegale jongeren: een doorbraak?

G.G. Lodder

Post thumbnail Al jarenlang wordt door verschillende partijen geijverd voor het opheffen van het verbod om kinderen zonder rechtmatig verblijf (zgn. ‘illegale kinderen’)in het kader van hun opleiding stage te laten lopen. Eerdere toezeggingen van bewindslieden om stages ook voor deze jongeren mogelijk te maken zijn door de regering weer ingetrokken. Toch zijn er wel enkele hoopvolle ontwikkelingen. Gerrie Lodder schetst het juridisch kader op grond waarvan wordt aangenomen dat het illegale kinderen wettelijk niet is toegestaan om stage te lopen en gaat daarna in op de oplossingen die zijn aangedragen om het stagelopen toch mogelijk te maken en de reactie van de regering hierop.

Opinie | Opiniërend artikel
januari 2013
AA20130022

Starbucks en het sociale geweten van een universiteit

E.H. Hondius

Op één van de in het zuiden gelegen Nederlandse universiteiten werd de komst van een Starbucks met gejubel ontvangen. Maar of de Amerikaanse koffieketen dat enthousiasme verdient, is volgens Ewoud Hondius nog maar de vraag.

Opinie | Column
december 2014
AA20140901

Statia onder curatele

L.J.J. Rogier

Post thumbnail Begin dit jaar werd de Tijdelijke wet taakverwaarlozing Sint Eustatius van kracht. Deze wet strekt tot het treffen van voorzieningen in verband met de grove taakverwaarlozing door het bestuur van dit Caribische eiland dat als openbaar lichaam deel uitmaakt van Nederland. Aanleiding was het advies van een Commissie van Wijzen, die op dit eiland een bestuurslijke chaos en een staat van wetteloosheid aantrof. Er werd een regeringscommissaris aangesteld die de taken van de zittende bestuursorganen overnam. Dit roept staatsrechtelijke vragen op over de autonome positie van Sint Eustatius binnen het Koninkrijk.

Blauwe pagina's | Caribisch recht
januari 2019
AA20190004

Status en Statuut: het Nederlandse opengestelde huwelijk op Aruba – Never the twain shall meet?

M.V. Polak

Hoge Raad 13 april 2007, nr. R05/139HR, ECLI:NL:HR:2007:AZ6095, RvdW 2007, 394 Artikel 40 van het Statuut voor het Koninkrijk brengt mee dat een in Nederland tussen personen van hetzelfde geslacht gesloten huwelijk zonder voorafgaande erkenning, dat wil zeggen zonder conflictenrechtelijke toets en zonder toetsing aan de openbare orde, rechtskracht heeft op de Nederlandse Antillen en Aruba en aldaar in beginsel vatbaar is voor inschrijving of vermelding in de openbare registers.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 2007
AA20070696

Stem zelf. Verleen bewust een volmacht. Of stem niet

W.A.E. Brüheim

Deelnemen aan verkiezingen is belangrijk. Maar wat nu als u daar zelf écht niet toe in staat bent? In Nederland kunt u dan bij volmacht stemmen. Maar internationale verkiezingswaarnemers hebben daarop kritiek. In deze bijdrage legt de auteur uit waarom het écht belangrijk is om aan verkiezingen deel te nemen. Ook wordt ingegaan op de risico’s die aan het stemmen bij volmacht kleven en op wat u kunt doen om te voorkomen dat die risico’s zich verwezenlijken.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
november 2024
AA20240976

Stemmende rechters

J.J.J. Sillen

Post thumbnail

Meervoudige rechterlijke colleges beslissen – net als parlementen - bij meerderheid van stemmen. Anders dan bij parlementaire besluitvorming, wijkt het recht zelden af van de meerderheidsbesluitvormingsregel. De vraag is of besluitvorming bij meerderheid wel zo vanzelfsprekend is voor rechters. Is dat niet zo, dan rijst de vraag of niet vaker van die regel zou moeten worden afgeweken.

Opinie | Amuse
februari 2017
AA20170086

Sterft, gij oude vormen en gedachten! Grondslagen van een responsief bestuursrecht

L. van den Berge

Post thumbnail

Van oudsher is het Nederlandse stelsel van bestuursrechtelijke rechtsbescherming sterk geënt op de klassieke noties van een ondeelbaar algemeen belang en verticale publiekrechtelijke verhoudingen. In een tijd van voortgaande privatisering en fragmentarisering van de publieke ruimte zijn die uitgangspunten steeds verder onder druk komen te staan. Inmiddels lijkt het klassieke stelsel zelfs dusdanig werkelijkheidsvreemd dat het in zijn starre klassieke vorm onhoudbaar is geworden. Pogingen om het vanuit de eigen logica te herzien zijn onbevredigend en deels ook onvruchtbaar gebleken. Daarom is het hoog tijd ook de grondbegrippen van het stelsel zelf kritisch te heroverwegen. Hoe zou eventueel vorm kunnen worden gegeven aan een ‘responsief bestuursrecht’ dat tegemoetkomt aan hedendaagse maatschappelijke behoeften maar tegelijkertijd oog houdt voor de klassiek-rechtsstatelijke beginselen waarop het traditioneel is georiënteerd?

Literatuur | Proefschriftbijdrage
juni 2017
AA20170563

Stoelendansen met de macht: de trias politica in coronatijd

R.H.T. Jansen, T.A. van Polanen, D.B. Sander, P.M. Sijtsma

De trias politica is geen statisch begrip. De verhouding tussen de staatsmachten verschuift al naar gelang de context en het tijdsgewricht. De coronacrisis laat dat goed zien. In de afgelopen periode nam de regering het heft stevig in handen. We moeten er echter voor waken dat door langdurige machtsopeenhoping bij de uitvoerende macht de gezonde rechtsstatelijke verhoudingen zoek dreigen te raken.

Opinie | Redactioneel
oktober 2020
AA20200861

Resultaat 1729–1740 van de 1934 resultaten wordt getoond