Onderwijs

Integriteit geen prioriteit

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail

Op het Leidse ‘dubbele-pettencongres’ heeft Rob van Gestel verdedigd dat er in de rechtswetenschap sprake is van een algeheel gebrek aan belangstelling voor de eigen onafhankelijkheid en onpartijdigheid. In deze bijdrage zet hij zijn gedachten op papier.

Opinie
januari 2022
AA20220030

Internet voor juristen

M. Hertzberger, L. van der Wees

De afgelopen jaren heeft het internet er voor gezorgd dat aan de informatiebehoeften van juristen hoe langer hoe meer tegemoet gekomen kan worden. Er zijn steeds meer bruikbare en betrouwbare elektrotechnische bronnen publiekelijk beschikbaar waardoor het internet een steeds groter potentieel krijgt. Potentieel, want dezelfde technologische ontwikkelingen hebben gezorgd voor een dusdanige toename van beschikbare bronnen van informatie dat de gemiddelde jurist moeite heeft met het zoeken en vinden van bruikbaar materiaal. In dit artikel zullen wij een aantal aspecten vanb het juridisch internetgebruik belichten. Daarbij zullen wij ingaan op het vinden van betrouwbare rechtsbronnen op het web en een methode beschrijven waarmee een systematische zoektocht op het net, in tegenstelling tot at random `browsen´, mogelijk wordt. Ten slotte zullen regels voor citeren van electronische bronnen aan de orde komen.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2001
AA20010642

Je vraagt een kalkoen ook niet wat het kerstmenu moet worden…

Verslag van het congres ‘Dubbele petten in de rechtswetenschap’

J. Bakker, Y.E.M. Cremers

Post thumbnail

Op 24 september 2021 vond in de Oude Sterrenwacht te Leiden het congres ‘Dubbele petten in de rechtswetenschap’ plaats. Dit congres, gezamenlijk georganiseerd door de afdeling belastingrecht van de Universiteit Leiden en het Amsterdam Centre on the Legal Professions and Access to Justice van de Universiteit van Amsterdam, betrof de risico’s en uitdagingen die samenhangen met externe commerciële en financiële belangen in de rechtswetenschap. In dit artikel doen de auteurs verslag van het congres.

Perspectief | Congresverslag
januari 2022
AA20220065

Jos Silvis

M. Samadi, E.F. Verheul

Post thumbnail Ars Aequi sprak met Jos Silvis, voormalig advocaat-generaal bij de Hoge Raad en sinds 2012 rechter bij het EHRM in Straatsburg. Wij vroegen hem naar zijn studie en carrière en vroegen om tips voor rechtenstudenten.

Blauwe pagina's | Bijzondere juridische ervaringen
december 2014
AA20140888

Juridisch onderwijs aan rechtenfaculteit en HEAO

J.A.L. van den Bijtel, H.B.F. Prins

Een samenwerkingsproject tussen de Vrije Universiteit en het Chr. HEAO te Zwolle. In een tweetal artikelen werd in Ars Aequi reeds aandacht besteed aan het samenwerkingsproject tussen de rechtenfaculteit van de Vrije Universiteit en het Chr. HEAO te Zwolle. Dit project, waarin onderzoek is gedaan naar de samenhang tussen het juridisch onderwijs zoals dat wordt gegeven aan de universiteit en de Economisch-Juridische richting (EJ-richting) van het HEAO, ging 1 augustus 1980 van start en is augustus 1982 afgesloten met het uitbrengen van een eindrapport. In dit artikel wordt stilgestaan bij de achtergronden van het project en daarna de hoofdlijnen van het onderzoek en de belangrijkste uitkomsten en aanbevelingen beschrijven.

Onderwijs
december 1982
AA19820719

Juridische informatievaardigheden implementeren: een curriculumuitdaging

B.F. Beljaars

De Nederlandse juridische faculteiten veranderen hun curriculum meestal onder druk van externe factoren, vanwege visitatierapporten, accreditatieprocedures of onderwijsinnovaties die ingegeven zijn door algemeen universiteitsbeleid. De vakken veranderen van semester of leerjaar waardoor ze beter op elkaar aansluiten, soms zijn er inhoudelijke redenen tot wijziging zoals een internationaal perspectief dat zich opdringt. Zelden komen opleidingen tegemoet aan interne curriculaire druk, want dat geeft spanningen in de personele verhoudingen. Leerstoelenbeleid is een heikel punt. Een enkele keer komt de noodzaak tot verandering of aanpassing van het curriculum voort uit zowel externe als interne ontwikkelingen. Juridische informatievaardigheden zijn tot nu toe in het curriculum onderbelicht gebleven. Ze vormen een onderdeel van de academische of juridische vaar digheden, en leiden daardoor een zelfstandig bestaan in de marge. De universitaire bibliotheken, die steeds beter ingespeeld raken op de Information Literacy, digitaliseren en globaliseren steeds sneller. Juridische opleidingen moeten daarom een inhaalslag maken en het juridische curriculum op dit punt nodig herzien.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2007
AA20070816

Juridische masteropleidingen te kust en te keur

H.K. Elzinga

Post thumbnail Willen rechtenstudenten beter worden voorbereid op een onzekere, toekomstige arbeidsmarkt? Of brengt de financiering van universitair onderwijs mee dat juridische faculteiten dingen naar de gunst van de studenten? Hoe kan de toename in aantal en diversiteit van juridische masteropleidingen worden gewaardeerd?

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2019
AA20190080

Juridische vaardigheden in het onderwijs: tijd voor een upgrade?

B.M.J. van Klink

Post thumbnail Hoe moet het juridische vaardighedenonderwijs er in de toekomst uitzien? Is het wenselijk dat de rechtenstudent wordt gevormd tot een T-shaped lawyer die, behalve over juridische kennis, ook beschikt over algemene kennis en vaardigheden? Ter verheldering van de discussie presenteert Van Klink een Vaardighedenkwadrant, waaruit verschillende opties voor de verdere ontwikkeling van het juridische vaardighedenonderwijs volgen.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2020
AA20201080

Juridische Vrouwenstudies: twee-sporenbeleid in Utrecht

J.E. Goldschmidt

Juridische vrouwenstudies is de kinderschoenen ontgroeid en heeft in Utrecht, evenals in veel andere plaatsen, een eigen plaats in het facultaire programma. Het gaat daarbij niet alleen om aparte vakken maar ook om het integreren van vrouw en recht in het totale onderwijs. In het onderzoek staat de samenhang tussen theorie en praktijk centraal. Vrouwenstudies rechten is, kortom, veelzijdig als het recht zelf!

Perspectief | Perspectiefartikel
september 1990
AA19900526

Kleuren, stemmen per sms en trotse verhalen

Verslag van het Landelijk Juridisch Jaarcongres 2014

F.S. Bakker, J. Streefkerk

Recht komt in vele vormen – onderwijsvormen. Al jaren wordt debat gevoerd over wat het beste model is voor juridisch onderwijs. Op verschillende juridische faculteiten buigt men zich over de onderwijsmethoden. Aan de Universiteit Maastricht wordt al jaren gewerkt met het model van Problem Based Learning (PBL), en aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is deze onderwijsvorm vorig jaar ingevoerd. Het Landelijk Juridisch Jaarcongres van 24 januari 2014 leek ons een uitgelezen kans om deze onderwijsvorm nader te verkennen. In deze bijdrage doen wij verslag van dit congres.

Perspectief | Congresverslag
juni 2014
AA20140502

Kopstukken

E.H. Hondius

Studenten zouden meer geconfronteerd moeten worden met tegendraadse meningen, ze krijgen alleen de mening van hun faculteit onder ogen en dat is te beknopt, want De Juiste Visie bestaat niet.

Opinie | Column
juni 2006
AA20060409

Kwaliteitsbeoordeling in het hoger onderwijs

Over het nut en de noodzaak van visitatiecommissies

Ph. Eijlander

Dit artikel behandelt, zoals de titel als zegt, het nut en de noodzaak van visitatiecommissies en hun rapporten.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2005
AA20050765