Vervoerrecht, luchtrecht, zeerecht

december 2017

KwartaalSignaal 145: Vervoerrecht

M. Boon, I. Koning

Maritieme piraterij – een misdrijf met gebreken en uitdagingen

G.K. Sluiter

Post thumbnail Het misdrijf maritieme piraterij – zeeroof – stond tien tot vijftien jaar geleden volop in de belangstelling vanwege vele kapingen door Somalische piraten. Deze bijdrage gaat over de lessen die uit die periode geleerd kunnen worden voor de strafrechtelijke aanpak van piraterij in eventuele toekomstige gevallen. De slotsom is dat zowel het internationale als het nationale strafrechtelijke kader van piraterij verbeterd kunnen worden.

Bijzonder nummer | Recht door zee
juli 2025
AA20250518

Nee hoor, u wilt helemaal niet naar Den Haag…

Over de techniek, het recht en de toekomst van de zelfrijdende auto

J. Lubbers, C.N.J. de Vey Mestdagh

Post thumbnail De techniek van de zelfrijdende auto is al behoorlijk ver ontwikkeld. De eerste proeven op de openbare weg staan op stapel. Als deze techniek veilig blijkt te zijn leveren we dan onze bewegingsvrijheid in? Is er niemand verantwoordelijk voor ongevallen als de computer de auto bestuurt? Eindigen we met een volledig autonoom verkeerssysteem?

Verdieping | Verdiepend artikel
april 2015
AA20150267

Ongedeelde smart!

P. Werdmuller, R. de Winter

In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de nieuw in te voeren van het aansprakelijkheidsrecht van automobilisten in het verkeer waarbij zij altijd voor de volledige schade aansprakelijk zijn indien zij in aanraking komen met andere weggebruikers dan automobilisten.

Opinie | Redactioneel
juli 1996
AA19960483

Proportionele doorbreking van wettelijke limitering bij stilzitten wetgever

W.H. van Boom

Hoge Raad 18 mei 2018, nr. 16/06017, ECLI:NL:HR:2018:729 (X/Allianz Benelux B.V.). Ook wel bekend als gebroken giek.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
maart 2019
AA20190199

Rechtsvraag (188) gecombineerd vervoer

F.A. van Bakelen

Rechtsvraag betreffende het vervoersrecht. In het bijzonder gecombineerd vervoer, vervoer van gevaarlijke stoffen, het retentierecht en het vervoersdocument staan centraal in deze vraag.

Perspectief | Rechtsvraag
juli 1989
AA19890697

Rechtsvraag (200) luchtrecht: vracht en passage

F.A. van Bakelen

Rechtsvraag betreffende het luchtrecht en de aansprakelijkheid luchtvervoerder voor vervoerde goederen en dieren.

Perspectief | Rechtsvraag
december 1990
AA19900991

Rode draad ‘Te land, ter zee en in de lucht’

Een juridische wereldreis

M.T. Beumers, P.H.M. Broere, J.R. Duin, A.M. Overheul, F.Q. van de Pol, P.G.J. Wissink

Post thumbnail

Dit is de inleiding van de Rode draad 2017. Het onderwerp is ‘Te land, ter zee en in de lucht’. Er zijn de laatste decennia bijzondere ontwikkelingen geweest in onze wateren, onder onze voeten en boven onze hoofden: van ruimtereizen tot moderne piraterij en van drijvende steden tot vluchtelingenstromen. Ars Aequi besteedt in deze serie dan ook graag aandacht aan de juridische consequenties van al deze nieuwe ontwikkelingen te land, ter zee en in de lucht.

Rode draad | Te land, ter zee en in de lucht
januari 2017
AA20170058

Ruimtetoerisme: terra incognita

P.M.J. Mendes de Leon

Post thumbnail

Ruimtetoerisme is in ontwikkeling. Er zijn diverse initiatieven genomen, maar geen daarvan heeft tot dusverre tot een commerciële bemande reis naar de ruimte geleid. Zo’n reis spreekt tot de verbeelding en daarom hebben honderden personen zich hiervoor ingeschreven bij ondernemingen die deze reizen aanbieden. Daarbij rijzen juridische vragen, bijvoorbeeld het gebied van toepassing van veiligheidsregels en aansprakelijkheid, die op zijn best gedeeltelijk kunnen worden beantwoord.

Rode draad | Te land, ter zee en in de lucht
januari 2017
AA20170059

Saving lives in the Mediterranean

A legal analysis of Aquarius-like incidents

S. Nicolosi, S. Trevisanut

Post thumbnail While the interception of boats packed with migrants has become a daily routine in the last decade in the Mediterranean region, irregular migration by sea is neither a new nor solely a Mediterranean phenomenon. Nonetheless, the recent case of Aquarius ignited political debates full of hatred and imposed a renewed thorough legal analysis of the phenomenon. In this article, the authors identify the applicable legal regimes, as well as their possible limits, which enables the design of new or alternative approaches to Aquarius-like incidents.

Verdieping | Verdiepend artikel
februari 2019
AA20190121

Sea level rise and international nature conservation law: the case of migratory waterbirds in the Wadden Sea

N. Verbeek

Post thumbnail Future sea level rise (SLR) is in part unavoidable and poses a significant threat to migratory waterbirds in the Wadden Sea. Against this backdrop, this article interrogates the Ramsar Convention and the African-Eurasian Migratory Waterbird Agreement (AEWA) to assess to what extent these nature conservation regimes require and encourage adaptation action that can help migratory waterbirds in the Wadden Sea cope with SLR. The article shows that both regimes indirectly require parties to take SLR adaptation action and contain soft law that can fulfil a supplementary role.

Bijzonder nummer | Recht door zee
juli 2025
AA20250564

Terbeschikkingstelling van zaken door de afzender in het binnenvaartrecht: redelijke plicht?

R.M. Koedood

Met de invoering van boek 8 BW bestaat er voor de afzender van te vervoeren goederen een plicht om de te vervoeren goederen aan de vervoerder terbeschikking te stellen. Deze plicht is neergelegd als een soort garantieplicht.

Bijzonder nummer | Vervoersrecht
mei 1993
AA19930422