Studie, carrière, vaardigheden

De onderzoeksmaster. Wat wil een mens nog meer?

H.E. Bröring

De auteur maakt eerst enkele opmerkingen over de door de Bologna-verklaring ingevoerde, BaMa-structuur in het algemeen om vervolgens de plaats van de onderzoeksmaster hierin aan te geven. Tenslotte eindigend met de doelstellingen en het opleidingsprogramma van deze onderzoeksmaster.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2004
AA20040815

De ontwikkeling van carrière-oriëntaties van rechtenstudenten: over morele dilemma’s en private interest shift

De openbare verdediging van proefschriften: kers op de taart of spelbreker?

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail Mede naar aanleiding van een Tilburgse promotie, waarbij het doctoraat in eerste aanleg werd geweigerd vanwege een beweerdelijk ondermaatse verdediging, wordt hier de rol van de openbare verdediging bij promoties onderzocht. De stelling die wordt verdedigd is dat die verdediging een ceremoniële rol vervult die niet mag leiden tot weigering van het doctoraat nadat de dissertatie door de promotiecommissie is goedgekeurd. Indien universiteiten daarin verandering willen brengen zullen niet alleen de beoordelingscriteria voor de verdediging moeten worden geëxpliciteerd, maar behoren er ook extra eisen aan promotiecommissies gesteld te worden.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2022
AA20220814

De opleiding tot advocaat in Nederland

L. Hanekroot

Onderwijs
oktober 1982
AA19820583

De plaats van zelf werkzaamheid in de rechtenstudie

A.M.W. Lammers-Verdegaal

Verkorting van de studieduur èn minder mankracht: het samenvallen van de inwerkingtreding van de twee-fasenwet met ingrijpende Haagse bezuinigingen treft bijzonder slecht. Het verhogen van de effectiviteit van het onderwijs, zodat studenten de leerdoelen in vier jaar tijd kunnen bereiken, en het gelijktijdig extensiveren van het onderwijs kan in veler ogen onmogelijk worden gecombineerd. De vraag is of véél onderwijs ook goed onderwijs is. Van Kemenade stelt dat hij sceptisch is over de oorzakelijke samenhang tussen de onderwijskundige effectiviteit in het algemeen en de onderwijsdichtheid. Waarop baseert hij deze stelling? Zowel de in het geding zijnde effectiviteit als de efficiency van het onderwijs zijn een afgeleide van de gehanteerde onderwijsvorm. Naar de verschillen tussen de diverse onderwijsmethoden (didactische werkvormen) is veel empirisch onderzoek gedaan. Aan enkele belangrijke onderzoeksresultaten wordt in het navolgende aandacht besteed. In het bijzonder wordt bezien wat de implicaties zijn van het invoeren van meer zelfwerkzaamheid van studenten in het studieprogramma.

Onderwijs
juni 1982
AA19820288

De probleemgestuurde onderwijsbenadering van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid te Maastricht

M.P.J. van den Broek, J.H.C. Moust, A. Swaans

Probleemgestuurd onderwijs is een tamelijk recent ontwikkelde methode in het Nederlands onderwijsbestel. In 1974 startte de faculteit der geneeskunde met deze nieuwe onderwijsbenadering, die zij ontleende aan de medische faculteit van de McMaster University, gevestigd te Hamilton, Canada. Inmiddels is aan alle faculteiten van de Rijksuniversiteit Limburg dit onderwijssysteem de gebruikte onderwijsmethodiek. Probleemgestuurd onderwijs bestaat uit vier componenten: thematisch onderwijs, werken in kleine groepen aan taken, grote nadruk op vaardigheidsonderwijs en attitudevorming en voortgangstoetsing. In dit artikel worden alleen de eerste twee bouwstenen: thematisch onderwijs en werken in kleine groepen aan taken, besproken. We zullen het laatste bestanddeel verder aanduiden als probleemgestuurd leren.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 1995
AA19950942

De RAIO-opleiding: van A tot E

J. van Hees

Rechter en officier van justitie zijn naast advocaat en notaris traditioneel juridische beroepen. Vele afgestudeerden solliciteren bij de Minister van Justitie naar een plaats binnen de raio-opleiding, dien hen uiteindelijk in staat zal stellen het vak van rechter of officier van justitie uit te oefenen. Hoe word je raio? Wat doet een raio eigenlijk? Hoe wordt een raio begeleid tijdens zijn opleiding? En, ben je als raio gegarandeerd van een baan in de magistratuur? In het onderstaande zal, in de vorm van een verslag van een bezoek aan arrondisementsparket Breda waar gesproken is met hoofdzakelijk staande magistraten die de raio-opleiding hebben gevogld en verschillende raio`s., getracht worden antwoord te geven op deze vragen. Tevens zal kort worden ingegaan op de (mogelijk) toekomstige vernieuwing van de selectieprocedure.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 1999
AA19990733

De raio: een schaap met vijf poten? Nee, geen schaap!

L.A.M. van Dijke

Post thumbnail "In 2020 bent u rechter of officier van justitie. U hebt dan net de raio-opleiding afgerond. Waarom bent u daarvoor geselecteerd? Welke eisen worden aan u gesteld? Vragen die u zelf moet beantwoorden, vragen die ook de omgeving aan u stelt. Kernwoorden: robuust en pit! Dat bent u, dan hebt u … en nog meer. Lees waarom."

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2010
AA20100897

De rechtenopleiding aan de Open Universiteit

A.F.M. Dorresteijn

Artikel over het rechtenonderwijs aan de Vrije Universiteit waarbij ook de nieuwe ICT-technieken aan de orde komen.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1998
AA19980279

De rechtenstudie in de Verenigde Staten

E.H. Hondius

In dit artikel bespreekt Hondius hoe het is om te studeren aan de Amerikaanse Louisiana State University te Baton Rouge. Hondius schetst het klimaat op de universiteit en het gebied waar het ligt.

Verdieping | Studentartikel
september 2008
AA20080669

De rechter als kwaliteitsbewaker van de advocatuur?

M.T. Beumers, F.Q. van de Pol

Een rechter bevindt zich in een unieke maar precaire positie om slecht presterende advocaten te signaleren. In het algemeen is het aan te moedigen dat rechters deze advocaten onder de aandacht brengen. De meest geëigende weg daarvoor is, volgens ons, een informele melding bij de president van de rechtbank of het hof. Bovenal is echter openheid en discussie over de signaleringsfunctie van rechters gewenst.

Opinie | Redactioneel
mei 2017
AA20170359

De rechter tussen straattaal en jargon: op weg naar begrijpelijke uitspraken

D.A. Verburg

Rechters en juridisch medewerkers werken aan begrijpelijkheid van uitspraken, maar toch valt er nog veel werk te verrichten. Dat is ook nodig, want modern gezag hangt sterk af van begrijpelijkheid. Daarom deze bespreking van de drie belangrijkste problemen en praktische oplossingen daarvoor.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 2018
AA20180169