Strafrecht en criminologie

Resultaat 397–408 van de 1212 resultaten wordt getoond

Het ontwerp wetsvoorstel computercriminaliteit III

M.E. Buwalda, N.J.M. Kwakman

Post thumbnail De samenleving wordt steeds vaker geconfronteerd met ernstige vormen van computercriminaliteit. Dat vraagt om nieuwe, speciaal daarop toegesneden, straf(proces)rechtelijke instrumenten. Daartoe worden in het ontwerp wetsvoorstel Computercriminaliteit III verstrekkende bevoegdheden toegekend aan politie en justitie. De vraag is of een doelmatige bestrijding van ernstige computercriminaliteit de daarmee gepaard gaande inbreuken op fundamentele rechten, zoals het nemo tenetur-beginsel, voldoende rechtvaardigt.

Verdieping | Verdiepend artikel
januari 2014
AA20140009

Het Openbaar Ministerie en de strafbeschikking. De voortdurende ontlasting van de rechtspraak

M. Otte

Sinds het Openbaar Ministerie zelfstandig straffen kan opleggen is er kritiek op de kwaliteit van de zogeheten strafbeschikking. De officier van justitie zou te schielijk straffen, zonder voldoende bewijsmiddelen en zonder dat de verdachte voldoende rechtsbijstand heeft. Ook keert de vraag steeds terug of toch niet beter de strafrechter deze zaken kan afdoen. In deze bijdrage bespreek ik een deel van deze kritiek en schets ik een ander perspectief.

Opinie | Opiniërend artikel
maart 2019
AA20190182

Het optreden tegen seksueel misbruik door kerkelijke ambtsdragers

T. van Kooten, J.W. Sap

In dit artikel willen de auteurs aan de hand van kerkordes bij enkele protestantse kerken in Nederland nagan wat omtrent seksueel misbruik door kerkelijke ambtsdragers door deze kerken geregeld is.

Opinie | Opiniërend artikel
november 2002
AA20020813

Het Pikmeerarrest en zijn gevolgen

Th.A. de Roos

Hoge Raad 23 april 1996, nr. 102100E, ECLI:NL:HR:1996:ZD0429, NJ 1996, 513 m.nt. 't H., DD 96.279. Ook bekend als Pikmeerarrest. In dit arrest van de Hoge Raad is bepaald dat waar de feitelijk leidinggevers en opdrachtgevers van een gemeente bij de uitoefening van een aan haar opgedragen wettelijk taak net als de gemeente gevrijwaard zijn van strafrechtelijke vervolging indien zij in de uitoefening van voornoemde taak een strafbaar feit plegen.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
april 1997
AA19970226

Het proces Balthazar Gerards (1584)

G. Donker, S. Faber

In dit artikel bij de Rode draad 'Historische rechtszaken' wordt ingegaan op de rechtszaak ter veroordeling van de moordenaar van de vader des vaderlands, Balthazar Gerards. De moord op Willem van Oranje wordt vergeleken met de moord op Pim Foruyn.

Overig | Rode draad | Historische rechtszaken
juni 2003
AA20030417

Het proces Eichmann (1961)

G.A.M. Strijards

In deze bijdrage wordt een parallel getrokken tussen het historische proces Eichmann en het proces Milosevic, dat nog niet tot de geschiedenis behoort, maar ongetwijfeld geschiedenis gaat maken. In het bijzonder gaat het om de vraag naar de rechtmatigheid van extraterritoriale rechtsmachtuitoefening achteraf. Staat het legaliteitsbeginsel dat toe? Kan een internationaal strafrechtelijk proces eigenlijk wel gedepolitiseerd worden? Een vergelijking van de proceshouding van twee officials die weten dat ze zullen ‘hangen’. Twee procedures met internationaal-strafrechtelijke aspecten, die kunnen gelden als polaire ijkpunten, waaraan de ontwikkeling van het volkenrecht gedemonstreerd kan worden.

Overig | Rode draad | Historische rechtszaken
oktober 2003
AA20030749

Het raadplegen van genealogische DNA-profielen in niet door de overheid beheerde databanken

D.A.G. van Toor

Post thumbnail In de Verenigde Staten van Amerika zijn in spraakmakende cold cases verdachten geïdentificeerd doordat de autoriteiten een genealogisch DNA-profiel hebben gebruikt. Door het genealogische DNA-profiel van de verdachte in commerciële databanken (zoals GEDmatch) te uploaden, kunnen familieleden worden gevonden van de donor die op de plaats delict lichaamsmateriaal heeft achtergelaten. In deze bijdrage wordt de vraag beantwoord of deze werkwijze naar Nederlands recht toelaatbaar zou zijn. Artikel gelezen en nu oren naar meer? De moordmysterie-podcasts die in dit artikel genoemd worden hebben we voor je verzameld op: arsaequi.nl/juridische-podcasts


Advertorial

Pak de regie. Word Officier van Justitie.

Van winkeldiefstal tot moord. Van belastingontduiking tot terrorisme. Als Officier van Justitie heb je de regie over de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Je bent vanaf de eerste melding bij de zaak betrokken en heb je de regie over het opsporingsonderzoek, de dossiervorming, de afdoeningsbeslissing, het contact met de slachtoffers tot aan de inhoudelijke behandeling op zitting. Samen met onze ketenpartners bepaal je de strategie en neem je beslissingen die ertoe doen in het leven van anderen. Daarbij navigeer je op je gevoel voor rechtvaardigheid en je morele kompas. We vroegen enkele officieren wat voor dilemma’s je in je dagelijkse werk zoal tegenkomt, welke afwegingen je maakt en welke koers je daarmee uitzet. Wat doe je als je een ambtsmelding van het AIVD krijgt over een op handen zijnde terreuraanslag? Wat als een verdachte van bedreiging met vuurwapen plotseling spijt krijgt? En hoe ga je om met een groepje jongeren dat in gevecht raakt met twee, kennelijk homoseksuele, mannen en een daarvan ernstig mishandelt? Lees de verhalen en bepaal of jij een van onze nieuwe officieren wilt worden. We nodigen je van harte uit om te solliciteren! Naar de verhalen: Niet afwachten maar ingrijpen Niet zitten maar zwoegen Geen spreekrecht maar mediation

Verdieping | Verdiepend artikel
april 2020
AA20200359

Het recht getuigen in strafzaken te ondervragen anno 2017

B. de Wilde

Post thumbnail

De verdediging in een strafzaak heeft het recht getuigen te ondervragen. Dit recht kan echter niet altijd effectief worden uitgeoefend. Wanneer dat niet mogelijk is geweest, leidt het gebruik van de getuigenverklaring voor het bewijs mogelijk tot schending van het ondervragingsrecht. In dit artikel wordt beschreven op welke manier kan worden bepaald of dat het geval is.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2017
AA20170777

Het rechterlijk gebieds- of contactverbod

P.W.S. Boer

Op 1 april 2012 is de Wet rechterlijk gebieds- of contactverbod  in werking getreden. Deze wet geeft de strafrechter de mogelijkheid om in zijn vonnis een gebiedsverbod, contactverbod of meldplicht op te leggen aan de veroordeelde. In deze bijdrage worden de hoofdlijnen van de wet besproken. Daarbij wordt onder meer ingegaan op de reikwijdte van de vrijheidsbeperkingen, de vervangende hechtenis die volgt op overtreding van de maatregel, de mogelijkheid van schadevergoeding en de verhouding tussen de vrijheidsbeperkende maatregel en andere vrijheidsbeperkende interventies. Tot slot wordt stilgestaan bij de verwachte toepassing in de praktijk en de toegezegde wetsevaluatie.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
september 2012
AA20120665

Het rechtsbelangenconcept: een multifunctioneel instrument in het strafrecht

Het Schadefonds Geweldsmisdrijven

D. Jalink

13 jaar geleden, is de wet in werking getreden waarbij het Schadefonds Geweldsmisdrijven is ingesteld. Het is nog steeds een voorlopige regeling. Het lijkt inmiddels tijd voor een definitieve regeling. De betreffende voorstellen, gedaan door de commissie Terwee zullen in dit artikel kort worden weergegeven en besproken, voorafgegaan door een overzicht van de wettelijke regeling, de rechtsgrond, de uitvoering daarvan en de bij het Schadefonds gevolgde procedure, en enkele cijfers.

Opinie | Column | Overig | Rode draad | Slachtoffers van delicten
februari 1989
AA19890110

Het slachtoffer en de afgedwongen verschijning van de verdachte

Resultaat 397–408 van de 1212 resultaten wordt getoond