Staatsrecht / constitutioneel recht

Resultaat 349–360 van de 408 resultaten wordt getoond

Sluiting koffieshop

C.A.J.M. Kortmann

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 15 januari 2001, ECLI:NL:RVS:2001:AA9718, nr. 200002818/1, AB 2001, 71, m.nt. J.G. Brouwer/A.E. Schilder In deze noot bij deze uitspraak wordt ingegaan op het ambt van burgemeester, de vervulling daarvan en de bevoegdheden.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 2001
AA20010468

Sociaal-wetenschappelijke criteria in een juridische uitspraak

P.W.C. Akkermans

Afdeling geschillen van bestuur van de Raad van State (AGRvS) 10 november 1992, ECLI:NL:RVS:1992:AN2883, (dr. Wijtzes, mrs. Drop en H.G.C. Polak), nr. 1992-11-10/AB_46411, AB 1993, nr. 88 met nt. BJvdN. Uitspraak van de Afdeling geschillen van bestuur van de Raad van State en daarbij behorende noot die betrekking heeft op de vrijheid van onderwijs die gegarandeerd is in de Grondwet (art. 23). De Afdeling komt tot het oordeel dat er i.c. voor een evangelische school geen ruimte bestaat in Soest nu er daarvoor geen eendrachtige achterban is en de richting van het evangelisch onderwijs zich niet voldoende onderscheidt van ander bijzonder onderwijs. In de noot wordt dieper ingegaan op het begrip 'richting' in het onderwijs.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juli 1993
AA19930580

Spreekrecht in het geding

M. Geerdink, E. de Zwaan

Om de betrokkenheid met de Europese Unie te vergroten heeft de tweede kamer besloten om aan leden van het Europees Parlement een beperkt spreekrecht toe te kennen. Auteurs betwijfelen echter of dit grondwettelijk geen problemen oplevert.

Opinie | Redactioneel
september 1999
AA19990607

Spreken is zilver, maar wie bepaalt wanneer zwijgen goud is?

Over de vraag of de parlementaire immuniteit voor volksvertegenwoordigers moet worden uitgebreid

R. Nehmelman

Post thumbnail Tot voor kort genoot artikel 71 Grondwet een slapend bestaan. Deze bepaling garandeert dat iedereen die deelneemt aan het parlementaire debat in één van de Kamers van de Staten-Generaal, niet in rechte kan worden vervolgd of aangesproken over hetgeen hij of zij heeft gezegd of geschreven ten behoeve van dat debat. Door de vervolging van het Tweede Kamerlid Geert Wilders is de vraag weer actueel geworden of het leerstuk van de parlementaire immuniteit, zoals dat in Nederland grondwettelijk is vastgelegd, nog wel voldoet. In deze opiniërende bijdrage staat de vraag dan ook centraal of de parlementaire immuniteit voor volksvertegenwoordigers moet worden uitgebreid.

Opinie | Opiniërend artikel
mei 2011
AA20110355

Staatscommissie-Thomassen: de Grondwet als gereedschapskist voor de rechter

A.C.M. Meuwese

Post thumbnail Wij hebben in Nederland een lange traditie om mogelijke grondwetswijzigingen te laten voorbereiden door een staatscommissie. Sinds 1917 lijkt het een bijkomende traditie te worden dat de adviezen van deze staatscommissies niet of nauwelijks worden opgevolgd. Nu het in staatsrechtelijke kringen vurig geanticipeerde rapport van de Staatscommissie-Thomassen met slechts één maand vertraging op 11 november 2010 gepresenteerd is, rijst de vraag hoe het de aanbevelingen ditmaal zal vergaan.

Verdieping | Verdiepend artikel
april 2011
AA20110291

Staatsnoodrecht: balanceren tussen democratie en slagvaardigheid

J. Doomen

Deze bijdrage is gericht op een specifiek onderdeel van de modernisering van het staatsnoodrecht. De centrale vraag is of de separate inwerkingstelling van noodwetgeving in het licht van actuele en toekomstige dreigingen en maatschappelijke ontwikkelingen aanpassing behoeft. In de analyse betrek ik de mogelijkheid van directe ministeriële inzet van separate noodbevoegdheden en de rol van de Staten-Generaal in de besluitvorming omtrent het voortduren van die separate inwerkingstelling van noodwetgeving.

Rode draad | Grenzeloze Grondwetten
oktober 2022
AA20220806

Staatsnoodrecht: kritische kanttekeningen bij het huidige moderniseringsdebat

S. Daniëls

De coronacrisis en het kabinetsvoornemen om het staatsnoodrecht te moderniseren leiden tot een stevig debat over de vraag hoe het staatsnoodrecht eruit moet komen te zien. Dit debat wordt gekleurd door een onjuist begrip van de toepassingscriteria van het staatsnoodrecht, met als mogelijk gevolg dat toekomstige noodwetgeving het staatsnoodrecht complexer maakt. Het zou beter zijn om het staatsnoodrecht overeenkomstig reeds gehanteerde terminologie te harmoniseren, om zodoende tot consistentie en vereenvoudiging te komen.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2022
AA20220778

Staatsrecht, ondernemingsrecht en de Einheit der Materie

K.A.M. van Vught

Post thumbnail Onderneming en staat hebben meer gemeen dan op het eerste oog lijkt. Dat geldt ook voor het ondernemingsrecht en het staatsrecht. Beide zijn organisatierecht. Waar kunnen deze rechtsgebieden elkaar vinden?

Opinie | Amuse
juni 2024
AA20240494

Stem zelf. Verleen bewust een volmacht. Of stem niet

W.A.E. Brüheim

Deelnemen aan verkiezingen is belangrijk. Maar wat nu als u daar zelf écht niet toe in staat bent? In Nederland kunt u dan bij volmacht stemmen. Maar internationale verkiezingswaarnemers hebben daarop kritiek. In deze bijdrage legt de auteur uit waarom het écht belangrijk is om aan verkiezingen deel te nemen. Ook wordt ingegaan op de risico’s die aan het stemmen bij volmacht kleven en op wat u kunt doen om te voorkomen dat die risico’s zich verwezenlijken.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
november 2024
AA20240976

Stemmende rechters

J.J.J. Sillen

Post thumbnail

Meervoudige rechterlijke colleges beslissen – net als parlementen - bij meerderheid van stemmen. Anders dan bij parlementaire besluitvorming, wijkt het recht zelden af van de meerderheidsbesluitvormingsregel. De vraag is of besluitvorming bij meerderheid wel zo vanzelfsprekend is voor rechters. Is dat niet zo, dan rijst de vraag of niet vaker van die regel zou moeten worden afgeweken.

Opinie | Amuse
februari 2017
AA20170086

Stoelendansen met de macht: de trias politica in coronatijd

R.H.T. Jansen, T.A. van Polanen, D.B. Sander, P.M. Sijtsma

De trias politica is geen statisch begrip. De verhouding tussen de staatsmachten verschuift al naar gelang de context en het tijdsgewricht. De coronacrisis laat dat goed zien. In de afgelopen periode nam de regering het heft stevig in handen. We moeten er echter voor waken dat door langdurige machtsopeenhoping bij de uitvoerende macht de gezonde rechtsstatelijke verhoudingen zoek dreigen te raken.

Opinie | Redactioneel
oktober 2020
AA20200861

Straffeloos schimpen in de Staten

R.J.B. Schutgens

Hoge Raad 17 juni 2011, nr. 10/03626, ECLI:NL:HR:2011:BQ2302, LJN: BQ2302, NJ 2011, 450, AB 2012, 78

Annotaties en wetgeving | Annotatie
december 2012
AA20120928

Resultaat 349–360 van de 408 resultaten wordt getoond