Staatsrecht / constitutioneel recht

Resultaat 109–120 van de 408 resultaten wordt getoond

Een preambule: Splijtzwam of gemeenplaats

R.J.B. Schutgens, J.J.J. Sillen

In dit tweeluik komt de wenselijkheid van een door de Nationale Conventie voorgestelde preambule bij de Grondwet aan de orde. Schutgens en Sillen oordelen dat dit niet nodig is om verschillende redenen, bijvoorbeeld het feit dat de samenbinding van burgers door de Grondwet vergroot wordt, zich niet zal verwezenlijken omdat de Grondwet nauwelijks zaken regelt die tussen burgers onderling spelen.

Opinie | Opiniërend artikel
oktober 2008
AA20080715

Een wonderlijke aanbeveling

C.A.J.M. Kortmann

Nationale Ombudsman 25 april 2008, nr. 2008/05 Prof. mr. C.A.J.M. Kortmann annoteert een uitspraak van de Nationale Ombudsman waarin de Nationale Ombudsman oordeelt dat de uitlatingen van een gedeputeerde in een openbare vergadering voor een gewezen lid van Gedeputeerde staten grievend kan zijn maar waartegen een burger volgens de Nationale Ombudsman niet zo veel kan doen als gevolg van de immuniteit van het lid van het provinciebestuur.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 2008
AA20080632

Europese invloed op het budgetrecht

Post thumbnail

Drie belangrijke nationale spelers bij de uitoefening van het budgetrecht hebben recentelijk onderzoek gedaan naar de spanning tussen dit recht en Europese integratie. Hoewel het onderwerp van de verschillende rapporten in grote lijnen overeenkomt, lopen de conclusies nogal uiteen. Deze bijdrage brengt de verschillen en de oorzaken daarvan in kaart.

Opinie | Amuse
februari 2015
AA20150090

Evangelisatie in Ede: eerbied voor grondrechten?

A.J. Akkermans

Afdeling rechtspraak van de Raad van State (ARRvS) 6 augustus 1991 (mr. Blaauw wnd.), nr. S03.91.2465, AB 1992, nr. 52 (met nt. P.J. Boon) In deze uitspraak van de Afdeling rechtspraak Raad van State wordt ingegaan op het niet verlenen van een vergunning voor een bepaald gedeelte van een evangelisatiecampagne in Ede. De Afdeling overweegt dat daar er een grondrecht in het geding is, er zorgvuldig door het bestuursorgaan dient te worden afgewogen of het niet verlenen van de vergunning niet een al te zware belemmering van het uitoefenen van dit grondrecht is. De Afdeling oordeelt dat dit niet het geval is en dat het gevaar voor de openbare orde zwaarder weegt dan het uitoefenen van het voornoemde grondrecht. In de noot wordt ingegaan op het feit dat het grondrecht niet benoemd wordt en of er grondrechten zijn die voorgaan op andere grondrechten.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 1992
AA19920610

Financiering van politieke partijen: tussen private vrijheid en publieke normen

J.L.W. Broeksteeg

Post thumbnail Politieke partijen moeten enerzijds over voldoende finan­ciële middelen beschikken om hun taken te kunnen vervullen, anderzijds mogen zij niet al te afhankelijk worden van de overheid. Het is daarom jammer dat het kabinet politieke partijen wil subsidiëren op grond van zetel- in plaats van ledenaantal, maar ook dat het lokale partijen niet wil subsidiëren.

Blauwe pagina's | Recht en politiek
maart 2020
AA20200228

Follow the money 2.0

De herziening van de Wet financiering politieke partijen

L.S.A. Trapman

Post thumbnail

De in 2013 ingevoerde Wet financiering politieke partijen verplicht partijen onder andere om transparantie te betrachten over ontvangen donaties. Nu staat een wetswijziging op stapel, die de regels op verschillende punten aanscherpt. Het wetsvoorstel laat daarbij echter helaas een aantal kansen liggen.

Verdieping | Verdiepend artikel
januari 2022
AA20220021

Follow the money Een verkennende analyse van het wetsvoorstel financiering politieke partijen

Een verkennende analyse van het wetsvoorstel financiering politieke partijen

R. Nehmelman

Post thumbnail Binnenkort zal ook in Nederland een wettelijke regeling gelden die landelijke politieke partijen verplicht inzage te geven in hun financiën. De kiezer kan dan onder andere zien wie substantiële bedragen doneert aan Nederlandse politieke partijen. De nieuwe wettelijke regeling heeft een lange voorgeschiedenis en is onder druk van de Raad van Europa uiteindelijk tot stand gekomen. Hoewel de regeling grotendeels valt toe te juichen, is een aantal essentiële kanttekeningen te plaatsen dat de achilleshiel kan betekenen na de inwerkingtreding van de nieuwe Wet financiering politieke partijen.

Opinie | Opiniërend artikel
oktober 2012
AA20120703

Gay marriage is about to win

K.H.P. Bovend'Eerdt, R. de Graaff

Het Amerikaanse Hooggerechtshof kan niet langer stilzwijgen over de grondwettelijkheid van een verbod op het homohuwelijk. Begin november 2014 besliste een federal appeals court, in tegenstelling tot andere lagere federale rechters, dat de keuze voor of tegen het homohuwelijk door de statelijke wetgever moet worden gemaakt. Deze verdeeldheid maakt een inhoudelijk oordeel van het Hooggerechtshof noodzakelijk. Gezien de door het Hooggerechtshof gekozen strategie is het ondenkbaar dat de maatschappelijke ontwikkeling alsnog een halt wordt toegeroepen.

Opinie | Redactioneel
januari 2015
AA20150003

Gedwongen anticonceptie bij verstandelijk gehandicapten. Een nieuwe maatregel van kinderbescherming?

P. Vlaardingerbroek

In deze bijdrage wordt stil gestaan bij de lastige vraag hoe men dient om te gaan met verstandelijk gehandicapte personen met een kinderwens of met mensen die al eerder kinderen hebben gehad en waarbij gebleken is dat zij aantoonbaar niet in staat zijn om goed voor die kinderen te zorgen en hen de kinderen ontnomen zijn via een ontheffings- of ontzettingsmaatregel of als zij een eerder kind gedood hebben. Betoogd wordt dat in die discussie het belang van het (ook toekomstige) kind boven het belang van de aspirant-ouders dient te worden gesteld en dat het belangrijk is dat een publieke discussie ontstaat over de anticonceptiemaatregel als een vorm van een (preventieve) kinderbeschermingsmaatregel.

Verdieping | Verdiepend artikel
juli 2007
AA20070589

Gedwongen toezicht pedofiel?

R.J.B. Schutgens

Rechtbank Midden-Nederland 6 november 2013, nr. C/16/353395 / KG ZA 13-725, ECLI:NL:RBMNL:2013:5494 (Gemeente Veenendaal/X)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
mei 2014
AA20140369

Geeft Nederland juiste toepassing aan de beschermingsclausule bij het waarborgen van de vrijheid van godsdienst?

J. Bos

Nederlandse rechters en bestuursorganen lijken zich nauwelijks rekenschap te geven van de zogenaamde most-favoured-individual clause in mensenrechtenverdragen. Tot de toepassing van deze clausule zijn de Nederlandse rechters en bestuursorganen echter wel verplicht. In dit artikel wordt onderzocht of deze nalatigheid tot gevolg heeft dat de bescherming van de godsdienstvrijheid in Nederland onder de maat is.

Verdieping | Studentartikel
oktober 2007
AA20070727

Geen ‘demonische hypnoseshows’ in de gemeentelijke schouwburg van Rijssen: en de vrijheid van meningsuiting dan?

R. Neerhof

In dit artikel wordt ingegaan op de beperking van de vrijheid van meningsuiting bij het verbieden van een hypnoseshow. Zie ook: HR 26 april 1996, NJ 1996, 728

Opinie | Amuse
september 2003
AA20030603

Resultaat 109–120 van de 408 resultaten wordt getoond