Resultaat 37–48 van de 1919 resultaten wordt getoond
A. van Veen
Sinds 1848 is de formele wetsprocedure globaal hetzelfde gebleven. Steeds luider klinkt de kritiek dat dit wetgevingsmechanisme van 'regering en Staten-Generaal gezamenlijk' traag en inefficiënt zou zijn. Eind 1992 bracht de Commissie-Kortmann een uitgebreid rapport uit over de formele wetsprocedure. In dit artikel volgt een bespreking van dit rapport.
Annotaties en wetgeving | Wetgevingjuli 1993AA19930563
B.E.M. Hertoghs, M. Klompers
In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de onafhankelijkheid van de advocaat ten opzichte van de staat om op die manier goed zijn beroep uit te kunnen oefenen. De redacteuren constateren dat er in verschillende landen, waaronder China en Zimbabwe, nog steeds onvoldoende waarborgen zijn om hun taken als advocaat in voldoende onafhankelijkheid uit te oefenen.
Opinie | Redactioneeldecember 2008AA20080855
R.R. ter Kuile
In veel landen worden advocaten bij uitoefening van hun beroep op allerlei manieren door de overheid belaagd, vaak omdat zij optreden als advocaat van politieke tegenstanders van de machthebbers. Dit artikel gaat in op geldende internationale regels met betrekking tot de onafhankelijkheid van de advocaten alsmede enkele voorbeelden uit de praktijk en de rol van de Nederlandse Stichting Advocaten voor Advocaten.
Verdieping | Verdiepend artikelapril 1998AA19980282
Th.G. Drupsteen
Afdeling rechtspraak Raad van State (ARRvS) 11 februari 1993 (mr. De Vries), ECLI:NL:RVS:1993:AH4074, nrs. S03924484 en S03930088, AB 1993, 247 m.nt. PvB, Gem.stem 1993 (6962) p. 178 met begeleidend artikel J.M.H.F. Teunissen. Uitspraak van de Afdeling rechtspraak van de Raad van State waarin het nieuwe recht inzake de Woningwet en daarmee samenhangende besluiten en verordeningen naar voren komt. In de noot wordt ingegaan op het nieuwe wettelijke stelsel van de Woningwet en daarmee samenhangende regelgeving.
Annotaties en wetgeving | Annotatiedecember 1993AA19930872
R.J.B. Schutgens, E.G.A. van der Werf
Annotaties en wetgeving | Annotatienovember 2017AA20170928
B.I. Bethlehem, D.J.W. Jongsma
Wie heeft het primaat bij de beoordeling van een motie in de kamer? De Tweede Kamer of de minister.
Opinie | Redactioneelfebruari 2007AA20070113
A.H.J. Swart
Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) 24 april 1990, ECLI:NL:XX:1990:AD5851 (Kruslin & Huvig) Arrest van het EHRM over het afluisteren van telefoons in een strafrechtelijke procedure in Frankrijk waarbij het de volgende algemene regel formuleert: Het afluisteren of op andere wijze onderscheppen van telefoongesprekken vormt een ernstige inmenging in het privéleven en dient daarom met bijzondere nauwkeurigheid in het nationale recht geregeld te zijn. Het is van essentieel belang dat deze regels duidelijk en gedetailleerd zijn en in hun toepassing voor de burger voorzienbaar, in het bijzonder nu de beschikbare technologie steeds verfijnder wordt. Het Franse strafprocesrecht voldoet niet aan deze eisen. Het biedt onvoldoende waarborgen tegen misbruik. Ontbrekende regelingen met betrekking tot gevallen waarin afgeluisterd mag worden, de duur van het afluisteren, het bewaren van opnamen met het oog op beoordeling door de rechter en de verdediging, het wissen of vernietigen daarvan.
Annotaties en wetgeving | Annotatiefebruari 1991AA19910160
L.S. Braaksma, K.J. de Graaf, M.M. Roggenkamp
Nederland wil af van kolencentrales vanwege de grote bijdrage die zij leveren aan de Nederlandse CO2-uitstoot. Het wetsvoorstel Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie ligt bij de Tweede Kamer en moet voor de uitfasering van kolen een juridische basis bieden. In dit artikel bespreken we de voor de kolencentrales toepasselijke reguleringskaders en gaan we in op de vraag in hoeverre de overheid juridische mogelijkheden heeft om elektriciteitsproductie met behulp van kolen te verbieden ten koste van de bestaande rechten van de exploitanten.
Verdieping | Verdiepend artikeljuni 2019AA20190449
H.G. Hoogers
Blauwe pagina's | Ode aan de schakelbepalingenfebruari 2017AA20170084
W.J. Veraart
In dit artikel wordt de erosie bij mensenrechten door het vele gebruik ervan op drie niveaus beschreven. Er wordt ingegaan op mensenrechten in politiek taalgebruik, oorlogssituaties en als middel om sociale ongelijkheid aan te pakken. In dit artikel wordt daarbij ook ingegaan op de oorspronkelijke betekenis van het UVRM.
Verdieping | Studentartikeldecember 2008AA20080878
H. Botter
Herman van Veen zei ooit dat eend Alfred J. Kwak een rolmodel is als het gaat om de strijd tegen onrecht. Hij reageerde volgens Hugo Botter inderdaad correct op discriminatie, armoede en walvisvaart, maar sloeg met zijn reactie op een onteigening toch echt de plank mis.
Perspectief | Columnmaart 2024AA20240266
F.G. van Dam, A. Meijer
Deze wetseditie bevat de Algemene wet bestuursrecht en de voor het bestuursprocesrecht relevante wet- en regelgeving zoals deze geldt op 1 juli 2024.
9789493333253 - 15-08-2024