Staats- en bestuursrecht

Resultaat 1477–1488 van de 1912 resultaten wordt getoond

Onze rechtsstaat op de schaal van erg

N. Doornbos

Post thumbnail

Er wordt heel wat geklaagd over de staat van de rechtsstaat. Maar hoe erg is het daarmee nou eigenlijk gesteld? Dat hangt af van welk rechtsstaatbegrip als uitgangspunt wordt genomen. De auteur pleit ervoor om discussies over de rechtsstaat te beperken tot de kern van het rechtsstaatbegrip, zodat de – terecht geuite – kritiek ook in de toekomst gehoord wordt.

Opinie | Opiniërend artikel
februari 2015
AA20150106

Ook bouwtechnische veiligheid kent Europeesrechtelijke grenzen

Over geharmoniseerde normen in het licht van de Europese Machinerichtlijn

A.G.A. Nijmeijer

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 17 april 2013, ECLI:NL:RVS:2013:BZ7904, LJN: BZ7904, nr. 201109374/1/A1 (Prorail)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 2013
AA20130477

Oordeelsvorming in de administratie

W.E. Haak

In de rubriek `recht in zicht´ wordt door een oud-redacteur teruggekeken op zijn of haar artikel dat deze redacteur destijds schreef en wat de uitwerkingen van het artikel waren.Door Haak wordt geschreven over zijn artikel waarin hij verslag doet van een betoog van Poelje op een congres in 1960 over administratieve oordeelsvorming waarbij decentralisatie, delegatie, rechtszekerheid en redelijkheid aan de orde komen.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2001
AA20010730

Oorlog en democratie

Over de fundamentele verschuiving van de aard van parlementaire betrokkenheid bij de inzet van de Nederlandse krijgsmacht

A. Kristic

In dit artikel, als onderdeel van het bijzonder nummer 'Oorlog en recht', staat de inzet van de Nederlandse krijgsmacht centraal voor vredesmissies. Daarbij wordt ingegaan op de bevoegdheid van het Nederlandse parlement om daar over te beslissen. De auteur schetst daarbij de bevoegdheden die uit de Grondwet voortvloeien en vergelijkt in hoeverre deze in de politieke werkelijkheid tot hun recht komen.

Bijzonder nummer | Oorlog & recht | Verdieping | Studentartikel
juli 2009
AA20090467

Oorlog en Recht: een onverenigbare combinatie?

N. de Boer, J. Giltaij

In deze redactionele inleiding bij het bijzonder nummer 'Oorlog en recht' wordt ingegaan op de verschillende bijdragen die in dit nummer naar voren komen.

Bijzonder nummer | Oorlog & recht | Opinie | Redactioneel
juli 2009
AA20090435

Oorverdovende stilte rond de EU-Turkije-deal

M.Y.A. Zieck

Toen Marjoleine Zieck in januari dit jaar begon met haar reeks columns voor Ars Aequi stond de vluchtelingencrisis volop in de belangstelling. Nu, nog geen jaar later, lijkt het bijna of er geen vluchtelingen meer zijn, zeker sinds de EU-Turkije-deal. In haar laatste column voor Ars Aequi richt Zieck de aandacht nogmaals op de nog steeds bestaande vluchtelingenproblematiek, en maant Europa het goede te doen.

Opinie | Column
december 2016
AA20160951

Oost en West, van kemphaan naar partner

W.J.M. van Genugten

Vlak nadat de redactie van Ars Aequi de auteur had gevraagd een (opiniërend) artikel te schrijven over de vraag 'of er nog verschillen bestaan tussen de mensenrechtenopvattingen van Oost en West', hield de Sowjet-Unie op te bestaan. Dat was dan dat, zal menigeen hebben gedacht. Voor zover er nog fundamentele verschillen in mensenrechtenopvattingen bestonden, zouden ze nu wel verdwenen zijn. Die conclusie is zo goed als juist. In deze bijdrage wordt de ontwikkeling geschetst die het denken over mensenrechten in het voormalige Oostblok de laatste jaren heeft doorgemaakt en wordt stilgestaan bij enkele problemen die men vandaag ondervindt bij het aanpassen van de praktijk aan de nieuwe norm.

Verdieping | Verdiepend artikel
juni 1992
AA19920335

Op het snijvlak van bestuursrecht en strafrecht: de sluitingsbevoegdheid van artikel 13b Opiumwet

B. van der Vorm

Post thumbnail De sluitingsbevoegdheid van de burgemeester die is neergelegd in artikel 13b Opiumwet is bij uitstek een voorbeeld van een bepaling die zich bevindt op het snijvlak van het bestuursrecht en het strafrecht. In deze bijdrage wordt artikel 13b Opiumwet besproken in het perspectief van de burgemeester als misdaadbestrijder. Vanuit het gegeven dat artikel 13b Opiumwet als (extra) doel de drugsbestrijding heeft gekregen, wordt betoogd dat een burgemeester die deze bepaling toepast onder omstandigheden zeker als een misdaadbestrijder kan worden aangemerkt.

Rode draad | Snijvlakken & Kruisbestuivingen
februari 2023
AA20230140

Op weg naar een constitutioneel hof in Nederland

Rechtsvergelijkende inzichten uit een constitutioneel-design-analyse

J. Goossens, E. ten Hoor

Post thumbnail Constitutionele toetsing staat al een tijd weer volop in de politieke belangstelling. Gelet op het voorstel van de staatscommissie parlementair stelsel in 2018 tot instelling van een constitutioneel hof in Nederland en de opname van dit voornemen door de formerende partijen in het hoofdlijnenakkoord van 16 mei 2024, staat in dit artikel een rechtsvergelijkende analyse centraal van de instellingswetgeving en institutionele waarborgen in België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk. Gezien de relatief kwetsbare constitutionele positie van de rechterlijke macht in Nederland is het immers cruciaal om tijdig goed na te denken over constitutioneel design en in het bijzonder ook over de plaats van fundamentele institutionele waarborgen in respectievelijk de Grondwet, een gewone meerderheidswet of een tussencategorie van bijzondere wetgeving.

Bijzonder nummer | Reizen naar Recht
juli 2024
AA20240636

Openbaarheid van bestuur (Digitaal boek)

J.A. Hofman, J.A. van Schagen

Post thumbnail Een aantal aspecten van openbaarheid van bestuur in onderling verband geplaatst: openbaarheid van besluiten van algemene strekking, openbaarheid van vergadering en openbaarheid van informatie.

9789069164717 - 25-04-2003

Openbaarheid van bestuur in de zaak-Zorreguieta en de onafhankelijkheid van het openbaar ministerie

L.J.A. Damen

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 21 augustus 2002, ECLI:NL:RVS:2002:AE6702, nr. 200105270/1 (Zorreguieta) Intern beraad in het kader van een ‘gezamenlijke verantwoordelijkheid’: moet geen sprake zijn van een gezamenlijke bevoegdheid of taak? De onafhankelijkheid van het openbaar ministerie in politiek geladen kwesties.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
januari 2003
AA20030037

Openbaarheid van bestuur is weer echte openbaarheid

L.J.A. Damen

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 25 april 2000, ECLI:NL:RVS:2000:AA5845, nr. 199900528/1, JB 2000, 142, NJB 2000, p. 1072, Mediaforum 2000, p. 213, m.nt. Wouter Hins Voetbalvandalen: Afdeling zet streep door oneigenlijk gebruik van de Wet openbaarheid van bestuur voor ‘selectieve openbaarmaking’ aan bepaalde verzoekers. Artikel 10, tweede lid, (e) en (g) Wob; artikel 8 EVRM; artikel 11, eerste lid, Wpr.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 2000
AA20000663

Resultaat 1477–1488 van de 1912 resultaten wordt getoond