Onderwijs

Resultaat 97–108 van de 216 resultaten wordt getoond

Het rapport van de Commissie Onderzoekbeoordeling Rechtsgeleerdheid

J.S. Kortmann, A. van Veen

Wij studenten zien van onze docenten doorgaans niet veel meer dan een wekelijks collegepraatje, een strenge surveillantenblik en een meewarig nee-geschud als wij proberen onze ruime vijf naar een krappe zes 'omhoog te klagen'. Niet zelden vragen wij ons af waar een docent in 's hemels naam mee bezig is (geweest) als hij met wallen onder de ogen voor de collegebanken verschijnt, in gedachten verzonken door de gang marcheert, of met een het zichtveld ontnemende stapel boeken de bibliotheekdeur tracht open te 'ellebogen'. De Commissie Onderzoekbeoordeling Rechtsgeleerdheid draagt het antwoord aan: in zijn 'vrije tijd' doet de docent aan onderzoek. En, als we de commissie mogen geloven, niet onverdienstelijk: het rechtswetenschappelijk onderzoek kenmerkt zich immers door een goede productiviteit, een brede oriëntatie en is, gezien het feit dat slechts één onvoldoende is uitgedeeld, van een zeer hoge kwaliteit. Dit alles is te lezen in het Visitatierapport van de Commissie Onderzoekbeoordeling Rechtsgeleerdheid (verder: 'het rapport' respectievelijk 'de commissie').

Perspectief | Perspectiefartikel
juli 1996
AA19960493

Het risico van een Banksy

S. Steneker

Onlangs werd op een veiling een schilderij van Banksy verkocht dat zich onmiddellijk na de verkoop "spontaan" vernietigde. Hoe deze unieke gebeurtenis een schoolvoorbeeld kan worden, legt Sander Steneker uit in deze column.

Opinie | Column
november 2018
AA20180903

Het Socrates-Erasmus programma: ‘wie is er aan de beurt…?’

N.I.L. Padberg

In dit artikel wordt ingegaan op het Socrates/ Erasmus programma en de voordelen daarvan voor de rechtenstudent.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 2005
AA20050184

Hoe kan rechten dekoloniseren?

K. Haex, D. de Vries

De laatste jaren wordt de roep om dekolonisatie van de samenleving steeds luider. Ook de universiteit kan hieraan een steentje bijdragen. Het gaat daarbij niet alleen om het aannemen van personeel met een andere culturele achtergrond, die hun eigen kennis en ervaring meenemen, maar ook over het veranderen van de inhoud: wat en hoe onderwezen wordt. Hoe zou inhoudelijke dekolonisatie van de studie Nederlands Recht eruit kunnen zien? Om een extra impuls te geven aan het debat hierover, doen Koen Haex en Daan de Vries in dit redactioneel een aantal suggesties.

Opinie | Redactioneel
september 2024
AA20240715

Hoe leidt de kinderopvangtoeslagaffaire naar een maatschappelijk relevante en kritische rechtswetenschap?

J.E. van den Brink, R. Ortlep

Post thumbnail

De huidige waardering van rechtswetenschappelijk onderzoek op de hoofdgebieden van het Nederlandse recht en de financiering van (rechts)wetenschappelijk onderzoek werken in de hand dat misstanden, zoals de kinderopvangtoeslagaffaire, in de rechtswetenschap niet (direct) de aandacht krijgen die zij verdienen. Tijd om daarin verandering te brengen.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2022
AA20220058

Honoursonderwijs

Een proeftuin voor de universiteit van morgen

Honoursonderwijs: differentiatie in universitair (juridisch) onderwijs

J.E. Bosch-Boesjes

Post thumbnail In deze bijdrage gaat Jenneke Bosch-Boesjes in op de specifieke kenmerken van honoursonderwijs in het algemeen, de meerwaarde ervan en de risico’s. Het betreft academisch honoursonderwijs in zijn algemeenheid, en daarmee ook de juridische honoursprogramma’s.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2011
AA20110747

Hulde aan de tempobeurs en Nawoord op bovenstaande reactie

P. van der Grinten, I. Meijer, W. Runderkamp

Reactie op een eerder artikel in Ars Aequi over de invoering van de tempobeurs. De auteur vindt het een goede regeling.

Opinie | Reactie/nawoord
april 1993
AA19930249

Ik had

R.J.B. Schutgens

Hoe ziet het ideale werkcollege eruit? Wat kan een docent doen om zo'n college te verbeteren, en welke houding van een student is dodelijk voor zijn ontwikkeling? Roel Schutgens schrijft erover in zijn laatste column voor Ars Aequi.

Opinie | Column
december 2014
AA20140917

In de gloria!

Grepen uit 350 jaar juridisch onderwijs in Amsterdam

M. Resink

'Een faculteit is heel gemakkelijk te runnen met een schoolschriftje, een potlood en een gummetje, maar goed...' verzuchtten Pinceel en Swaeneveer in Alibi, het faculteitsblad van de juridische faculteit van de Universiteit van Amsterdam. Dit naar aanleiding van de festiviteiten die voor en door voornoemde faculteit zijn georganiseerd ter gelegenheid van 350 jaar hoger juridisch onderwijs te Amsterdam. De werkelijkheid van het moment is echter bepalend voor de toekomst; 350 jaar geschiedenis leert dat vandaag de dag de rechtenfaculteit vele malen groter en complexer is, dan men in het verleden had kunnen denken, zodat aan een zekere bureaucratie niet valt te ontkomen. In dit artikel zal in kort bestek iets gezegd worden over enkele aspecten van het juridisch onderwijs, zoals dat is gegeven aan het Athenaeum Illustre en aan wat later, na 1877, zou worden de Universiteit van Amsterdam. Dit zal gebeuren aan de hand van prestaties en wanprestaties van een aantal hoogleraren die in de afgelopen 350 jaar het juridisch onderwijs mede vorm hebben gegeven.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 1991
AA19910042

Informatica en recht in Rotterdam

C. van Noortwijk, C.J. van de Velde

De afgelopen jaren heeft het onderwijs op het gebied van Informatica en Recht in Nederland een sterke groei doorgemaakt. Zo ook in Rotterdam, waar zich nu jaarlijks (1988) zo'n 200 studenten voor het vak Inleiding Informatica voor Juristen inschrijven. In dit artikel geven de auteurs een schets van het informatica onderwijs aan de juridische faculteit van de Erasmus Universiteit. Eerst verduidelijken zij enkele termen; daarna geven zij een kort overzicht van de Rotterdamse ontwikkeling in het laatste decennium. Tenslotte geven de auteurs een overzicht van de vakken die in Rotterdam gedoceerd worden.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 1988
AA19880094

Integriteit geen prioriteit

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail

Op het Leidse ‘dubbele-pettencongres’ heeft Rob van Gestel verdedigd dat er in de rechtswetenschap sprake is van een algeheel gebrek aan belangstelling voor de eigen onafhankelijkheid en onpartijdigheid. In deze bijdrage zet hij zijn gedachten op papier.

Opinie
januari 2022
AA20220030

Resultaat 97–108 van de 216 resultaten wordt getoond