Resultaat 181–192 van de 195 resultaten wordt getoond

Uitgangspunten van een rechtsvergelijkende theorie: een paradigma voor de lage landen

Th.M. de Boer

In de theorie van de rechtsvergelijking wordt nog heftig gedebatteerd over fundamentele vragen. Wat is rechtsvergelijking, en wat niet? Wat is het doel of nut van rechtsvergelijking? Welke methoden moeten er in rechtsvergelijkend onderzoek worden gehanteerd? Zolang de theoretici niet een zekere mate van overeenstemming over de uitgangspunten hebben bereikt, bevindt de rechtsvergelijking zich nog in een 'pre-paradigmatische fase'. In dit artikel wordt onderzocht hoe ver we gevorderd zijn met de ontwikkeling van een aannemelijke rechtsvergelijkende theorie.

Bijzonder nummer | Rechtsvergelijking
Mei 1994
AA19940303

Unter Professoren

E.H. Hondius

In de Duitse universitaire wereld hebben zich in verleden geschillen voorgedaan tussen verschillende bekende juridische hoogleraren.

Opinie | Column
April 2007
AA20070301

Van vakmanschap naar meesterschap

B.F.M. Vulto, P.G.J. Wissink

De hedendaagse rechtenopleiding heeft een sterk positiefrechtelijke inslag: in zowel onderwijs als tentaminering ligt de nadruk op kennis en toepassing van het geldende recht. Wij bepleiten een herziening van het curriculum, waarin meer aandacht is voor academische vorming en vaardigheden en die 'zelfredzaamheid in het recht' bevordert.

Opinie | Redactioneel
December 2017
AA20170959

Verplichte literatuur kan veel goedkoper

D.J.G. Visser

Artikel waarin de auteur een proces bedenkt waardoor de verplicht voorgeschreven literatuur voor studenten veel goedkoper aangeschaft kan worden en de uitgevers buiten beeld blijven.

Opinie | Opiniërend artikel
Oktober 1994
AA19940649

Verschoolsing

R.J.B. Schutgens

Verschoolsing is heel afschuwelijks, aldus studenten en collega’s van Roel Schutgens. Maar is dat echt wel zo? Of hebben zelfs intrinsiek gemotiveerde studenten soms ook nog een stok achter de deur nodig?

Opinie | Column
Juni 2014
AA20140442

Visitatie in spagaat

P.C. Westerman

In de zomer van 2010 kwam dan eindelijk het langverwachte rapport uit van de visitatiecommissie Onderzoek van de discipline Rechtsgeleerdheid (commissie Koers). Een analyse van de verschillende tegenstrijdige eisen waaraan visitatiecommissies moeten voldoen levert stof tot nadenken over de vraag of visitatiecommissies niet eigenlijk voor een onmogelijke opgave zijn gesteld. In dit artikel zet Pauline Westerman deze tegenstrijdigheden op een rij en bespreekt ze één voor één.

Perspectief | Perspectiefartikel
December 2010
AA20100901

Vluchtelingen, universiteiten en hogescholen

E.H. Hondius

In deze column besteedt Ewoud Hondius aandacht aan de initiatieven van universiteiten en hogescholen om vluchtelingen te ondersteunen en onderwijzen.

Opinie | Column
Januari 2016
AA20160020

Wat vraagt de rechtenstudie van haar studenten?

C.E. du Perron

Enkele duizenden studenten zijn in september begonnen met hun rechtenstudie. Sommigen uit een diepe algemene overtuiging dat zij jurist willen worden. Anderen omdat zij zeker weten dat zij willen werken in een specifiek juridisch beroep, bijvoorbeeld als advocaat, of bij een internationaal gerechtshof. Weer anderen omdat zij in het algemeen belangstelling hebben voor de maatschappij en nog weer anderen omdat zij niets anders wisten te kiezen, maar wellicht in de loop van het eerste jaar door de studie zullen worden gegrepen. Al deze studenten zullen zich de komende jaren verdiepen in het recht. Wie wil weten wat de rechtenstudie van de aankomende rechtenstudenten vraagt, moet zich dan ook meteen afvragen wat de rechtswetenschap, of rechtsgeleerdheid, eist van haar beoefenaren. 

Perspectief | Perspectiefartikel
September 2014
AA20140669

Webcolleges 3.0

V. Mak

In Vanessa Maks column van deze maand staat de volgende vraag centraal: hoe kunnen universiteiten optimaal gebruik maken van digitalisering in het onderwijs?

Opinie | Column
November 2015
AA20150882

Weg met het aio-stelsel!

R.J.Q. Klomp

Opiniërend artikel waarin de auteur pleit voor betere omstandigheden voor aio's. Volgens de auteur krijgen aio's te weinig tijd, geld en ruimte om hun proefschrift te voltooien en hebben zij een slechte rechtspositie in vergelijking met bijvoorbeeld hoogleraren of universitair docenten.

Opinie | Opiniërend artikel
December 1994
AA19940798

Wenselijkheid van honoursprogramma’s aan juridische faculteiten in Nederland

G.J.M. van Wissen, V.C. Wolfensberger

Op universiteiten is al langer het geluid te horen dat er selectie moet plaatsvinden. Ook komen er steeds meer programma's voor goed presenterende studenten.

Perspectief | Perspectiefartikel
December 2006
AA20060929

Wetenschappelijk onderzoek: georganiseerde vrijheid

P.J.J. Zoontjens

In dit artikel wordt ingegaan op onderzoek en wetenschapsuitoefening. Aan de orde komen: werkplaatsen van onderzoek, instituten en kenniscentra, financiering en de verhouding tussen onderzoek en onderwijs.

Perspectief | Perspectiefartikel
Maart 1995
AA19950201

Resultaat 181–192 van de 195 resultaten wordt getoond