Resultaat 13–24 van de 173 resultaten wordt getoond
P.J.J. van Buuren, B.J. Schueler
Beantwoording van een rechtsvraag op het gebied van het aansprakelijkheids- en ruimtelijk recht waarbij de bouwvergunning, planologische maatregelen, aansprakelijkheid en schadevergoeding aan de orde komen.
Perspectief | Rechtsvraagjuni 1996AA19960461
J.M. van Dunné
Hoge Raad 14 april 1989, nr. 13475, ECLI:NL:HR:1989:AC3549 (Benckiser/Staat) Bespreking van het Benckiser-arrest in het licht van de rode draad 'Milieurecht'. In dit kader staat de aansprakelijkheid voor milieuschade centraal waarbij met name de relativiteitsleer speelt.
Annotaties en wetgeving | Annotatie | Overig | Rode draad | Milieurechtjuli 1990AA19900469
G.T.J.M. Jurgens
Bespreking van een proefschrift over bestuurlijk gedogen op het gebied van het milieurecht en ruimtelijk recht. Twee vragen komen daarbij aan de orde: 1. In hoeverre en onder welke omstandigheden is gedogen juridisch aanvaardbaar? 2. Wat zijn de juridische consequenties van het bestuursrecht, privaatrecht en strafrecht.
Literatuur | Proefschriftbijdragefebruari 1997AA19970115
F.C.M.A. Michiels
Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 27 november 2002, ECLI:NL:RVS:2002:AF1163, nr. 200100106/2, en Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 24 april 2002, ECLI:NL:RVS:2002:AE1839, nr. 200002886/1 In deze noot bij deze milieurechtelijke casus wordt ingegaan op het buitenwettelijke milieurichtlijnen en de werking daarvan.
Annotaties en wetgeving | Annotatiejuni 2003AA20030454
Th.G. Drupsteen
Contrair KB 13 juli 1992, Stb. 405 Provinciale aanwijzing ex artikel 37, vierde lid, Wet op de Ruimtelijke Ordening. Bovengemeentelijke belangen. Voldoende grondslag. Voldoende duidelijkheid. Relatie met Afvalstoffenwet Noot bij een KB waarin een planologische aanwijzing wordt gegeven die niet in lijn is met aanwijzingen van lagere overheden.
Annotaties en wetgeving | Annotatiemaart 1993AA19930194
A.G.A. Nijmeijer
Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 30 november 2011, nr. 201011839/1/R3, LJN: BU6355, ECLI:NL:RVS:2011:BU6355 Bouw van woningen die onderhevig zijn aan geluidhinder afkomstig van wegverkeer. Maximaal toelaatbare geluidbelasting op woningen. Regels over geluidbelasting zijn kennelijk niet geschreven ter bescherming van de belangen van omwonenden. Relativiteit in het bestuursrecht. Artikel 83 Wet geluidhinder (Wgh) en artikel 1.9 Crisis- en herstelwet (Chw).
Annotaties en wetgeving | Annotatiemaart 2012AA20120222
I.Y. de Raat
Er gaan stemmen op om de bestuurlijke boete in het milieurecht in te voeren. Deze punitieve sanctie zal, onder invloed van de verschillende mensenrechtenverdragen, aan andere eisen moeten voldoen dan de reeds bestaande bestuurlijke sancties in het milieurecht. In dit artikel wordt op deze eisen ingegaan. Vervolgens wordt geschetst hoe deze nieuwe sanctie er zou kunnen uitzien.
Verdieping | Studentartikeljuni 1993AA19930443
Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 6 mei 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1412, nr. 201401555/1/A4, JOM 2015/459
Annotaties en wetgeving | Annotatiemei 2016AA20160382
M.G.W.M. Peeters
Rode draad | Te land, ter zee en in de luchtnovember 2017AA20170940
M. Berk, G. van der Klis
Gedurende het Europese milieujaar is onder meer een herziening van het EEG-Verdrag van kracht geworden: de Europese Akte. Hierdoor is de juridische grondslag voor het Europese als ook voor het nationale milieubeleid drastisch gewijzigd. In het eerste deel van dit artikel zal worden ingegaan op de oude en nieuwe rechtsbasis voor het Europese milieubeleid. Daarbij zal bovendien aandacht worden besteed aan de nieuwe besluitvormingsprocedure . In het tweede deel komt aan de orde welke gevolgen de nieuwe rechtsbasis heeft voor de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenschap en de Lid-Staten. De nadruk ligt hierbij op de ruimte die de Lid-Staten behouden voor een zelfstandig milieubeleid. Aan het slot van dit artikel zal een kort commentaar worden gegeven op de gevolgen van de Europese Akte, voor het milieubeleid van de Gemeenschap, respectievelijk de Lid-Staten.
Verdieping | Studentartikelnovember 1988AA19880731
G.A. van der Veen
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Samen met vier algemene maatregelen van bestuur vervangt die 26 wetten en vele amvb’s op het terrein van de ruimtelijke ordening en het milieu. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Na de achtergronden en doelstellingen van de wet, de totstandkomingsgeschiedenis en de inhoud van de Omgevingswet komen in dit artikel mogelijke pijnpunten en kritiek op de wet of onderdelen daarvan aan de orde.
Verdieping | Verdiepend artikelseptember 2023AA20230649
J.G. Steenbeek
Annotaties en wetgeving | Annotatiejuni 1982AA19820304