Resultaat 25–36 van de 208 resultaten wordt getoond
P.T.J. Wolters
De voorgestelde Digital Services Act herziet het juridische kader voor de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden van onlineplatforms. Het voorstel neemt de vlucht naar voren met gedetailleerde regels en nieuwe verplichtingen. De uitgangspunten van het bestaande recht blijven echter onveranderd gelden. De Digital Services Act leidt hierdoor niet tot een fundamentele herziening van het juridische kader.
Verdieping | Verdiepend artikelmaart 2022AA20220191
M. van der Linden
We hebben bijna allemaal wel eens ’s nachts dronken over straat gezwalkt, of gaan dat nog doen. Een enkeling heeft dan de pech tegen iemand aan te lopen die daar een leuk filmpje van maakt en dat op internet zet. Daar kun je dan enorm veel last van hebben, bijvoorbeeld als je gaat solliciteren. En het wordt nog erger als je een juridische procedure start. Dat levert alleen maar meer publiciteit op, en jouw zaak wordt dan ook nog eens als voorbeeld gebruikt, zoals in dit stukje. Als voorbeeld van hoe het niet moet, wel te verstaan. Maar hoe moet het dan wel?
Blauwe pagina's | Recht en Mediaseptember 2011AA20110606
D.Y.M. Biemans, R.W. Holzhauer
Bijdrage bij de rode draad 'Recht en reclame' waarbij wordt ingegaan op de economische en psychologische aspecten van reclame en de verhouding met het juridische kader daarbij. Vragen als 'Is reclame per definitie misleidend, nu zij afkomstig is van een direct belanghebbende?' komen onder andere aan de orde.
Overig | Rode draad | Recht en reclamenovember 1993AA19930786
A.C.M. Meuwese
Annotaties en wetgeving | Annotatiedecember 2015AA20150998
M.B. Langius, L.P. Mol Lous
De Wet computercriminaliteit III beoogt de bestrijding van computercriminaliteit te verbeteren, en bevat daartoe wijzigingen van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering. In dit artikel wordt een korte schets gegeven van de belangrijkste onderdelen van deze wet, te weten de bevoegdheid tot het binnendringen in een geautomatiseerd werk, de bevoegdheid tot het ontoegankelijk maken van gegevens, de strafbaarstelling van het overnemen en helen van gegevens, een aanvullende strafbaarstelling van bepaalde vormen van ‘grooming’ en de strafbaarstelling van online handelsfraude.
Annotaties en wetgeving | Wetgevingoktober 2018AA20180830
O.J. Gstrein
Universities are increasingly dependent on cloud-based data infrastructure and services. They have been migrating ‘their local data’ now for more than a decade. We need a profound discussion about this paradigmatic shift, which heavily affects the autonomy of students, staff, and higher education as such. AI-based inferences might deprive students and institutions of fundamental choices, the data generated with public money is volatile for extraction by powerful actors and there is a lack of exit-strategies.
Opinie | Opiniërend artikelapril 2023AA20230266
J.E.J. Prins
Burgers worden in een digitale wereld veel sterker het product van hun verleden dan ze in het papieren tijdperk waren. ‘Eens een zuipschuit, altijd een zuipschuit’ krijgt digitale eeuwigheidswaarde. Als de opmars van nieuwe media iets duidelijk maakt, is het dat vergeten niet meer vanzelf gaat. Bovendien, telkens weer lijken allerhande gebeurtenissen de informatiehonger van bedrijven en overheden te voeden: bewaren en onthouden wordt langzamerhand een belang op zichzelf. Toch wordt recentelijk ook een expliciet wettelijk te verankeren ‘recht op vergeten’ bepleit. Zal dat soelaas bieden?
Blauwe pagina's | Recht en Medianovember 2011AA20110774
M. Klos, A. de Wit
Desinformatie is geen illegale inhoud en hoeft dus niet altijd verwijderd te worden. Maar wat is het dan wel? In deze bijdrage wordt ingegaan op de aanpak van desinformatie onder de digitaledienstenverordening (DSA). De auteurs laten zien dat desinformatie weliswaar geen illegale inhoud is, maar dat de mogelijke gevolgen van regulering van desinformatie (bijvoorbeeld door middel van zichtbaarheidsreducties) voor gebruikers gelijk kunnen zijn. Dit betekent dat ook voor lichtere remedies als factchecken in bescherming moet worden voorzien.
Opinie | Opiniërend artikeljanuari 2025AA20250030
P.J. Hustinx
Op 1 juli 1989 treedt in werking de Wet van 28 december 1988, Stb. 665, houdende regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met persoonsregistraties, beter bekend als de Wet persoonsregistraties (WPR). In deze wet wordt de aanleg en het gebruik van bestanden met persoonsgegevens voor het eerst aan algemene regels gebonden. Met deze regeling heeft de wetgever een nieuw terrein betreden, waarop zich de komende jaren nog wel meer interessante ontwikkelingen zullen voordoen. Voor een goed begrip van de wet is enig inzicht in haar voorgeschiedenis en verdere achtergronden onontbeerlijk. Na een uiteenzetting daarvan zullen in dit artikel de hoofdlijnen van de wet de revue laten passeren.
Annotaties en wetgeving | Wetgevingjuli 1989AA19890669
UCERF 8 - Actuele ontwikkelingen in het familierecht
S. van der Hof
Het spanningsveld tussen vrijheid en bescherming inzake internetgebruik onder kinderen is het centrale thema van deze bijdrage. Achtereenvolgens wordt ingegaan op online grooming alsmede op online privacy en online profiling.
J. Verstappen
Deze bijdrage doet een voorstel tot een taxonomie ten aanzien van smart contracts. De taxonomie die hier uiteengezet wordt is gebaseerd op de technische achtergrond van deze nieuwe concepten, de wijze waarop ze toegepast worden en de wisselwerking die ze aangaan met het relevante verbintenisrechtelijke kader. In het licht hiervan betoog ik dat er vier verschillen typen smart contracts onderscheiden zouden moeten worden.
Literatuur | Proefschriftbijdragejanuari 2024AA20240072
J.W. van den Hurk
Kernbegrippen in wetgeving en vooral jurisprudentie met betrekking tot cybercrime zijn ‘geautomatiseerde werken’ en ‘gegevensdragers’. Hoewel de betekenis ervan inmiddels uitgekristalliseerd lijkt te zijn, is niets minder waar. Met name de opkomst van clouddiensten heeft ertoe geleid dat de huidige invulling van deze begrippen niet steeds bruikbaar is. Daarom moet worden gezocht naar begrippen die dat wel zijn.
Verdieping | Verdiepend artikelmei 2022AA20220363