Bestuursrecht

Aanbestedingswet 2012 en de Europese richtlijnen

E. Steyger

De aanbestedingsrichtlijnen 2004/18 en 2004/17 zijn sedert vorig jaar in de Aanbestedingswet 2012 geïmplementeerd. Deze wet voorziet in een aantal aanvullingen van de richtlijnen met name waar het gaat om de verplichting van aanbestedende diensten het beginsel van proportionaliteit toe te passen, en de verplichting om de keuzes van de wetgever te volgen. Willen aanbestedende diensten anders handelen dan waartoe de wet poogt te dwingen, dan moeten zij dat uitleggen (het ‘comply or explain’ principe. In dit artikel wordt nagegaan of de wet niet strijdig is met het hogere recht. Dit artikel is gepeerreviewd.

Verdieping | Verdiepend artikel
juni 2014
AA20140430

Afgewend onrecht, of morgen weer?

De noodzaak van een internationale blik op misstanden en schandalen in de digitale verzorgingsstaat

M. Bouwmeester, W.W.P. Damen

Post thumbnail In de nasleep van het kinderopvangtoeslagschandaal wordt nog volop gedebatteerd over de vraag hoe een vergelijkbaar systeemfalen in de toekomst moet worden voorkomen. Ter verdieping van dit debat pleit deze bijdrage voor een internatio­naal perspectief op het fenomeen van de dystopische digitale verzorgingsstaat. Er wordt aandacht besteed aan internationale lessen voor drie concrete onderwerpen: de borging van de menselijke maat, de beheersing van overheidsalgoritmes, en de revitalisering van rechtsstatelijke checks and balances.

Opinie | Opiniërend artikel
september 2025
AA20250606

Afscheid van kolen(centrales): waar een wil is, is een wet?

L.S. Braaksma, K.J. de Graaf, M.M. Roggenkamp

Post thumbnail Nederland wil af van kolencentrales vanwege de grote bijdrage die zij leveren aan de Nederlandse CO2-uitstoot. Het wetsvoorstel Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie ligt bij de Tweede Kamer en moet voor de uitfasering van kolen een juridische basis bieden. In dit artikel bespreken we de voor de kolencentrales toepasselijke reguleringskaders en gaan we in op de vraag in hoeverre de overheid juridische mogelijkheden heeft om elektriciteitsproductie met behulp van kolen te verbieden ten koste van de bestaande rechten van de exploitanten.

Verdieping | Verdiepend artikel
juni 2019
AA20190449

Algemene wet bestuursrecht 2025-2026

en aanverwante regelgeving

F.G. van Dam, A. Meijer

Post thumbnail Deze wetseditie bevat de Algemene wet bestuursrecht en de voor het bestuursprocesrecht relevante wet- en regelgeving zoals deze geldt op 1 juli 2025.

9789493333536 - 11-08-2025

Arob-beroep en beroep op de Kroon

E.M.H. Hirsch Ballin

Op 6 maart 1981 zijn Algemene Aanwijzingen voor de Rijksdienst, houdende Richtlijnen voor de keuze tussen Arob-beroep en beroep op de Kroon vastgesteld (Stcrt. 23 maart 1981, nr. 56). Algemene Aanwijzingen voor de Rijksdienst worden steeds vastgesteld door de Minister-President, handelende - zoals de aanhef van de desbetreffende besluiten meldt - in overeenstemming met het gevoelen van de Raad van Ministers. Zij bevatten normen die op een bepaald terrein eenheid moeten brengen in de werkzaamheden van de diverse departementen. Eerder kwamen onder meer Aanwijzingen inzake Ministerraadstukken. Aanwijzingen inzake Wetgevingstechniek en Aanwijzingen inzake brieven betreffende wetten en Koninklijke besluiten tot stand. Algemene Aanwijzingen voor de Rijksdienst hebben buiten de centrale overheid geen bindende kracht. Wel kunnen zij doorwerken in naar buiten gericht overheidsoptreden. Dit geldt ook voor de nu vastgestelde Richtlijnen voor de keuze tussen Arob-beroep en beroep op de Kroon, die blijkens het inleidende hoofdstuk A twee functies hebben: enerzijds moeten zij richting geven aan de opzet van de rechtsbescherming inzake beschikkingen in wetsontwerpen (zowel bij geheel nieuwe wetgeving als bij herziening van bestaande wetgeving), anderzijds zullen zij worden gehanteerd bij de besluitvorming van de regering over de vraag of kan worden ingestemd met het openstelling van beroep op de Kroon in verordeningen van lagere publiekrechtelijke lichamen, in het bijzonder provinciale verordeningen. Deze twee functies hebben elk hun eigen voorgeschiedenis, waarop onder 2 en 3 wordt ingegaan. De inhoud van de richtlijnen wordt onder 4 besproken. Onder 5 wordt ten slotte kort ingegaan op enkele andere recente ontwikkelingen met betrekking tot het Arob-beroep en het beroep op de Kroon.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
september 1981
AA19810490

Artikel 8:22 Awb: schakel tussen de curator en de bestuursrechtelijke beroepsprocedure

T. Barkhuysen, E.M.N. Noordover

Post thumbnail

Om de consequenties van een faillissement voor de procedure bij de bestuursrechter te regelen, is artikel 8:22 in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) opgenomen. In deze aflevering van 'Ode aan de schakelbepalingen' wordt artikel 8:22 Awb nader beschouwd.

Blauwe pagina's | Ode aan de schakelbepalingen
april 2017
AA20170268

Bangalijsten: de juridische aanpak van een maatschappelijk probleem

W.Y. Hu, B.C.J. van Kemenade

Bangalijsten brengen enorme schade toe, en de juridische aanpak is ingewikkeld door anonieme verspreiders en de snelle verspreiding via sociale media. In dit redactioneel worden strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke opties verkend, evenals de verantwoordelijkheid van technologiebedrijven. De auteurs pleiten voor meer samenwerking tussen de verschillende juridische domeinen.

Opinie | Redactioneel
oktober 2024
AA20240811

Beantwoording rechtsvraag (114) Bestuursrecht

P.J.J. van Buuren

Schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad

Perspectief | Rechtsvraag
maart 1980
AA19800189

Beantwoording rechtsvraag (219) ambtenarenrecht

W.H. Schipper

Beantwoording van een rechtsvraag op het gebied van het ambtenarenrecht waarbij onder andere een ontslag wegens plichtsverzuim aan de orde komt.

Perspectief | Rechtsvraag
januari 1993
AA19930061

Beantwoording rechtsvraag (223) samenloop van sancties

A.F.M. Brenninkmeijer

Beantwoording van een rechtsvraag op het gebied van het ambtenarenrecht waarbij een ambtenaar verdacht wordt en daardoor sancties krijgt opgelegd.

Perspectief | Rechtsvraag
september 1993
AA19930694

Bedelverboden: van ordeprobleem tot mensenrechtenkwestie

N. Lgarah, L.L. MacLean

In Nederland hebben tal van gemeenten een bedelverbod in hun APV opgenomen. Tegen de achtergrond van het recent gewezen arrest van het EHRM Lăcătuş t. Zwitserland plaatsen de auteurs een kritische kanttekening bij deze Nederlandse bedelverboden. De auteurs pleiten voor nader onderzoek naar gemeentelijk beleid nu het EHRM heeft geoordeeld dat bedelen niet slechts een dossier van de openbare orde is, maar in essentie een mensenrechtenkwestie behelst.

Opinie | Redactioneel
juni 2021
AA202100523

Beginselen van goed markttoezicht

M. Aelen

Post thumbnail Op 26 september 2014 promoveerde Margot Aelen aan de Universiteit Utrecht op haar proefschrift Beginselen van goed markttoezicht. Gedefinieerd, verklaard en uitgewerkt voor het toezicht op de financiële markten. In deze bijdrage vertelt zij waar haar stellingen in de kern op neerkomen.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
juni 2015
AA20150543