Bestuursrecht

Resultaat 301–310 van de 310 resultaten wordt getoond

Waarom de overheid niet zal decentraliseren!

H.J. de Kluiver

Witte stukken
november 1981
AA19810698

Wanordelijkheden als argument om demonstraties en vergaderingen te verbieden

B. Roorda

Post thumbnail

Kan een burgemeester een demonstratie of vergadering verbieden als vijandig publiek wanordelijkheden veroorzaakt? Het zou een premie zetten op wanordelijk gedrag.

Verdieping | Verdiepend artikel
september 2017
AA20170699

Wat Alex Brenninkmeijer voor mij betekent

A.T. Marseille

Post thumbnail

Op 14 april 2022 overleed Alex Brenninkmeijer op zeventigjarige leeftijd. In deze bijdrage blikt de auteur terug op leven en werk van Brenninkmeijer en bespreekt hij vier publicaties uit het brede en omvangrijke oeuvre van Brenninkmeijer die veel indruk op hem hebben gemaakt. Met het overlijden van Brenninkmeijer is een jurist heengegaan die in woord en geschrift, keer op keer in alle rust zaken op scherp (en soms op heel scherp) zette en daarmee bijna altijd het debat verder hielp.

Perspectief | Ars Longa Vita Brevis
juni 2022
AA20220502

Wat heb ik nu weer aan mijn fiets hangen?

F.J.L. Kaptein

Post thumbnail Voor studenten is de fiets het vervoermiddel bij uitstek. Begin van het vorige collegejaar is de gemeente Groningen op en rondom universiteitsterreinen in de binnenstad begonnen om fout geparkeerde fietsen een uur na een waarschuwing aan de fiets te hebben gehangen te verwijderen. Studenten kunnen hun fiets vervolgens ‘terugkopen’ op een industrieterrein buiten de stad. Na het verstrijken van een bepaalde termijn kan de gemeente deze fietsen zelfs verkopen aan derden. Dit project is na enkele maanden gestopt, maar op andere plaatsen in het centrum blijft de ‘wegsleepregeling’ van kracht. Ook andere Nederlandse gemeenten kennen eenzelfde regeling. Hoe steekt deze ‘onteigening’ goederenrechtelijk in elkaar?

Opinie | Amuse
november 2013
AA20130808

Wat is ‘evident onredelijk’? Het toetsen van de uitkomst van herzieningsverzoeken door de bestuursrechter

A.T. Marseille

College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) 14 juni 2022, ECLI:NL:CBB:2022:301

Annotaties en wetgeving | Annotatie
januari 2023
AA20230047

Wat wil de wetgever?

Reactie op M. Bruijn, J. Koornstra, B. Roorda, J. Schilder & J. Brouwer, ‘Over vermeende wetshistorische interpretatie en selectieve rechtsvinding’

H.T.M. Kloosterhuis, C.E. Smith

In het februarinummer 2020 van Ars Aequi schreven M. Bruijn, J. Koornstra, B. Roorda, J. Schilder & J. Brouwer ‘Over vermeende wetshistorische interpretatie en selectieve rechtsvinding’. Harm Kloosterhuis en Carel Smith schreven daarop deze reactie. Met nawoord van Bruijn, Koornstra, Roorda, Schilder & Brouwer.

Opinie | Reactie/nawoord
juni 2020
AA20200565

Wetgevingsadvisering door de Raad van State

A. Weggeman

De Afdeling advisering van de Raad van State is onafhankelijk adviseur van de regering over wetgeving en bestuur. De laatste twee decennia is het proces van advisering transparanter geworden. De Afdeling adviseert op basis van toetsingskaders, binnen zelf opgelegde adviestermijnen. Deze bijdrage geeft inzicht in het proces van wetgevingsadvisering.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2014
AA20140311

Wordt wetgeving de bottleneck van ons klimaat- en energiebeleid?

M.A.M. Dieperink

Post thumbnail

Om de klimaatdoelstellingen te realiseren is effectieve klimaat- en energiewetgeving, die bijdraagt aan een tijdige reductie van CO2-emissies, essentieel. De huidige en in de pijplijn zittende wetgeving schiet hierin tekort. In dit artikel wordt verkend hoe de wetgever op een betere manier zijn essentiële rol op het vlak van klimaat en energie kan waarmaken. Daartoe wordt ingegaan op een projectgerichte aanpak, het creëren van samenhang door het benoemen van overkoepelende principes en het maken van maatwerkafspraken als tussenoplossing.

Bijzonder nummer | Recht & Natuur
juli 2022
AA20220544

Zes is zes komma nul; toch geslaagd voor de rekentoets?

L.J.A. Damen

Centrale Raad van Beroep (CRvB) 24 september 2014, ECLI:NL:CRVB:2014:3122, nr. 13-5699 WSF-V

Annotaties en wetgeving | Annotatie
maart 2015
AA20150219

Zorgvuldige besluitvorming

Het hellende vlak tussen onomstotelijk bewezen feiten en algemeen aanvaarde wetenschappelijke inzichten

A.G.A. Nijmeijer

Post thumbnail Bestuursorganen moeten besluiten zorgvuldig voorbereiden. Het zorgvuldigheidsbeginsel is niet voor niets een ‘algemeen beginsel van behoorlijk bestuur’. Maar hoe ver gaat dat zorgvuldigheidsbeginsel eigenlijk? En hoe toetst de bestuursrechter in de praktijk of een besluit zorgvuldig is voorbereid? Van degene die twijfelt aan de zorgvuldigheid van een besluit, wordt door de bestuursrechter soms een zodanig vergaande wetenschappelijke onderbouwing verwacht, dat voortzetting van het bestuursrechtelijke geding illusoir wordt. 

Opinie | Amuse
oktober 2013
AA20130724

Resultaat 301–310 van de 310 resultaten wordt getoond