Resultaat 1–12 van de 46 resultaten wordt getoond
F.J. Fernhout
Rechtsvergelijking is nuttig en hoeft niet moeilijk te zijn. Bij een juiste aanpak kunnen ook eerstejaars rechtenstudenten er op een zinvolle manier mee kennismaken. Dan moet wel worden gekozen voor de functionele benadering.
Perspectief | Perspectiefartikelfebruari 2023AA20230148
A.J.M. Nuytinck
André Nuytinck verzamelt al enige jaren aandachtspunten en veelvoorkomende fouten voor rechtenstudenten en andere juristen. Ars Aequi publiceert zijn overzicht, zodat de nieuwe generatie rechtenstudenten, maar ook degenen die al wat langer studeren, hier hun voordeel mee kunnen doen.
Perspectief | Perspectiefartikelseptember 2019AA20190720
M.T.A.B. Laemers
Moet een advocaat rechten hebben gestudeerd? In de media verschenen berichten dat veranderingen in de opleiding voor aankomend advocaten wenselijk zijn omdat er behoefte is aan advocaten met een (gedeeltelijk) niet-juridische achtergrond. Daarom zouden ook studenten met een andere vooropleiding tot de rechtenmaster toegelaten moeten worden.
Perspectief | Perspectiefartikeldecember 2014AA20140961
S. Steneker
Verengelsing van het universitair onderwijs is niet per se slecht. Maar verengelsing voor het Nederlandse rechtenonderwijs, dát is niet zo handig, zo legt Sander Steneker uit in deze column.
Opinie | Columndecember 2018AA20181009
B. Wolthuis
Verslag doen van rechtswetenschappelijk onderzoek is geen sinecure. Deze korte beschouwing wijst vier valkuilen aan die de beginnende rechtswetenschapper over het hoofd zou kunnen zien. En passant wordt aangegeven welke problemen juristen boeiend vinden, wat rechtswetenschappelijk onderzoek is, of de Hoge Raad altijd gelijk heeft en waaruit een boeiende conclusie bestaat.
Perspectief | Perspectiefartikelseptember 2013AA20130707
I. Bennigsen, M.H. Paapst
Overzicht van de bronnen en informatiesystemen waarmee wetgeving, kamerstukken en verdragen, literatuur en jurisprudentie te raadplegen zijn. Hoe en waar zoek je, en hoe moet ernaar verwezen worden in een juridische tekst.
9789069166391 - 23-03-2014
T.T. van Zanten
Goed omgaan met relevant bronmateriaal is zeer belangrijk in de (rechts)wetenschap. Toch schort daar nog heel wat aan, aldus Thijs van Zanten in deze amuse.
Opinie | Amusefebruari 2023AA20230086
J.M.L. van Duin
De opkomst van ChatGPT heeft geleid tot wisselende reacties van universiteiten. Moeten we het gebruik van dergelijke chatbots aanmerken als fraude, of juist omarmen? De vraag is hoe ChatGPT op een verantwoorde manier kan worden ingezet in het juridisch onderwijs. Het is belangrijker dan ooit dat rechtenstudenten kritisch leren denken. Daarom moet de focus worden verlegd van het product naar het proces, en moeten docenten en studenten met elkaar in gesprek over de mogelijkheden en beperkingen van generatieve AI.
Perspectief | Perspectiefartikelseptember 2023AA20230698
R.H. Bos
Rechtenstudenten zien vragen over rechtvaardigheid, normativiteit en macht vaak als een aparte verzameling vragen die los van positiefrechtelijke leerstukken geanalyseerd en beantwoord moeten c.q. kunnen worden. Hierdoor krijgen de vakken die rechtsfilosofie behandelen een aparte status binnen de bachelor en is de meerwaarde voor studenten niet altijd duidelijk. Door filosofen te behandelen die positiefrechtelijke concepten integreren in hun filosofie kan dit probleem worden ondervangen. In dit artikel wordt een concrete uitwerking aan de hand van Hegels Grundlinien uiteengezet.
Perspectief | Perspectiefartikeljanuari 2020AA20200105
D.A. Verburg
Perspectief | Perspectiefartikelfebruari 2018AA20180169
E.H. Hondius
Opinie | Columnmei 2015AA20150371