Studie, carrière, vaardigheden

De Amsterdamse School: een nawoord

H.C.F. Schoordijk

Reactie op een eerder in Ars Aequi verschenen artikel over de Amsterdamse school. In het artikel geeft de Amsterdamse hoogleraar Schoordijk weer wat er volgens hem op privaatrechtelijk gebied na het vertrek van de bekende hoogleraar Eggens aan de Universiteit van Amsterdam is gebeurd.

Verdieping | Interview
december 1991
AA19911172

De bachelor-masterstructuur

J.W. Zwemmer

In dit artikel wordt ingegaan op de invoering van de Europese bachelor-masterstructuur. De gevolgen voor de rechtenfaculteiten worden onder andere besproken.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2001
AA20010240

De beste herinneringen

Reactie op de column 'Tussen webles en kopieermachien' van Roel Schutgen

F.S. Bakker

Reacties door Floor Bakker en nawoord bij reactie door Roel Schutgens.

In oktober verscheen de column ‘Tussen webles en kopieermachien’ van Roel Schutgens, waarin hij er een goede fles wijn op inzet dat de beste herinneringen van oud-rechtenstudenten betrekking hebben op hoorcolleges. Floor Bakker, die promoveert bij Roel Schutgens, heeft echter juist goede herinneringen aan tutorgroepen. Wie, net als Floor Bakker, betere herinneringen heeft aan tutorgroepen dan aan hoorcolleges mag van Roel Schutgens op vrijdagmiddag 31 januari 2014 om vijf uur in Nijmegen zijn fles wijn komen nuttigen.

Opinie | Reactie/nawoord
januari 2014
AA20140032

De betoverende wereld van de wetgevingsjurist

M.R. Hübner

In deze bijdrage neem ik u mee in de wereld van de wetgevingsjurist, schets ik de verhouding tot de universitaire opleiding en pleit ik voor meer aandacht in die opleiding voor het beroep van wetgevingsjurist.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 2025
AA20250236

De doelstellingen van het wetenschappelijk onderwijs

W.J.M. van Genugten

In deze bijdrage aan de onderwijsrubriek wordt de aandacht gevestigd op de algemene doelstellingen van het wetenschappelijk onderwijs, zoals neergelegd in de wet op het wetenschappelijk onderwijs. Aan de orde komen de vier elementen waaruit de doelstellingen zijn opgebouwd: ‘wetenschapsbeoefening’, ‘beroepsvoorbereiding’, ‘samenhang der wetenschappen’ en ‘maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef’. Bij de uitwerking wordt met name ingegaan op de conclusies die uit het bestaan van de vier elementen kunnen worden getrokken voor de juridische opleiding.

Onderwijs
februari 1982
AA19820063

De eerste vijftig…

E.H. Hondius

Ewoud Hondius werkt 50 jaar in rijksdienst. Een mooi moment voor een terugblik!

Opinie | Column
oktober 2016
AA20160725

De examinator getoetst

J.S. Kortmann, K. Schrijvers

In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de terugkomst van de marginale toetsing bij het College van Beroep van Examens dat onder meer oordeelt over waargenomen fraude door examinators tijdens tentamens.

Opinie | Redactioneel
maart 1995
AA19950167

De Faculteit der Rechtgeleerdheid aan de Universiteit van de Nederlandse Antillen

Een buitenbeentje?

F.B.M. Kunneman, G.H. Lieuw

In dit artikel wordt de rechtenfaculteit van de Universiteit van Nederlandse Antillen (UNA) belicht. Aan de orde komen de geschiedenis en oprichting van de UNA en faculteit, de organisatie en structuur daarvan, de inhoud en niveau van de aldaar genoten opleiding, de samenstelling van docenten en studenten en de relaties met het buitenland en Nederland. Tenslotte wordt er ingegaan op knelpunten binnen de faculteit.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 1990
AA19900159

De goede onderzoeksopzet als succesfactor voor de juridische scriptie

M.V.R. Snel

Post thumbnail

Het schrijven van een scriptie is geen eenvoudige opgave. Een grotere nadruk op het ontwikkelen van een goed uitgewerkte onderzoeksopzet kan het scriptietraject voor zowel student als begeleider aangenamer maken. Daarvoor is wel intensief vooronderzoek nodig, gericht op het identificeren van een onderzoeksvraag, het inschatten van de uitvoerbaarheid en de ontwikkeling van een theoretisch kader.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2017
AA20170748

De Haagsche Academie voor Internationaal Recht

W.A. Hamel

Gaarne voldoe ik aan het verzoek van de redactie van Ars Aequi een artikel te schrijven over de Haagsche Academie voor Internationaal Recht. Deze unieke instelling lijkt immers in het buitenland meer bekendheid te genieten dan in Nederland zelf. Een bijzondere aanleiding om de schijnwerper eens te richten op de Academie is de toekenning aan de Academie van de Félix Houphouët-Boigny Vredesprijs 1992. Een prijs die wordt toegekend aan een persoon of instelling die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de wereldvrede.

Perspectief | Perspectiefartikel
juli 1993
AA19930553

De hbo-jurist en zijn maatschappelijke taken

E. van de Luytgaarden

De hbo-jurist komt er aan. Een afgestudeerde juridische bachelor die is opgeleid aan één van de hogescholen die ons land rijk is. Deze jurist wordt gezien als een nieuw fenomeen in het beroepenveld waar het recht een rol speelt. Een zogenaamde ‘nieuwe rechtspleger’. De vraag die de Utrechtse onderzoeksgroep ‘beroepsuitoefening juridische bachelors’ bezighoudt is: welke bagage moet de hbo-jurist hebben om een stevige positie in de arbeidsmarkt te verwerven? Of: welke maatschappelijke ontwikkelingen rechtvaardigen de komst van deze nieuwe beroepsgroep? Met andere woorden: wat zijn de maatschappelijke taken van de hbo-jurist? Ik behandel hier twee ontwikkelingen die licht kunnen laten schijnen op de maatschappelijke functie van de hbo-jurist: de juridisering en het gebrek aan geluksbeleving.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2006
AA20060675

De hbo-juristen en de togaberoepen

G. Hupperetz

Post thumbnail In dit artikel pleit de auteur voor een grotere waardering voor hbo-juristen. Volgens de auteur kunnen hbo-juristen die daarna een master hebben gevolgd aan de universiteit in de veranderende juridische praktijk goed gebruikt worden.

Opinie | Opiniërend artikel
oktober 2008
AA20080754