Studie, carrière, vaardigheden

Noten van HJS en de feitenrechter

J.M.J. Chorus

Post thumbnail

De rol die de noot voor de feitenrechter speelt, en de moderne geschiedenis van de noot in Nederland worden eerst geschetst. Dan komt aan de orde wat in een noot thuishoort, eerst volgens de wetenschap (Snijders, Bloembergen, Van Dijck en Vranken). Aan de hand van de (enige) noot die Snijders in de NJ bij een uitspraak van een feitenrechter heeft geschreven, wordt een element aangewezen dat de feitenrechter graag in een noot aantreft.

Perspectief | Reeks ´De waarde van de annotatie´
januari 2017
AA20170065

Numerus fixus: drempel tussen toelaatbaarheid en toegankelijkheid

M.T.A.B. Laemers

Post thumbnail Deze bijdrage gaat over de beperking van het aantal studenten voor een bacheloropleiding binnen het Nederlands universitair onderwijs door het vaststellen van een maximum voor het aantal toelatingen. Ingegaan wordt op de recente geschiedenis van het hanteren van numerus fixus, de (juridische grondslag van de) huidige procedure, de toepassing van numerus fixus bij rechtenopleidingen en aankomende wetswijzigingen ten aanzien van selectiemogelijkheden. De beoogde wetswijzigingen zijn bedoeld om de kansenongelijkheid te verminderen en de toelatingskansen zo min mogelijk te beperken.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2022
AA20221006

Omzien in verwondering

Omzien in verwondering

E.H. Hondius

In deze column wordt door Ewoud Hondius ingegaan op het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en het juridische onderwijs naar aanleiding van een artikel van L. Mok.

Opinie | Column
maart 2005
AA20050129

Onder professoren. Over wetenschappelijke integriteit

Onderwijs in rechtsfilosofie, een reactie

H.G. van der Werf

Reactie op een eerder artikel in Ars Aequi over het vak rechtsfilosofie binnen de rechtenstudie.

Opinie | Reactie/nawoord
november 1995
AA19950860

Onderwijsballonnen

F.G.H. Kristen, M. Thöenes

Redactioneel artikel over de onzekerheid die de uitlatingen van de minister van Onderwijs & Wetenschappen teweeg brengen over de veranderingen in het hoger onderwijs en die rechtspositie en rechtszekerheid van (aankomend) studenten aantast.

Opinie | Redactioneel
september 1995
AA19950657

Onderzoeksvaardigheden – Research skills

I. Curry-Sumner, F.G.H. Kristen, M. van der Linden-Smith, H. Tigchelaar

Post thumbnail Dit boek is een leidraad voor juridische studenten voor het verrichten van onderzoek biedt houvast bij het schrijven van een masterscriptie.

9789069167046 - 31-08-2010

Ontwikkelingen in en rond het academisch juridisch onderwijs

L.H. van de Heuvel

In dit artikel wordt opiniërend beschreven dat goed juridisch onderwijs onontbeerlijk is voor een goede economie.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2001
AA20010888

Ontwikkelingen in het staatsrecht

L.F.M. Besselink

In de rubriek 'onderwijs' staat deze maand de ontwikkeling van de rechtenstudie en het onderwijs van de verschillende vakgebieden centraal. In dit artikel wordt door Besselink ingegaan op het staatsrechtonderwijs waarbij echter de algemene onderwijsveranderingen in de rechtenstudie niet onderbelicht blijven.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2001
AA20010774

Over de rechtspositie van student-assistenten

M.G. Rood

Nu de bezuinigingen aan de instellingen voor wetenschappelijk onderwijs aan de orde van de dag zijn, verdient het wellicht aanbeveling de positie van student-assistenten eens nader te bezien. Plannen om hen niet meer voor 12, doch voor 9 maanden in dienst te nemen of plotselinge vermindering van hun wekelijkse arbeidstijd (en loon), doen de vraag rijzen hoe hun rechtspositie is geregeld. Rechtspositionele regelingen zijn te lijvig om ze in deze kolom volledig te bespreken. Ik zal mij daarom beperken tot de punten die het meeste de aandacht verdienen, te weten: - de duur van het dienstverband, - de consequenties van ziekte en invaliditeit, - het einde van het dienstverband, - de consequenties van werkloosheid. Voor dat deze vier onderwerpen belicht kunnen worden, zullen we eerst stilstaan bij de vraag welk rechtsregime de verhouding instelling-student-assistent beheerst.

Onderwijs
augustus 1981
AA19810406

Over de toekomst van het juridisch onderwijs

C.J.J.M. Stolker

Post thumbnail Het universitaire juridische onderwijs staat volop in de belangstelling: van de opleidingen zelf natuurlijk, van de studenten, onderwijsspecialisten, de beroepspraktijk, van visitatie- en accreditatiecommissies, en inmiddels ook van de regering. De rechtenfaculteiten leggen de lat al enkele jaren steeds hoger, voor zichzelf en voor de studenten. Dit artikel gaat in op de doelstellingen van de rechtenopleiding en beziet, mede aan de hand van een vergelijking met de medische opleiding, hoe met vaak beperkte middelen misschien nog meer kan worden bereikt.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2013
AA20130072

Over hoe een koe geen vangt

Nawoord op bovenstaande reaktie

F.B.M. Kunneman

Nawoord op een reactie over de inrichting van de rechtenstudie waarbij vooral het vak Inleiding tot de Rechtswetenschap ter discussie staat.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 1989
AA19890127