Staats- en bestuursrecht

The British House of Lords: a legal and a political institution

J.S. Bell

In dit Engelstalige artikel wordt het bijzondere karakter van het Engelse Hogerhuis, House of Lords, besproken. Een aantal leden uit het House of Lords vormen het hoogste rechtscollege van het Verenigd Koninkrijk (the Judicial Committee of the House of Lords) met rechtsmacht over de verschillende delen van het Verenigd Koninkrijk. Een groot aantal van de rechtsprekende leden het Hogerhuis mengt zich daarnaast actief in het wetgevingsproces. In het kader van het bijzonder nummer 'Rechter en Politiek' wordt deze, vanuit de klassieke theorie van machtenscheiding, paradoxale positie besproken.

Bijzonder nummer | Rechter en politiek
november 1992
AA19920726

The EU-US SWIFT Agreement: Assessment by the ECtHR upon the EU’s accession to the ECHR

I. Ievdokymova

Post thumbnail Heb je onlangs geld overgemaakt naar het buitenland? Dan heb je gebruik gemaakt van de SWIFT-code (ook bekend als de BIC-code). De kans bestaat dat de terrorisme-eenheid aan de andere kant van de Atlantische Oceaan nu jouw persoonlijke gegevens aan het doorpluizen is. Volgens het in 2010 tussen de VS en EU gesloten SWIFT-akkoord is dit legaal, maar het akkoord stuit ook op stevige kritiek. Iryna Ievdokymova onderzoekt in dit artikel of het SWIFT-akkoord in strijd is met Europese wetgeving en rechtspraak op het gebied van de bescherming van (persoons)gegevens.

Overig | Ars Aequi-prijswinnaar | Verdieping | Studentartikel
september 2011
AA20110611

The Issue of Politics and the Judge In The United States

B.Z. Tamanaha

In dit Engelstalige artikel over de Amerikaanse verhouding tussen rechter en politiek wordt in het eerste gedeelte ingegaan op de meest voorkomende vragen als men op het onderwerp ingaat. In het tweede gedeelte van het artikel wordt ingegaan op de verhouding tussen recht en politiek, welke verhouding wordt beheerst door 'the rule of law'. Ook worden er verschillende theorieën besproken die 'the rule of law' onderbouwen.

Bijzonder nummer | Rechter en politiek
november 1992
AA19920733

The Law of War: A Brief History

A.A. Wijffels

In dit artikel wordt ingegaan op de historie van het oorlogsrecht. Waren vroeger bij het ontstaan van dit rechtsgebied alleen soevereine staten rechtssubject hierbij, tegenwoordig kent het meer actoren. In het artikel komt de ontwikkeling van het rechtsgebied, die hand in hand ging met de ontwikkeling van soevereine staten en het volkenrecht, aan de orde.

Bijzonder nummer | Oorlog & recht
juli 2009
AA20090438

The profits of doom

L. Roorda

Post thumbnail

Nederland is een spil in het internationale bedrijfsleven, onder andere vanwege de internationale reikwijdte van Nederlandse ondernemingen. Die centrale rol betekent ook dat Nederland in toenemende mate geconfronteerd wordt met de negatieve bijeffecten van de activiteiten van die ondernemingen, zoals blijkt uit de recente Kiobel-zaak, waarin Shell wordt verweten medeplichtig te zijn aan de executie van dissidenten in Nigeria in 1995. Dit roept de vraag op: in hoeverre zijn Nederlandse hoofdkantoren medeverantwoordelijk voor mensenrechtenschendingen door hun dochterondernemingen, en draagt de Nederlandse Staat een plicht om toegang tot de rechter te verschaffen voor slachtoffers van deze mensenrechtenschendingen? Wij delen immers in grote mate mee in de profits of doom.

Opinie | Amuse
oktober 2017
AA20170774

Thorgeir Thorgeirson

G.A.I. Schuijt

Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) 25 juni 1992, Application no. 13778/88, ECLI:CE:ECHR:1992:0625JUD001377888, Mediaforum Bijlage (4) 1992-11/12: 88-96 (Thorgeir Thorgeirson v. Iceland) In deze uitspraak van het EHRM komt duidelijk aan de orde hoe wordt geoordeeld of een bepaalde beperking van de vrijheid van meningsuiting een toegelaten beperking is die valt onder art. 10 lid 2 EVRM. In de noot wordt dieper ingegaan op de uitspraak en de beperking van de vrijheid van meningsuiting.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 1993
AA19930687

Tijd voor een steak

M.Y.A. Zieck

De Verenigde Staten nodigen structureel vluchtelingen uit om zich in het land te vestigen, sterker nog, de VS is hét hervestigingsland bij uitstek. Marjoleine Zieck vertelt hoe deze vluchtelingen opgevangen worden.

Opinie | Column
maart 2016
AA20160177

Tijd voor een volwassen formatie

L.M. van den Bosch, M.D. Reijneveld

Sinds 2012 ligt het initiatief voor de kabinetsformatie bij de Tweede Kamer in plaats van bij de koning(in). In de huidige formatieprocedure wreekt zich dat de positie van de verkenner formeel niet geregeld is. De auteurs betogen dat het tijd wordt om na te denken over regulering van deze rol.

Opinie | Redactioneel
mei 2021
AA20210427

Tijd voor externe controle op de mensenrechten binnen de Europese Unie?

De (niet) toetreding van de EU tot het EVRM

A. Lazowski, R.A. Wessel

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft het ontwerpverdrag over toetreding van de EU tot het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden afgewezen. Het Hof van Justitie ziet nog veel problemen met betrekking tot een externe controle op het EU-beleid. De vraag is echter of de Unie deze controle langzamerhand niet zou moeten aandurven.

Opinie | Opiniërend artikel
september 2015
AA20150674

Tijd voor verandering: leidt de Wet open overheid tot meer openheid?

A.M. Klingenberg

Post thumbnail

De Wet open overheid, aangenomen door de Tweede Kamer, is nu in behandeling bij de Eerste Kamer. Daar wordt nu gewacht op een impactanalyse, waarbij een inschatting van de kosten en de uitvoeringslasten van dit wetsvoorstel gemaakt wordt. De vraag is echter of deze wet, los van een kostenanalyse, niet gewoon moet worden aangenomen om tot een moderner openbaarheidsregime te komen.

Opinie | Opiniërend artikel
januari 2017
AA20170020

Tijdelijke wet Kroongeschillen

J.J. Wiarda

In dit artikel wordt de Tijdelijke wet Kroongeschillen (TwK) besproken. De TwK is tot stand gekomen nadat de Benthem-uitspraak is gedaan en werd beslist door het EHRM dat het Kroonberoep in strijd was met het recht op een eerlijk proces in de zin van art. 6 EVRM. In dit artikel komt ten aanzien van de TwK aan de orde: De afdeling voor geschillen van bestuur als rechter, het bereik van de TwK, de opzet en structuur van de wet, de toetsingsinstrumenten, ambtsberichten, advisering enz. Vervolgens komt aan de orde wat de toekomstige, defitieve regeling wordt.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
januari 1988
AA19880031

Toegang tot de bestuursrechter in Nederland en Duitsland

A.T. Marseille

Post thumbnail

De toegang tot de bestuursrechter is in elk rechtsstelsel aan beperkingen onderhevig. Niet iedereen kan op elk gewenst moment kosteloos tegen elk denkbaar bestuurshandelen bij de rechter opkomen en bij een teleurstellend oordeel een andere rechterlijke instantie om een second opinion verzoeken. Er is geen bestuursrechtelijk rechtsstelsel zonder toegangsbeperkingen. Echter, ieder stelsel kent zijn eigen beperkingen. Dat maakt nieuwsgierig hoe en waarom stelsels die we minder goed kennen dan ons eigen, het anders hebben geregeld. In deze bijdrage richt Bert Marseille zich op Duitsland, omdat het stelsel van bestuursrechtspraak qua opzet sterk op het Nederlandse lijkt, maar er voor wat betreft de toegang tot de rechter qua uitwerking grote verschillen zijn. Een vergelijking tussen de beide stelsels is niet alleen interessant omdat die kan zorgen voor een frisse blik op wat voor ons vanzelfsprekend lijkt, maar ook ter oriëntatie op de vraag of de toegang in Nederland in bepaalde opzichten niet anders zou moeten worden geregeld.

Overig | Rode draad | Over de grenzen van het recht
maart 2011
AA20110238