Staats- en bestuursrecht

Resultaat 1417–1428 van de 1923 resultaten wordt getoond

Naar een republikeinse grondwet

H.G. Warmelink

Post thumbnail

Staatsrechtjurist Han Warmelink stoort zich aan het ‘koninklijke’ karakter van de Grondwet en pleit er in deze aflevering van Herschrijf het Recht voor om het koningschap anders te positioneren in de Grondwet. Het koningschap als ornament zoals in België of Zweden trekt hem echter niet aan; hij ziet meer in het Duitse model, met een door het parlement aangestelde president.

Blauwe pagina's | Herschrijf het recht
mei 2010
AA20100302

Naar een schendbare Wet?

W. van Boven

Het zogenaamde Harmonisatiewet-vonnis van de president van de Haagse rechtbank van 11 augustus 1988 en het daarop betrekking hebbende arrest van de Hoge Raad van 14 april 1989 zorgden voor veel beroering onder de staatsrechtsgeleerden. Een discussiepunt vormde de vraag of het toetsingsverbod van art. 120 Grondwet (de rechter mag de wet in formele zin niet aan de Grondwet toetsen) nog wel diende te worden gehandhaafd. Er heeft zich de laatste jaren een aantal juridische en politieke ontwikkelingen voorgedaan die de onschendbaarheid van de wet niet meer zo vanzelfsprekend maken.

Verdieping | Studentartikel
maart 1990
AA19900143

Naar een stelselherziening in het omgevingsrecht

De hoofdlijnen en de belangrijkste doelstellingen op een rij

A.G.A. Nijmeijer

Post thumbnail Het omgevingsrecht is veel te complex geworden, volgens de regering. De wet- en regelgeving binnen dit rechtsgebied moeten ‘eenvoudig beter’. Daartoe is medio 2014 een wetsvoorstel Omgevingswet bij de Tweede Kamer ingediend. Dat wetsvoorstel belooft grote veranderingen in het omgevingsrecht teweeg te brengen. Tijd voor een eerste kennismaking met dit majeure en ambitieuze wetsvoorstel.

Verdieping | Verdiepend artikel
december 2014
AA20140902

Naar meer transparantie in het hoger beroep in vreemdelingenzaken

V.M. Bex-Reimert, A.T. Marseille, M. Wever

Post thumbnail

Als er een rechtsgebied is waar transparantie cruciaal is, vanwege de grote belangen die er op het spel staan, is dat het vreemdelingenrecht. Juist het vreemdelingenrecht, en dan met name het hoger beroep in vreemdelingenzaken, blinkt echter uit in intransparantie: zo’n 85% van de uitspraken in hoger beroep wordt niet gemotiveerd, slechts 1% van de zaken wordt op een zitting behandeld. In dit artikel gaan we in op de mogelijkheid daar verandering in te brengen.

Verdieping | Verdiepend artikel
mei 2022
AA20220353

Nagtegaal als Pizzati op Ameland aangespoeld?

L.J.A. Damen

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 24 december 2008, nr. 200802629/1, ECLI:NL:RVS:2008:BG8294, LJN: BG8294, NJB 2009, p. 119, nr. 85, JB 2009, 42 m. nt. Albers, Gst (2009) 7311.13 m. nt. Teunissen Uitspraak van de ABRvS in een langslepend conflict over schadevergoeding bij een vernietigd besluit. In de uitspraak die in deze noot besproken wordt staat het relativiteitsbeginsel centraal. Ook komt het specialiteitsbeginsel aan de orde net als de redelijke termijn.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
april 2009
AA20090244

Namen en rugnummers, s’il vous plaît!

J. van Mourik, J.T. Tegelaar

Predictive justice is het voorspellen van rechterlijke uitspraken op basis van een algoritme. In Frankrijk is een verbod ingesteld voor het gebruikmaken van persoonlijke gegevens van rechters voor dergelijke analyses. Wat de auteurs betreft is dat een inbreuk op het recht van vrijheid van meningsuiting (art. 10 EVRM) en zou niet het analyseren, maar het onwenselijk gebruik van de resultaten verboden moeten zijn.

Opinie | Redactioneel
december 2019
AA20190931

Narratief staatsrecht

G. Boogaard

Post thumbnail In deze amuse schrijft over het in beweging brengen van het publiek met behulp van staatsrechtelijk getinte verbeelding.

Opinie | Amuse
december 2018
AA20180982

Naschrift bij voorgaande reactie

H.J.M van Berkel

In mei 2021 publiceerde Ars Aequi een artikel van Henk van Berkel, over ‘Beroepscolleges voor examinandi in het hoger onderwijs’. Martijn Berk was na lezing van het artikel enigszins ontgoocheld en voelde zich geroepen deze reactie in te sturen. Met naschrift van Henk van Berkel.

Opinie | Reactie/nawoord
september 2021
AA20210843

Nationale rechterlijke toetsing van VN-sanctiemaatregelen

C.M.J. Ryngaert

Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) 21 juni 2016, ECLI:CE:ECHR:2013:1126JUD000580908, nr. 5809/08 (Al-Dulimi en Montana Management, Inc. tegen Zwitserland)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2016
AA20160766

Natura 2000 in Nederland: kan het niet wat minder?

S.D.P Kole

Post thumbnail In het regeerakkoord van het kabinet-Rutte IV zijn het oplossen van de woningcrisis en de stikstofcrisis als belangrijke doelstellingen voor de komende jaren aangemerkt. Het oplossen van deze ‘hoofdpijndossiers’ wordt echter bemoeilijkt door de aanwezigheid van 162 Natura 2000-gebieden in Nederland die op basis van het Unierecht strikt moeten worden beschermd. In dat kader kan de vraag worden gesteld of Nederland niet toe kan met minder Natura 2000-gebieden.

Opinie | Opiniërend artikel
november 2022
AA20220864

Naturalisatiebesluit en contraseign

P.J. Boon

Nationale ombudsman 15 juni 1993, nr. 93/410, ECLI:NL:XX:1993:AN3183, AB 1993, 430 m.nt. PJS Het betreft geen uitspraak door een rechtsprekend orgaan maar de Nationale Ombudsman. De uitspraak vormt een kapstok voor de annotator om in te gaan op het in art. 47 Gw geregelde omtrent contraseign door een of meer ministers bij wetten en koninklijke besluiten. Er wordt ingegaan op de ministeriële verantwoordelijkheid, totstandkoming van besluiten en wetten door signering staatshoofd. Het gaat i.c. om een zaak waarbij de Koning reeds het naturalisatiebesluit heeft getekend en vervolgens de minister weigert om dit besluit te ondertekenen. Volgens de Nationale Ombudsman is dit niet wenselijk en niet toegestaan omdat de minister het initiatief neemt voor het besluit. De annotator gaat uitgebreid op het oordeel van de Nationale Ombudsman in.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
april 1994
AA19940237

Nawoord ‘Euthanasie: de grens bereikt?’

J.A.K. van den Berg, B. Degelink, J.B. Spath

In dit nawoord op een reactie wordt ingegaan op het onderscheid tussen een maatschappelijk en juridisch debat rondom euthanasie.

Opinie | Reactie/nawoord
juni 2001
AA20010441

Resultaat 1417–1428 van de 1923 resultaten wordt getoond