Onderwijs

Resultaat 145–156 van de 216 resultaten wordt getoond

Over hordenlopen, profeten en toekomstmuziek

Verslag van symposium 'Recht in evenwicht. De integratie van vrouw en recht in het juridisch onderwijs'

P. van der Grinten, L. Hora Adema

Artikel over een symposium waarbij het onderwerp is of een vak onder de titel 'vrouw en recht' in de rechtenopleiding geïntegreerd moet worden.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1993
AA19930250

Over leermeester en leerling: het gildestelsel binnen de universiteit van Leiden aan het eind van de twintigste eeuw

M.S. Groenhuijsen

In dit artikel, behorend bij de rode draad 'Onder doctoren', gaat Groenhuijsen in op zijn leermeester, profesoor Melai, en over hoe deze op Leidse rechtenfaculteit de vaksectie strafrecht leidde en welke eisen hij stelde aan het wetenschappelijk personeel.

Overig | Rode draad | Onder doctoren
november 2008
AA20080841

Over recht en krom schrijven

J.G. Brouwer, C.J.H. Jansen

In dit artikel geven de auteurs enige tips bij het schrijven van een goede juridische scriptie of goed juridisch artikel. Welke factoren bepalen de kwaliteit van het stuk? Wat zijn de beoordelingscriteria?

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 1998
AA19980169

Over wetenschappelijke integriteit II

E.H. Hondius

Vervolg op een column uit AA2007 (7) waarbij Hondius weer in gaat op de wetenschappelijke integriteit bij het vervullen van nevenfuncties naast het zijn van onderzoeker.

Opinie | Column
september 2006
AA20060571

Overgang naar nieuwe beginselen over het tot stand komen van schenkingen

W.M. Kleijn

In 1963 sprak prof.mr. Klaas Wiersma in Leiden zijn inaugurele rede uit ter aanvaarding van zijn ambt als hoogleraar notarieel recht getiteld: ‘Schenking en hercodificatie’. Wat was de invloed van Wiersma en zijn visie op de uiteindelijke bepalingen omtrent schenking zoals deze zijn vastgelegd in Boek 7, Titel 3 van het huidige Burgerlijk Wetboek?

Overig | Rode draad | Onder doctoren
april 2008
AA20080315

Pas als het deugt mag het

Over integriteit in rechtswetenschappelijk onderzoek in Nederland

J.B.M. Vranken

Post thumbnail

Integriteitsschending in rechtswetenschappelijk onderzoek snijdt een brede problematiek aan. Ik beperk mij tot het externe niveau (als onderscheiden van intern en institutioneel niveau) en bespreek aan de hand van voorbeelden drie categorieën waarin integriteit problematisch is of kan worden: belangenverstrengeling, derdenfinanciering en auteurschap. Derdenfinanciering lijkt de meeste risico’s in te houden, maar er is behoefte aan meer feitenmateriaal om de risico’s te substantiëren dan wel te ontzenuwen.

Verdieping | Verdiepend artikel
november 2017
AA20170868

Plagiaat

E.H. Hondius

In deze column gaat Ewoud Hondius in op het verschijnsel plagiaat en waarom dit in strijd is met de regels van de wetenschap.

Opinie | Column
november 2005
AA20050917

Plas Valburg

M.L. van Oosten, J.L. Smeehuijzen

Post thumbnail

De Plas/Valburg-doctrine is in dogmatisch opzicht veelvuldig bekritiseerd. In deze bijdrage wordt getracht de doctrine te beoordelen vanuit een wat ander perspectief, te weten de klassieke tegenstelling tussen rechtszekerheid en billijkheid. Betoogd wordt, mede op basis van analyse van de feitenrechtspraak, dat de rechtszekerheidsnadelen van het leerstuk veel zwaarder wegen dan zijn vermogen de billijke oplossing mogelijk te maken.

Perspectief | Verdiepend artikel
januari 2015
AA20150072

Post-doctorale pret in Oxford

T.H.D. Struycken

In dit artikel beschrijft de auteur de verschillende post-doctorale of masteropleidingen die men aan de beroemde Engelse Oxford Universiteit kan volgen.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 1996
AA19960161

Privaatrechtelijk onderzoek? Niet meer nodig!

E.H. Hondius

In dit opiniërende artikel wordt ingegaan op de bedreiging van het rechtswetenschappelijk onderwijs, met name op het gebied van het privaatrecht. Aan de orde komen onder meer de soorten van onderzoek, de financiering en de zeggenschap over het onderzoek.

Opinie | Opiniërend artikel
juli 1995
AA19950562

Probleemgestuurd leren als didactisch model aan een rechtenfaculteit mismatch

A.R. Houweling, J. Montijn, M. Wijnen

Ruim anderhalf jaar geleden is aan Erasmus School of Law het Erasmus Law College van start gegaan, met onder andere een nieuw didactisch model. In het nieuwe onderwijsmodel staat ‘probleemgestuurd leren’ centraal. In dit artikel wordt aan de hand van de eerste ervaringen en bevindingen bij Erasmus School of Law de vraag beantwoord of probleemgestuurd leren en rechten een match of juist een mismatch is.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2014
AA20140772

Prof.mr. F.J.W. Löwensteyn (1922-1993)

M.J.G.C. Raaijmakers

In dit artikel wordt het wetenschappelijke en werkzame leven van prof. mr. F.J.W. Löwenstein besproken.

Perspectief | Ars Longa Vita Brevis
september 1994
AA19940582

Resultaat 145–156 van de 216 resultaten wordt getoond