Onderwijs

Nawoord bij Reactie op ‘Is de hbo-jurist welkom’

E. van de Luytgaarden

Van de Luytgaarden vindt dat de opleiding hbo-rechten een kans moet worden gegeven. Hij betoogt dat door de opleiding hbo-rechten de universitaire variant en de SJD-opleiding zichzelf aan het bekwamen zijn en hogere kwaliteitseisen stellen.

Opinie | Reactie/nawoord
mei 2006
AA20060355

Nawoord op bovenstaande reacties

P. van der Grinten

Nawoord van de redacteur op reacties op een door haar gepubliceerd artikel in Ars Aequi over de slechte taalkwaliteiten van rechtenstudenten en de noodzaak om deze door middel van meer opdrachten bij te brengen.

Opinie | Reactie/nawoord
oktober 1992
AA19920587

Nawoord: Het belang van statistiek- en economie-onderwijs aan juridische studenten

H.O. Kerkmeester

Nawoord bij een reactie op een artikel dat ging over de invoering van statistiekonderwijs in de Nederlandse rechtenstudie.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1989
AA19890253

Nihil obstat? Over selectie van studenten bij de toelating tot de rechtenstudie

J.E.M. Polak

In dit artikel wordt een afweging gemaakt bij het selecteren van rechtenstudenten aan de poort. De auteur bekijkt het vanuit verschillende standpunten.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 2005
AA20050308

Non scholae sed vitae discimus

P. van der Grinten, K. Vos

Op 27 mei 1991 heeft de Visitatiecommissie Rechtsgeleerdheid, ook wel Commissie-De Haan genoemd, rapport uitgebracht. Bij dit rapport kunnen enkele kanttekeningen worden geplaatst. Hieronder volgt een korte bespreking. In het rapport wordt onder andere ingegaan op de rechtenstudie in Nederland in het algemeen alsook de negen verschillende rechtenfaculteiten. Alleen het eerste zal in dit artikel besproken worden. Aan bod komt daarbij: de propedeuse en het ontbreken van het selectieve karakter daarbij, de lange studieduur in de doctoraalfase en de hoge uitval.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 1991
AA19910650

Normativiteit en viewpoint diversity in de rechtswetenschap

J. Bakker, R.H.T. Jansen

In dit redactioneel pleiten Joas Bakker en Rowin Jansen ervoor om in de discussie over diversiteit meer aandacht te geven aan de diversiteit van normatieve opvattingen. Omdat de rechtsgeleerdheid een normatieve wetenschap is, is het voor het juridische debat van groot belang om een verscheidenheid van perspectieven op een faculteit te hebben. Het is cruciaal om binnen onderzoeksgroepen juristen te hebben met verschillende soorten werkervaring, politieke opvattingen en religieuze overtuigingen, en universiteiten moeten zich hier daarom voor inspannen.

Opinie | Redactioneel
januari 2022
AA20220003

Noten kraken

C.A.J.M. Kortmann

C.A.J.M. Kortmann doet kort uit de doeken waar een goede annotatie aan moet voldoen en welk onderscheid er bestaat.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2001
AA20010794

Numerus fixus: drempel tussen toelaatbaarheid en toegankelijkheid

M.T.A.B. Laemers

Post thumbnail Deze bijdrage gaat over de beperking van het aantal studenten voor een bacheloropleiding binnen het Nederlands universitair onderwijs door het vaststellen van een maximum voor het aantal toelatingen. Ingegaan wordt op de recente geschiedenis van het hanteren van numerus fixus, de (juridische grondslag van de) huidige procedure, de toepassing van numerus fixus bij rechtenopleidingen en aankomende wetswijzigingen ten aanzien van selectiemogelijkheden. De beoogde wetswijzigingen zijn bedoeld om de kansenongelijkheid te verminderen en de toelatingskansen zo min mogelijk te beperken.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2022
AA20221006

Omzien in verwondering

Omzien in verwondering

E.H. Hondius

In deze column wordt door Ewoud Hondius ingegaan op het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en het juridische onderwijs naar aanleiding van een artikel van L. Mok.

Opinie | Column
maart 2005
AA20050129

Onder professoren. Over wetenschappelijke integriteit

Onderwijs in rechtsfilosofie, een reactie

H.G. van der Werf

Reactie op een eerder artikel in Ars Aequi over het vak rechtsfilosofie binnen de rechtenstudie.

Opinie | Reactie/nawoord
november 1995
AA19950860

Onderwijsballonnen

F.G.H. Kristen, M. Thöenes

Redactioneel artikel over de onzekerheid die de uitlatingen van de minister van Onderwijs & Wetenschappen teweeg brengen over de veranderingen in het hoger onderwijs en die rechtspositie en rechtszekerheid van (aankomend) studenten aantast.

Opinie | Redactioneel
september 1995
AA19950657