Resultaat 97–108 van de 303 resultaten wordt getoond
G.H. Addink
In deze bijdrage gaat Henk Addink in op de Principles of Good Governance op nationaal niveau. Centrale vragen in het artikel zijn: wat is de inhoud van het juridische concept van goed bestuur, welke benadering wordt daarbij gekozen en welke praktische, normatieve consequenties zijn daaraan verbonden?
Verdieping | Verdiepend artikelapril 2012AA20120266
A.T. Marseille
Annotaties en wetgeving | Annotatieapril 2017AA20170321
S. Steneker
Opinie | Columnjanuari 2018AA20180027
O.J.D.M.L. Jansen
Behoren het handhavingstoezicht, het boeteonderzoek en de opsporing verschillend te worden genormeerd? Bij de beantwoording van deze vraag komt een aantal normen uit de beginselen van behoorlijk bestuur - deze beginselen normeren ook de opsporing - en uit artikel 6 EVRM, alsmede het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer aan de orde.
9789069163215 - 12-02-1999
K.A.W.M. de Jong, A.P. Klap
Om toegang te krijgen tot de bestuursrechter moet je belanghebbende zijn. Bij de invulling van het belanghebbendebegrip wordt gezocht naar optimale, niet naar maximale rechtsbescherming. Daarbij spelen zowel principiële en rechtspolitieke argumenten als efficiencyoverwegingen een rol. Als gevolg daarvan is de feitelijke invulling van het belanghebbendebegrip altijd aan verandering onderhevig.
Rode draad | Toegang tot het rechtfebruari 2019AA20190147
R. Benhadi, L.J. Gerritsen, L.A. Hoegee-Kjellevold, T.E.P.A. Lam
In dit procesdossier wordt aan de hand van stukken uit het dossier van een advocaat een weergave van het verloop van een handhavingszaak gegeven. De procedure begint met de aanschrijving door de gemeente en eindigt met de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Nederland, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
9789069166209 - 26-05-2014
J.H. van Breda, L.M. Koenraad
Dit procesdossier beschrijft een bestuursrechtelijke procedure over het recht op een bijstandsuitkering, op basis van stukken uit een dossier van de Centrale Raad van Beroep, de hoogste bestuursrechter op het terrein van het sociaalzekerheidsrecht.
9789069169484 - 26-05-2014
N. Groot, B. Hessel, D. Radder, K. van der Woerdt
Wanneer krijgen decentrale overheden zoals provincies en gemeenten met onderdelen van het EU-recht te maken? En hoe moeten zij daarmee omgaan? Deze praktisch handleiding geeft daarop het antwoord.
9789069168555 - 19-08-2016
J.W.H. Lemmen, M.D. Reijneveld
Het wetsvoorstel ter wijziging van de Drank- en Horecawet biedt ruimte voor het ontstaan van mengvormen tussen horeca en detailhandel. De auteurs gaan in op de voor- en nadelen van dit wetsvoorstel en concluderen dat het voorstel moeilijk verenigbaar is met ander overheidsbeleid zoals het Nationaal Preventieakkoord, dat vooral de gezondheid van burgers lijkt te willen beschermen.
Opinie | Redactioneeloktober 2019AA20190739
J.G. Brouwer, J. Koornstra
Outlaw Motorcycle Gangs die georganiseerde misdaad bedrijven, dienen snel en effectief te kunnen worden bestreden. Het wetsontwerp ‘Bestuurlijk verbod rechtspersonen’ wil hiertoe de minister voor Rechtsbescherming een bevoegdheid geven waarmee hij een rechtspersoon per direct bij besluit kan verbieden. Een procedure voor de civiele rechter is dan niet meer nodig. Rechtsbescherming bestaat slechts achteraf. Of het wetsontwerp daadwerkelijk ook gaat bijdragen aan efficiënt bestrijden van criminele activiteiten van de leden is voor ons echter de vraag.
Opinie | Opiniërend artikelseptember 2018AA20180696
A.M.L. Jansen
Coffeeshops vormen een mèr a boire voor spannende rechtspraak, net als beleidsregels en de daaraan inherente afwijkingsbevoegdheid en afwijkingsplicht. Voeg deze ingrediënten samen en smullen maar. Of: hoe een coffeeshop helpt de inherente afwijkingsbevoegdheid en -plicht inzichtelijk te maken.
Blauwe pagina's | Spraakmakende Zakenapril 2021AA20210332