Resultaat 73–84 van de 303 resultaten wordt getoond
M.A.J.M. Buijsen
Verdieping | Verdiepend artikelfebruari 2015AA20150112
Marte van der Loop
Met de plaatsing in het Staatsblad op 25 oktober 2021 van de Wet open overheid (Woo) en de Wijzigingswet Woo is een einde gekomen aan een langdurig wetgevingstraject dat als doel had de openbaarheid van overheidsinformatie te vergroten en de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) te vervangen door een nieuwe wet. In dit artikel gaat Marte van der Loop uitgebreid in op de lange totstandkomingsgeschiedenis van de Woo, de hoofdpunten uit die wet en de verschillen tussen de Woo en de Wob.
Annotaties en wetgeving | Wetgevingmei 2022AA20220400
L.D. Ruigrok
In dit artikel wordt ingegaan op een vorm van privatisering van de politie-inzet. Het gaat om het medeverantwoordelijk maken van evenementorganisatoren voor de veiligheid op voor publiek toegankelijke plaatsen en het inzetten van beveiligingsmedewerkers in plaats van politiepersoneel. Aan bod komt de discussie over de kosten van de politie-inzet bij evenementen en het in 2012 ingetrokken wetsvoorstel ‘Wet politiekosten evenementen’.
Bijzonder nummer | Privatisering van het strafrecht | Overigjuli 2013AA20130574
C.J.H. Jansen
Onderzoek naar aspecten van digitalisering op het gebied van het bestuursrecht, burgerlijk recht, strafrecht en ondernemingsrecht.
9789493199934 - 04-04-2023
T. Hartlief
In deze amuse betoogt Ton Hartlief dat het recht in de huidige crisistijd weer terug naar de kern moet; weg met de luxe en franje, en terug naar bijvoorbeeld bescherming tegen een almachtige overheid, bescherming van de zwakkere partij en het rechttrekken van ongelijke verhoudingen.
Opinie | Amusemei 2013AA20130352
F.J. van Ommeren
In dit artikel voor het Bijzonder Nummer ‘Zoeken naar hiërarchie’ legt Frank van Ommeren uit dat volgens hem het publiek- en privaatrecht twee gelijkwaardige rechtsgebieden zijn die strikt van elkaar moeten worden gescheiden. Er bestaat dan ook geen hiërarchische verhouding tussen beide rechtsgebieden. Dat neemt niet weg dat beide rechtsgebieden gemeenschappelijke functies en uitgangspunten kennen. Voor de coherentie van de Nederlandse rechtsorde is het van belang dat deze principes in beide rechtsgebieden worden benadrukt.
Bijzonder nummer | Zoeken naar hiërarchie | Overigjuli 2012AA20120562
G. Boogaard
In het bestuursrecht zijn drie organen bevoegd om in laatste instantie recht te spreken over bestuursrechtelijke zaken. Daarnaast kan ook de civiele rechter zich over sommige bestuursrechtelijke zaken uitlaten. Van een hiërarchische verhouding tussen deze verschillende rechterlijke instanties is geen sprake. In dit artikel voor het Bijzonder Nummer ‘Zoeken naar hiërarchie’ laat Geerten Boogaard zien dat door het gebrek aan hiërarchie tussen deze instanties in de praktijk interessante juridische vraagstukken kunnen ontstaan. Aan de hand van de uitleg van de ‘toerismebepaling’ in de Winkeltijdensluitingswet door drie rechterlijke instanties bespreekt hij op welke manier de bevoegdheden van drie rechterlijke kolommen met elkaar in harmonie kunnen worden gebracht.
Bijzonder nummer | Zoeken naar hiërarchie | Overigjuli 2012AA20120573
K.J. de Graaf, A.T. Marseille
Annotaties en wetgeving | Annotatieapril 2018AA20180315
B. Hessel
Perspectief | Rechtsvraagjuni 1980AA19800365
Annotaties en wetgeving | Annotatieseptember 2017AA20170723
L.J.A. Damen
In deze bijdrage beantwoordt Leo Damen de bestuursrechtelijke rechtsvraag die hij stelde in het februarinummer 2014 van Ars Aequi (AA20140155)
Perspectief | Rechtsvraagseptember 2014AA20140672
Stuur je antwoord op deze bestuursrechtelijke rechtsvraag in vóór 1 april 2014 en maak kans op € 50 en/of een keuze uit het Ars Aequi Libri-fonds. De beantwoording van de rechtsvraag zal worden geplaatst in het septembernummer 2014.
Perspectief | Rechtsvraagfebruari 2014AA20140155