Resultaat 13–24 van de 79 resultaten wordt getoond
R. Cleton
Nederland is partij bij een groot aantal verdragen op het gebied van het vervoerrecht. De inhoud van de meeste verdragen is in Boek 8 BW verwerkt. Dit artikel gaat in op de wijze waarop de verdragsregels in Boek 8 zijn geïncorporeerd en de kritiek die is geleverd op de door de wetgever gevolgde methode. Tevens wordt stilgestaan bij het bekende Portalon-arrest van de Hoge Raad en het antwoord daarop van de wetgever. Hoewel men een vraagteken kan zetten bij de wenselijkheid van de incorporatie van rechtstreeks werkende verdragsbepalingen in Boek 8, zijn er argumenten die pleiten ten gunste van deze methode van implementatie van verdragen.
Bijzonder nummer | Rechtsharmonie - Wetsharmoniemei 1996AA19960332
G.J. Tanja
Het klassieke internationale zeerecht, gevormd door en voor de geïndustrialiseerde landen, bleek niet geschikt om de ontwikkelingslanden voldoende bescherming te geven Het is derhalve niet verwonderlijk dat de ontwikkelingslanden reeds in de zestiger jaren hun wensen omtrent een wijziging van het traditionele zeerecht kenbaar hebben gemaakt.
juli 1982AA19820410
C.M.J. Ryngaert
De Tweede Kamer heeft onlangs een voorstel van wet aangenomen houdende regels voor de inzet van gewapende particuliere maritieme beveiligers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen, kort gezegd Wet ter Bescherming Koopvaardij. Het voorstel maakt het reders mogelijk om onder strikte voorwaarden particuliere (private) maritieme beveiligingsbedrijven in te zetten aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen bij de doorgang van gevaarlijke zeegebieden.
Opinie | Opiniërend artikeloktober 2018AA20180787
N.J. Schrijver
Weinig beginselen van internationaal recht kennen een relatief zo snelle opkomst én neergang als dat inzake het gemeenschappelijke erfgoed der mensheid. Het wortelt in het internationale ruimterecht, maar kende zijn doorbraak vooral in het recht van zee. Toen daarop gepoogd werd het ook van toepassing te verklaren op Antartica en op het milieu, leed het schipbreuk. Tot overmaat van ramp lijkt het beginsel nu ook in het recht van de zee aan status te verliezen. Tot volle wasdom is het beginsel tot op heden dan ook nooit gekomen. Hieronder een beschouwing over het wel en wee van een nieuw rechtsbeginsel in onstuimige wateren.
Bijzonder nummer | Watermei 1999AA19990405
S.C.W.M. Arntz, S. Bakker
Diepzeemijnbouw wordt gezien als een oplossing in de behoefte aan schaarse metalen. Deze technologie kan echter ernstige negatieve gevolgen hebben voor het mariene milieu. Het VN-Zeerechtverdrag regelt de bescherming van het mariene milieu. Dit artikel bespreekt de relevante juridische bepalingen en de toepassing daarvan op diepzeemijnbouw.
Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250542
A. van Beelen
Artikel in het bijzonder deel van het bijzonder nummer 'Vervoersrecht' waarin het gecombineerd vervoer van zaken wordt besproken. In zo een geval wordt er door een opdrachtgever een overeenkomst gesloten met een vervoerder voor goederenvervoer waarbij meerdere vervoerstechnieken aan de orde komen. In het artikel komt aan de orde hoe zo een overeenkomst werkt en wie er bij betrokken kunnen zijn.
Bijzonder nummer | Vervoersrechtmei 1993AA19930367
J.B. Huizink
In dit artikel wordt ter voorbereiding op het bijzonder deel van het bijzonder nummer ingegaan op kernbegrippen in het vervoersrecht.
mei 1993AA19930356
P. de Haan
In deze bijdrage voor het bijzonder nummer 'Osmose tussen publiek- en privaatrecht worden tien juridische sociaal-ruimtelijke vakken beschreven.
Bijzonder nummermei 1987AA19870361
W.E. Levert
Artikel over de internationaal privaatrechtelijke aansprakelijkheidsaspecten van internationale luchtvervoer. Er wordt ingegaan op gecombineerd en bijkomstig vervoer aan de hand van het Vedrag van Warschau. Na de bespreking van enige begripsbepalingen en het internationaal vervoersrecht wordt ingegaan op de aansprakelijkheid van de vervoerder.
Verdieping | Studentartikelnovember 1993AA19930772
B. Degelink, N. Doeswijk
Dit redactioneel behandeld wederom een delicate kwestie, namelijk de afweging tussen verkeersveiligheid en een korte aanrijtijd van een ambulancebestuurder. De vraag die aan de orde komt is in hoeverre het een ambulancebestuurder vrijstaat om verkeersregels te overtreden.
Opinie | Redactioneeljuni 2002AA20020377
F.A. van Bakelen
In dit artikel wordt ingegaan op het EG-vervoersrecht. In deel I wordt ingegaan op het ontbreken van een consistent vervoersbeleid in Europa. In deel II van het artikel komen verschillende uitspraken aan de orde die zien op het vervoersrecht en laten zien dat het HvJEG hier een groot aandeel in heeft. In deel III gaat de auteur in op de regelgeving op het gebied van het luchtvaartrecht en het zeevaartrecht. In deel IV wordt een blik vooruitgeworpen.
Bijzonder nummer | Europa 1992mei 1989AA19890417
M. van Hasselt
De expediteur heeft in Boek 8 BW zijn plaats gekregen in de derde afdeling van titel 2. De expeditie-overeenkomst of zoals het opschrift van afdeling 3 luidt 'de overeenkomst tot het doen vervoeren van goederen', is de overeenkomst waarbij de expediteur zich jegens zijn opdrachtgever verbindt tot het sluiten van vervoerovereenkomsten met een vervoerder. In deze zin vervoert de expediteur dus zelf niet, hij is intermediair tussen enerzijds zijn opdrachtgever en anderzijds de vervoerder. De expediteur ontvangt hiervoor een vergoeding van zijn opdrachtgever. Artikel 8:69 BW regelt het retentierecht van de expediteur. Dit retentierecht heeft zich ontwikkeld van een bedongen retentierecht naar een wettelijk retentierecht. Aangezien de literatuur en de jurisprudentie betreffende dit onderwerp buitengewoon beperkt is, hoopt de auteur via zijn bijdrage enig inzicht in dit gedeelte van het (vervoers)recht te verschaffen.
Bijzonder nummer | Vervoersrechtmei 1993AA19930379